10-12-28 MK Ran dementerar! 
  MK Ran vill härmed demtera de rykten som florerar att MK Ran ska vara med 
  och arrangera SM-finalen i rally 2011.
  - "Vi ska den 29/12 träffas och diskutera om det finns några 
  förutsättningar att medverka till att arrangera en SM-final." 
  
  10-12-12 Önskelista till 
  SBF
  Bäste tomtefar, här kommer min önskelista, vore fint om du kunde 
  skicka den till svenska bilsportförbundet så snart som möjligt, 
  för de brukar behöva en del tid för att fatta beslut. Planeringen 
  är i full gång inför 2011, mycket bra nyheter genomförs 
  i dagarna med in klassning av nya delar till de 4 hjuls drivna GRP N bilarna. 
  Samtidigt har de nyare R2 och R3 bilarna varit i stort sett lika snabba som 
  de äldre kitcar bilarna under 2010.
  
  TV tiden har den senaste 5 åren stadigt minskat, idag ligger den på 
  en alldels för låg nivå om man jämför med andra sporter 
  som har betydligt färre utövare och åskådare, hur har 
  det kunnat bli så här? Frågar man de som sitter på besluten 
  inom media lämnas flera besked men ett av huvudargumentet är att sporten 
  är splittrad och svårbevakad. Stämmer detta? I finalen i SM 
  i Katrineholm ingick det 4 klasser i SM. Av de 5 snabbaste i totallistan var 
  3 grp N bilar. I 2 hjuls drivet var 2 av de 5 snabbaste GRP N bilar. Placeringen 
  beror mer på föraren än på bilen tycks det. Jag tycker 
  det är uppenbart att man både på grund av sportsliga skäl, 
  men framför allt för att få fram ett tydligare budskap till 
  media, kan genomföra rally SM i två klasser istället för 
  4 som det görs idag. Skulle någon biltyp bli för överlägsen 
  kan man använda samma system som i STCC med viktade bilar. För WRC 
  bilarna kan man rimligen sätta en gräns vid en årsmodell, fram 
  till 2002-2003 är dessa bilar inte mycket snabbare än en GRP N bil, 
  nyare WRC bilar får inte delta i rally SM. Tittar vi på Finland 
  har de delvis redan fattat ett sådant beslut för 2011. I England 
  tävlas inte alls med WRC bilarna sedan flera år, men det känns 
  inte som en bra utveckling.
  
  Rallyutskottet och Bilsportförbundet skall fatta beslut som är bra 
  för hela Sverige och inte se till särintressen, det finns ingen sportslig 
  anledning att behålla 4 SM klasser och då borde beslutet vara enkelt 
  att fatta för att svensk rallysport skall återta sin plats i media. 
  Om man ändå är igång och önskar, det är ju jul 
  och allt, skulle fasta startnummer, obligatorisk incar kamera och mer kompakta 
  SM tävlingar som gör det enklare för media och publiken att följa 
  de tävlande komma med på önskelistan. Med incar kameran får 
  vi mängder av inspelad film som sedan kan vara grunden till en billigare 
  TV produktion. En publiksträcka i anslutning till serviceområdet 
  finns ju hos flera hos SM arrangörer och det hoppas jag vi får behålla.
  
  /Johan Rudengren 
  
  10-10-19 Tung avslutning av säsongen
  Som sagt så åkte hela teamet ner till Katrineholm och avslutningen 
  av rally-SM med siktet inställt på att köra om SM-brons. Förberedelserna 
  hade väl inte varit dom bästa då man hade mycket jobb med att 
  göra motorn klar innan, men man kände sig ändå på 
  hugget.
  -Ha ha, ja vi har väl aldrig stressat så inför en tävlingen 
  innan tror jag, säger Tommy Vestlund och fortsätter. En massa småstrul 
  hela vägen var det och vi gjorde många timmar i garaget veckan innan 
  start.
  
  Väl på plats så såg förutsättningarna bra ut, 
  med jättefina vägar som växlade i snabbt och brett till vägar 
  med grässträng i mitten och även vädret verkade bli hyfsat 
  också. 
  -Ja faktiskt så var nog dom här vägarna dom bästa under 
  året för vår bil. Den versionen av bil vi kör har lite 
  mindre ork än dom flesta nyare bilarna som våra konkurrenter har 
  och då vill jag ha lite krokigare vägar, säger Tommy
  
  Direkt från start kände Tommy att rytmen var bra fast det var otroligt 
  halt. Personer inne på sträckan hade klockat Tommy sombland dom snabbaste 
  efter ca 5km. Men när det var ca 4km kvar till mål så small 
  det till i bakaxeln, vilket man trodde var entrasig drivaxel först.
  - Vi kom i full fart upp mot ett krön och i luften växlade jag ner 
  och vid landning small det till, säger Tommy.Jag vet inte om det har någon 
  betydelse att vi flög men jag förstod direkt att det var färdigkört.Mycket 
  riktigt så kunde man i mål bara konstatera att det fanns inget mer 
  att göra och man tvingas bryta tävlingen.Så säsongen avslutas 
  på ett väldigt tråkigt sätt och nu skall bilen renoveras 
  till toppskick igen så får vi se vad som händertill nästa 
  år.
  - Ja det är ju ett väldigt tråkigt slut på året 
  och den bronsmedalj som vi siktade på försvann allt för fort, 
  säger Tommy.Men jag vill passa på att tacka alla våra samarbetspartners 
  för det gångna året och vi kommer igen nästa år 
  igen hoppas 
  
  10-10-12 SM silver till Kristian 
  Johansson
  I helgen som gick avgjordes årets Svenska Mästerskap i rally. Kristian 
  Johansson med team låg inför finaltävlingen i Katrineholm på 
  en tredje plats i mästerskapet i klassen Trimmat 4wd. Mats Jonsson var 
  redan klar mästare inför finalen men om platserna där bakom var 
  det tätt. 
  -Vi visste att om vi gjorde en bra tävling så hade vi goda chanser 
  att nå silver medaljen i mästerskapet så detta var vår 
  målsättning när vi begav oss mot Katrineholm, berättar 
  Kristian. 
  
  Tävlingen fick inte bästa tänkbara start för Kristian med 
  co-driver Fredrik Livh som inte fick till det rätta flytet på första 
  sträckan och tappade dyrbara sekunder till J.Wigren som man var tvungen 
  att vara före för att nå silvret. 
  
  På transporten till andra sträckan för dagen tvingades dock 
  tyvärr Wigren att bryta första etappen av tävlingen med turbo 
  problem. 
  -Vi körde förbi Wigren på transporten men fick också reda 
  på att han skulle starta om tävlingen efter servicen så ingenting 
  var klart utan vi var tvungna att köra på i ett högt och stabilt 
  tempo för att nå silvret, säger Kristian. 
  
  På de följande sträckorna fick Kristian upp ett mycket bra tempo 
  och man satte många mycket bra tider så inför servicen låg 
  man på en andra plats i klassen och tillika i mästerskapet. 
  
  Inför andra etappen av tävlingen var det lite nervöst och fortfarande 
  var ingenting klart. Wigren startade om tävlingen och för att nå 
  silvret fick inte Wigren klättra för många placeringar och Kristian 
  och Fredrik fick inte göra några misstag.
  Detta gjorde man inte heller utan Krisitan fortsatte i ett högt och stabilt 
  tempo så när killarna tillslut nådde slutmålet kunde 
  man inte bara inkassera andra platsen i tävlingen utan även ett SM-silver 
  i sin debutsäsong i klassen. 
  
  -Fantastiskt roligt och en oerhörd lättnad efter allt slit. Vi har 
  haft en del problem under året men nu betalade det sig ordentligt, berättar 
  Kristian.
  
  Kristian Johansson Rally Team, 
www.kjmotorsport.se 
   
  
  10-10-11 Jobbig dag för 
  Sveriges Yngsta
  Team Mattias & Marcus - Sveriges Yngsta Rallyteam såg fram emot finaltävlingen 
  i Rally SM. Grabbarna och hela teamet hade en vision på en framstående 
  placering, men detta skulle gå i kras dessvärre. Tävlingen kördes 
  i Katrineholm och sträckornas karaktär var väldigt speciella...och 
  luriga! 
  
  Ända fram tills SS3 så hade teamet ett bra tempo i tävlingen, 
  3a inför SS3 där det gick snett på ett ställe. Motigt!
  Mattias Adielsson: Jag och Marcus bestämde oss för att behålla 
  samma flyt i tävlingen, vi hade inga planer på att backa av eller 
  sakta ned, vi kör våra linjer. Rallyt till sträcka nr 3 gick 
  väldigt bra och jag kände att vi hade ett underbart flyt som det ska 
  va! 
  På SS3 slår vi i en brunn på innern i en vänstersväng, 
  som många tycks varit på tidigare...Vi tvåhjular och allt 
  går så snabbt så jag har ingen chans att styra emot. 
  
  Detta blev nog sista tävlingen för i år och i höst jobbas 
  det för fullt inför 2011 års säsong. Nordenbergsskolans 
  Motorsportgymnasium fixar som vanligt ihop rallybilen inför nästkommande 
  äventyr som vi i nuläget inte vet vad blir. Vi kan bara säga 
  såhär; rally har en baksida som vi kanske har sett lite för 
  mycket av detta året, nya tag mot nästa säsong! 
  
  Team Mattias & Marcus - Sveriges Yngsta Rallyteam är på gång!
  
www.adielssonmotorsport.com 
  
  10-10-11 Viktor Henriksson svensk 
  mästare 
  Lagom fort
  Viktor Henriksson, i sin OMSE byggda och sponsrade Ford Fiesta R2, blev på 
  lördagen svensk junior mästare i rally. Mästerskapet säkrades 
  med en andraplats i den avslutande KMK trofén. Av de fem deltävlingarna 
  segrade Viktor i tre.
  
  Lördagens tävling bestod av 4 specialsträckor som kördes 
  två gånger med mellanliggande service. På det första 
  varvet hade Viktor problem med överhettade bromsar. "Ibland hade jag 
  nästan ingen broms alls" berättade Viktor under serviceuppehållet.
  
  Efter målgång var det en glad mästare som medgav att han nog 
  hade kört med lite extra marginal för att undvika onödiga risker.
  I klassen för trimmade tvåhjulsdrivna bilar slutade Viktor i sin 
  1600cc bil på en total tredjeplats. Han besegrades endast av två 
  bilar med 2000cc motorer.
  - "Nog är det roligare att bli mästare and trea i hårdare 
  konkurrens" kommenterade Viktor efteråt. 
  Viktor skall under november månad besöka M-sport i England för 
  att få testa en Ford Fiesta Super 2000, en bil som står högt 
  på önskelistan för 2011.
  
  Junior-SM.
  1) Johan Carlsson, Degerfors RC, Toyota Corolla, 43.56,6
  2) Victor Henriksson, MK Speed, Ford Fiesta R2, + 18,9 sek
  3) Jonas Brinkemar, Horndals MK, Ford Fiesta ST, + 32,5
  4) Andreas Thelaus, Karlstad MC Bil, Ford Fiesta, + 41,3
  5) Niklas Solenö, Katrineholms MK, VW Golf Mk III, + 4.06,0 min
  6) Nils Fransson, Vännäs MK, Ford Fiesta, + 8.12,5
  
  Slutställning SM.
  1) Victor Henriksson, MK Speed, Ford Fiesta R2, 120 poäng
  2) Johan Carlsson, Degerfors RC, Toyota Corolla, 120
  3) Nils Fransson, Vännäs MK, Ford Fiesta, 84 
  
  10-10-10 Stark inledning av 
  Ramona och Miriam i SM-finalen
  Ramona och Miriam kom till Katrineholm rejält revanchsugna efter en hittills 
  problemfylld SM-säsong. De diffproblem som orsakade att de tvingades bryta 
  i Trollhättan var nu åtgärdade (fel på mjukvaran i 
  diffboxen), plus att de fått en ny settning på stötdämparna 
  från Öhlins.  Nu gick bilen riktigt bra, och vi såg verkligen 
  fram emot att göra en bra avslutning på säsongen. Ramona och 
  Miriam lade sig genast in i den tighta topp 5-striden, och efter SS3 låg 
  de enbart 4,5 sekunder efter Joge på fjärde plats och 14 sekunder 
  efter Hans-Erik Weng på tredje plats. Vi hade gjort stora ändringar 
  med både stötdämpare och fjädring, och för varje sträcka 
  lärde vi känna bilens nya egenskaper mer och mer och kunde attackera 
  hårdare och hårdare. På SS3 satte tjejerna fjärde bästa 
  tid, två sekunder före Joge. På SS4 låg Ramona och Miriam 
  och nosade på en 3:e bästa tid men tappade 8-10 sekunder på 
  ett motorstopp vid ett vägbyte.
  
  Ytterligare en incident på SS6 gjorde att Ramona och Miriam halkade ned 
  kraftigt i resultatlistan. Vi fick genomslag i ett vägbyte och tappade 
  fäste, varav vi snurrade ett halvvarv. Det var branta diken på båda 
  sidor av den smala vägen, så det tog ca 20 sekunder innan vi kom 
  igång igen, säger Ramona och Miriam. Därmed vad chanserna för 
  någon framstående placering borta. - Dessutom slog en sten sönder 
  bromsslangen på vänster bakhjul på SS8, så vi tappade 
  ytterligare tid, säger Ramona och Miriam. Totalt halkade de ned på 
  en 9:e plats i klassen.
  -Synd på misstagen givetvis, men vi tar med oss det positiva faktum att 
  vi nu fått bra ordning på chassieinställningarna och att diffboxen 
  fungerar igen  och att vi är med och slåss när det fungerar, 
  säger Ramona och Miriam.
  
  Vann gjorde P-G Andersson före Hans-Erik Weng och Jimmy Joge. Därmed 
  tog Jimmy Joge med co-driver John Stigh hem SM-titeln totalt. Stort grattis 
  till Jimmy och John för en mycket välförtjänt SM-titel! 
  hälsar Ramona och Miriam 
  
  10-10-10 Fredrik Åhlin 
  flög längst i rally-SM-finalen
  Finalen för rally-SM kördes i skogarna kring Katrineholm, ett kompakt 
  upplägg med 4 sträckor som skulle köras två gånger.
  
  Endast en guldstrid var avgjord, Mats Jonsson och hans 16:e SM-guld, men i de 
  andra klasserna var det fortfarande en öppen fråga vem som skulle 
  få kalla sig för Svensk Mästare 2010.
  
  Fredrik Åhlin fanns på plats med sin Subaru Impreza, dock inte för 
  att köra om någon pallplats i SM eftersom han inte kört alla 
  deltävlingar tidigare under året.
  
  Teamet testade dagen innan och var mycket nöjda med inställningarna 
  - Vi hittade en bra inställning som verkligen passar min körstil, 
  så det känns topp så här innan start berättar 
  Fredrik.
  
  En strålande höstdag väntade på SM-starfältet. Första 
  sträckan på en mil var ett snabbt uppvaknade för teamen. Här 
  visade PG Andersson sin VM-klass direkt och var totalsnabbast med sin Grupp 
  N-bil.
  
  Fredrik och kartläsaren Håkan Jacobsson öppnade riktigt bra, 
  andra bästa Grupp N-bil efter PG och fyra totalt på sträckan 
  visade att de hade funnit en bra inställning på bilen.
  - "Vi hade ett högt tempo och kul att det stämde så bra 
  redan på första sträckan säger Fredrik
  
  Farten ute i skogen var hög eftersom många team jagade chansen att 
  vinna ädlare valörer av SM-medaljer i de olika klasserna.
  
  Ett krön i kombination med en notmiss satte stopp för Team Åhlin 
  för dagen, efter dagens längsta hopp landade de dock på vägen 
  men tyvärr så vek sig bärarmen och ett tvärkast ner i diket 
  gjorde att det var slutkört för denna gång.
  - 2Trots min avåkning så är denna sträcka en av mina favoritsträckor. 
  Nu har jag den hårda vägen fått lära mig vikten av att 
  gradera krön. Inget ont som inte har något gott med sig. Det kändes 
  tungt att inte kunna fullfölja rallyt säger Fredrik.
  
  Team Åhlin Motorsport satsar på en komplett SM säsong 2011.
  
  Nu väntar Spanien och världsfinalen i Pirelli Star Driver Shootout 
  för Fredrik Åhlin.
  - "Nu jobbar jag på att få till ett rejält träningspass 
  i en Ford Fiesta innan det smäller i Spanien, och min tränare har 
  dessutom gett mig ett specialträningsprogram för min högerfot! 
  Det här ska bli hur kul och spännande som helst säger Fredrik.
  
  Ford Fiesta är bilmodellen som kommer att användas under världsfinalen 
  för de 16 finalisterna. Tävlingen körs om två veckor i 
  samband med den spanska VM-rally-deltävlingen. 
  
  10-10-10 KMK trofén 
  slutade tidigt för Joakim Längberg
  Efter en stabil start på tävlings första tre sträckor tvingades 
  Joakim Längberg kasta in handuken då koppling slutat fungera.
  - Det känns riktigt trist att få bryta denna tävling, det är 
  alltid något visst med SM-finalen, säger Jocke Längberg
  
  Vår hemsideadress är 
www.langbergmotorsport.se 
  och där följer du teamet på nära håll.
  
  10-10-10 Svenska mästarna 
  2010 korade
  Rally-SM 2010 avslutades med KMK-Trofén i Katrineholm under lördagen. 
  VM-åkaren Per-Gunnar Andersson, som gjorde ett inhopp i mästerskapet, 
  var snabbast i den sista deltävlingen och hyllades tillsammans med fem 
  guldmedaljörer efteråt.
  
  Fyra av fem SM-titlar fördelades i årets sista deltävling. En 
  var redan klar, den säkrade veteranen Mats Jonsson, Forshaga MC, redan 
  i Västrallyt i Trollhättan. Jonssons triumf i den trimmade fyrhjulsdrivna 
  klassen var värmlänningens 16:e i karriären.
  
  Kampen om övriga titlar blev händelserik och dramatisk. Som exempel 
  kan nämnas göteborgaren Leif Peterson, som på sin väg mot 
  tredje raka guldet i Trimmat 2WD, snurrade, åkte av och rullade!
  
  Rullningen, som ställde till hans Toyota Corolla ordentligt, skedde på 
  tävlingens sista sträcka och inte ens med målrampen i sikte 
  vågade Leif och kartläsaren Toni Sundkvist ta emot några gratulationer.
  - Får vi inte igång bilen och tar oss fram till tidkontrollen är 
  det kört, sa Peterson.
  
  Den gick igång och duon kunde kvittera ut guldet.
  Jimmy Joge, SMK Motala, styrde mot sitt fjärde SM-guld i karriären 
  i KMK-Trofén. Den här gången kom triumfen i den otrimmade 
  fyrhjulsdrivna klassen.
  - Jag har kört på säkerhet i dag. Guldet var viktigare än 
  klassegern, konstaterade han efteråt.
  
  Liksom Joge hade Nils Fransson från Vännäs MK guldläge 
  inför den sista deltävlingen. Hans titeldrömmar såg emellertid 
  ut att försvinna i takt med att han körde sönder två drivaxlar 
  på sin Ford Fiesta. Men marginalerna var på Franssons sida och han 
  kunde erövra sin första SM-titel i karriären.
  
  Utöver guldet bland seniorerna blev Fransson också trea i junior-SM 
  där guldet gick till Victor Henriksson, MK Speed, med minsta möjliga 
  marginal.
  
  Resultat.
  Rally-SM, KMK-Trofén, Katrineholm 9 oktober.
  1) Per-Gunnar Andersson, Årjängs MK, Mitsubishi Lancer Evo IX, 40.19,3
  2) Mikael Lindqvist, Östgöta BF, Ford Focus WRC, + 30,4 sek
  3) Hans-Erik Weng, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo X, + 1.14,0 min
  4) Kristian Johansson, Kinds MK, Mitsubishi Evo 6,5 WRC, + 1.21,7
  5) Jimmy Joge, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Lancer Evo IX, + 1.23,5
  6) Markus Hällbo, Säters MK, Mitsubishi Lancer Evo IX, + 1.33,1
  7) Thomas Thunström, Ludvika MS, Subaru Impreza, + 1.40,9
  8) Anders Jonasson, Wäxjö MS, Mitsubishi Lancer Evo IX, 1.58,5
  9) Björn Adolfsson, KAK Motorsport, Skoda Octavia, + 2.04,2
  10) Cemoni Ohlson, Team Skogsåkarna, Mitsubishi Lancer Evo VII, + 2.06,4
  
  Trimmat 4WD.
  1) Mikael Lindqvist, Östgöta BF, Ford Focus WRC, 40.49,7
  2) Kristian Johansson, Kinds MK, Mitsubishi Evo 6,5 WRC, + 51,3 sek
  3) Björn Adolfsson, KAK Motorsport, Skoda Octavia, + 1.33,8 min
  4) Daniel Lundberg, Skepptuna MK, Mitsubishi Lancer, + 2.33,9
  5) Anders Kärnede, Älvsbygdens MK, Mitsubishi Lancer Evo III, + 3.56,2
  6) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Ford Focus WRC, + 8.53,4
  
  Slutställning SM.
  1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort wrC, 57 poäng
  2) Kristian Johansson, Kinds MK, Mitsubishi Evo 6,5 WRC, 47
  3) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Ford Focus WRC, 46
  
  Otrimmat 4WD.
  1) P-G Andersson, Årjängs MK, Mitsubishi Lancer Evo IX, 40.19,3
  2) Hans-Erik Weng, Säffle MC, Mitsubishi Lancer Evo X, + 1.14,0 min
  3) Jimmy Joge, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo IX, + 1.23,5
  4) Markus Hällbo, Säters MK, Mitsubishi Lancer Evo IX, + 1.33,1
  5) Thomas Thunström, Ludvika MS, Subaru Impreza, + 1.40,9
  6) Anders Jonasson, Wäxjö MS, Mitsubishi Lancer Evo IX, + 1.58,5
  
  Slutställning SM.
  1) Jimmy Joge, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo IX, 56 poäng
  2) Patrik Johansson, Wäxjö MS, Mitsubishi Lancer Evo IX, 35
  3) P-G Andersson, Årjängs MK, Skoda Fabia S2000/Mitsubishi Lancer 
  Evo IX, 30.
  
  Trimmat 2WD.
  1) Johan Holmberg, Gotlands MF, Toyota Corolla, 42.58,6
  2) Jimmy Olsson, Storfors MK, Volvo 940, + 16,3 sek
  3) Leif Peterson, Göteborgs MF, Toyota Corolla, + 28,5
  4) Johan Carlsson, Degerfors RC, Toyota Corolla, + 58,0
  5) Victor Henriksson, MK Speed, Ford Fiesta R2, + 1.16,9
  6) Krister Nordlund, Skepptuna MK, Volvo 940, + 1.40,1
  
  Slutställning SM.
  1) Leif Peterson, Göteborgs MF, Toyota Corolla, 134 poäng
  2) Johan Holmberg, Gotlands MF, Toyota Corolla,130
  3) Victor Henriksson, MK Speed, Ford Fiesta ST R2, 97
  
  Otrimmat 2WD.
  1) Jonas Brinkemar, Horndals MK, Ford Fiesta ST, 44.29,1
  2) Andreas Thelaus, Karlstad MC Bil, + 8,8 sek
  3) Mattias Wennman, Rasbo MK, Ford Fiesta ST, + 30,2
  4) Robert Eriksson, Eskilstuna MK, Renault Clio Sport, + 53,8
  5) Torbjörn Westerlund, Sollefteå RRC, Ford Fiesta, + 58,5
  6) Nils Fransson, Vännäs MK, Ford Fiesta, + 7.40,0 min
  
  Slutställning SM.
  1) Nils Fransson, Vännäs MK, Ford Fiesta, 104 poäng
  2) Torbjörn Westerlund, Sollefteå RRC, Ford Fiesta, 92
  3) Håkan Björkman, Sandvikens MK, Ford Fiesta, 84
  
  Junior-SM.
  1) Johan Carlsson, Degerfors RC, Toyota Corolla, 43.56,6
  2) Victor Henriksson, MK Speed, Ford Fiesta R2, + 18,9 sek
  3) Jonas Brinkemar, Horndals MK, Ford Fiesta ST, + 32,5
  4) Andreas Thelaus, Karlstad MC Bil, Ford Fiesta, + 41,3
  5) Niklas Solenö, Katrineholms MK, VW Golf Mk III, + 4.06,0 min
  6) Nils Fransson, Vännäs MK, Ford Fiesta, + 8.12,5
  
  Slutställning SM.
  1) Victor Henriksson, MK Speed, Ford Fiesta R2, 120 poäng
  2) Johan Carlsson, Degerfors RC, Toyota Corolla, 120
  3) Nils Fransson, Vännäs MK, Ford Fiesta, 84
  
  För fler resultat  se 
www.rallysweden.com/sm
  10-10-09 Mikael Lindqvist segrare 
  ur SM-finalen i rally
  Efter åtta mycket tuffa sträckor kunde Mikael Lindqvist vinna WRC-klassen 
  i KMK trofén, som avgjordes under lördagen i skogarna runt Katrineholm.
  - Under förmiddagen var det lite dåligt fäste, men efter lunch 
  och service gick allt mycket bättre och vi vann tre av de fyra avslutande 
  sträckorna totalt, säger en nöjd Mikael Lindqvist.
  
  Trots den fina prestationen räckte inte resultatet till någon medalj 
  i rally-SM detta år.
  - Det känns riktigt skönt att ha avslutat rally-SM såhär 
  bra, nu ser vi fram emot sista deltävlingen i öppna östgöta 
  mästerskapen, där vi vill försvara den ledning vi har, säger 
  Mikael Lindqvist
  
  Följ oss på vår hemsida 
www.lindqvistmotorsport.se 
  
  10-10-09 P-G Andersson kammade 
  hem överlägesen seger i SM-finalen i Rally - Tog SM brons trots start 
  i endast två deltävlingar!
  Per-Gunnar "P-G" Andersson och hans co-driver Anders Fredriksson fanns 
  på plats i Katrineholm och körde SM-finalen i rally, KMK Trofén.
  - "Eftersom vi inte har kört SM i år, var vi inte med och slogs 
  om någon SM-titel. För oss handlade det om att köra och ha kul" 
  skrattar P-G.
  
  De hade inte bara kul, utan duon visade sin styrka som VM-åkare. Trots 
  att de startar i en motorsvagare fyrhjuldriven otrimmad bil, kammade de hem 
  totalsegern och utklassade näst intill de trimmade bilarna.
  
  De fyra första sträckorna kammade de hem alla sträcksegrar i. 
  Efter servicen kördes sträckorna om en gång:
  - "På första sträckan efter servicen, gick det bra, men 
  då var Wigren riktigt snabb. På sjätte sträckan kom vi 
  ifatt två föråkare som åkt i diket. Det var rätt 
  obehagligt, eftersom vi höll på att köra på en av killarna. 
  På de två sista sträckorna, slog vi av lite på tempot.
  
  Tack vare sin starka insats, lyckas P-G och Anders med den enastående 
  bedriften att kamma hem en bronsplats i SM. Det trots trots att de bara startat 
  i två av de fem deltälfingarna i årets SM. Första deltävlingen 
  ingick nämligen i Rally Sweden och även där kammade de hem full 
  poäng:
  - "Va, blev vi trea i SM" säger P-G förvånat "Kan 
  man bli det med bara två körda sträckor?! Men det var verkligen 
  en kul bonus idag" skrattar P-G mycket nöjt.
  
  Årests svenska mästare i fyrhjulsdrivna otrimmade klassen blev Jimmy 
  Joge, före Patrik Johansson och trea slutade som sagt P-G Andersson.
  
  Vann rallyt gjorde P-G och Anders med 30,4 sekunder före Mikael Lindqvist 
  i den trimmade fyrhjulsdrivna klassen. Trea totalt blev Hans-Erik Weng. I den 
  otrimmade fyrhjulsdrivna klassen vann P-G och Anders med 1 minut och 14 sekunder 
  före Hans-Erik Weng och trea blev Jimmy Joge. 
  
  Mer info, hittar du på 
www.pgandersson.se 
  där vi följt vi rallyt, sträcka för sträcka.
  
  
KMK trofén totalt
  1. P-G Andersson 40:19,3 
  2 Mikael Lindqvist 40:49,7 +30,4 
  3. Hans-Erik Weng 41:33,3 +1:14,0 
  4. Kristian Johansson 41:41,0 +1:21,7 
  5. Jimmy Joge 41:42,8 +1:23,5
  
  
KMK Trofén Fyrhjulsdrivna otrimmade klassen 
  1. P-G Andersson 40:19,3 
  2. Hans-Erik Weng 41:33,3 +1:14,0 
  3. Jimmy Joge 41:42,8 +1:23,5 
  4. Markus Hällbo 41:52,4 +1:33,1 
  5. Thomas Thunström 42:00,2 +1:40,9 
  6. Anders Jonasson 42:17,8 +1:58,5 
  7. Jocke Carlström 42:24,7 +2:05,4 
  8. Ramona Karsson 42:48,0 +2:28,7 
  9. Cemoni Ohlsson 42:25,7 +2:06,4 
  10. Cindy Brüggerman 46:01,1 +5:41,8 
  
  10-10-07 Victor laddar för 
  SM-finalen
  Nu på lördag körs sista deltävlingen i Rally-SM 2010 i 
  Katrineholm.
  Victor och teamet har förberett sig grundligt inför lördagens 
  tävling där Victor har en stor chans att bärga JSM-guldet. 
  - "Man kan inte ta ut något i förskott i det här gänge"t 
  säger Victor "men vi ska göra vårt yttersta och främsta 
  uppgiften är att säkra JSM-guldet. Det finns inget att göra åt 
  Leffe Petterson och Johan Holmberg i trimmat tvåhjulsdrivet med sina motorstarkare 
  bilar men det vore skoj att även säkra bronspengen i klassen."
  - "Jag känner att jag har kvar VM-tempot efter Finland så det 
  ska bli att åka av, och det ska bli skoj att få åka igen i 
  Katrineholm för att det var en bra tävling förra året" 
  avslutar Victor. 
  
  10-10-07 Stor Rallyfinalhelg 
  med joker i leken, P-G Andersson går för seger
  På Lördag arrangeras finalen av Rally-SM i Katrineholm och det är 
  mycket som står på spel, och med en joker i leken kan allt hända.
  
  Årets final, KMK-Trofén, lockar åter stora mängder av 
  förare som vill kämpa om SM-medaljer och visa upp sig på årets 
  sista stora tävling i rallysverige. Över 50 åkare är till 
  start i SM-klassen. Mäste mästaren, Mats Jonsson, säkrade redan 
  i förra tävlingen segern i trimmat 4WD, men bakom är det upplagt 
  för hård strid om pallplatserna. I otrimmat 4WD har Jimmy Joge guldläge, 
  men till KMK-Trofén har en klar joker anmält sig, och det är 
  vår rallystjärna P-G Andersson som vill avsluta året med att 
  upprepa fjolårets vinst i Katrineholm.
  
  I trimmat 2WD vill gärna Gotlänningen Johan Holmberg, peta bort kungen 
  Leif Pettersson från tronen, och det lär bli en stenhård fight 
  dom i mellan.
  
  Otrimmat 2WD har inför finalen norrlänningen Nils Fransson i topp, 
  som även visat snabbhet under grussäsongen, men Håkan Björkman 
  och Torbjörn Westerlund lär bjuda upp till kamp. I JSM-klassen har 
  Fordåkande Victor Henriksson några poängs ledning över 
  Johan Carlsson, och dessa fortåkande ungdomar lär få ta i för 
  att berga guldet.
  
  Det är 4 sträckor som SM-fältet skall köra 2 gånger 
  och totalt 68 km tävlingssträcka.
  
  I samband med tävlingen kör även en separat klass, International 
  Race, 20 deltagare med blandat utländska och svenska förare, och där 
  i 4WD bla. just den svenska mästaren Mats Jonsson och vana SM-åkaren 
  Johan Rudengren (med hyrd värstingbil från utlandet) valt att starta. 
  Även i den tävlings 2WD-klass återfinns flera snabba åkare 
  som vill fightas mot våra utländska deltagare.
  
  Mellan de 2 etapper som SM och Internationa Race kör under Lördagen, 
  så körs även finalen i Mekonomen Rallycup samt finalen av Södermanland/västmanlands 
  Rally-DM, där ytterligare dryga 80 åkare återfinns, och där 
  det kommer att vara hård kamp om pallplatserna när cupen och DM skall 
  sumeras.
  
  Som avslutning på Lördagkvällen är det prisutdelning och 
  fest för Rally-SM, Top Driver och Mitsubishi Evo Challenge, ett evenemnag 
  som i år lockat fantastiskt mycket folk, hela 375 personer är anmälda 
  och vill fira och hylla alla pristagare.
  
  Redan på Fredag smyger helgens arrangemang igång med anmälan, 
  rekognosering, besiktning och den officiella invigningen med fyrverkeri och 
  presskonferens, och allt händer på Lövåsen Logistk Center 
  i Katrineholm, som även är centralpunkt när första tävlande, 
  som just är P-G Andersson, åker iväg Lördag morgon kl.9.00
  
  Så varmt välkomna till Katrineholm och en fartfylld Fredag/Lördag 
  8-9 Oktober.
  
  Webbsida: 
www.kmk.nu/sm2010 
  
  10-10-07 SM-final i Rally nästa 
  för Kristian 
  Lördag 9/10 är det dax för final tävlingen i rally SM 2010 
  och Kristian Johansson med team står laddade till tusen. 
  Målet för tävlingen blir att säkra tredjeplatsen totalt 
  i SM men även att försöka hoppa upp en placering och en åtråvärd 
  silver medalj. 
  Utan tvekan vill vi vinna tävlingen säger Kristian sedan får 
  vi se hur långt det räcker i medalj striden. Som det ser ut nu sår 
  är det fördel Wigren men vi kommer kämpa in i mål lovar 
  Kristian.
  
  Kl 16.00 på Lördag har vi svaret när "krut röken" 
  lagt sej över Katrineholm.
  
  Ni kan följa teamet på bloggen 
www.kjmotorsport.se 
  
  10-10-07 Tommy kör för 
  SM-brons 
  Efter några intensiva veckor där man pendlat mellan hopp och förtvivlan 
  i sitt letande efter felet på motorn är bilen reparerad och klar. 
  Att hitta felet var inte så lätt som man trodde, men till slut hittade 
  man felet och som tur var blev det inte så kostsamt som man befarat från 
  början.
  -Nej det var faktiskt bultarna till topplocket som sträckt sig och därmed 
  så höll inte blockpackningen tätt, säger Tommy. Det är 
  ett ganska vanligt fel på Mitsubishi har vi fått reda på.
  
  Nu är man dock tillbaka på banan igen och har gjort ett kortare test 
  och allt känns bra. Man kommer under torsdagen göra klart för 
  avfärd mot Katrineholm på fredag morgon. Man kommer sedan under fredagen 
  köra igenom sträckorna 2 ggr för att göra sk noter, som 
  är en exakt beskrivning av vägen i detalj. 
  -Ja att få till noterna är nästan viktigare än att kunna 
  köra fort, säger Tommy. Har man inte bra noter så kommer man 
  inteatt slås i SM toppen. Det kan vara skillnaden mellan topp 3 och kanske 
  topp 15.
  
  Man har inför den avslutande tävlingen goda chanser att knipa SM-brons 
  och om man placerar sig på en 5:e plats i klassen är bronset deras. 
  Men motståndet är bra och det är inte någon lätt 
  uppgift man har.
  -Nej både Jimmy Jogeoch Patrik Johansson har visat storform dom sista 
  två tävlingarna, sedan kommer även VM-föraren P-G Andersson 
  med det gör det inte enklare, säger Tommy. Men kanske det är 
  vår tur att ha lite stolpe in denna gång, men som sagt är motståndet 
  tufft. Det är väl säkert 5-6 förare till som vill blanda 
  sig i striden om bronset så det är bara att ställa sig upp och 
  köra för allt vad tyget håller.Under hela tävlingen kommer 
  Tommy att försöka uppdatera sin blogg. Följ teamet på 
www.teamslirej.blogspot.com 
  
  10-10-06 KMK Trofén på 
  lördag är nästa rally för Pelle Sääv
  På lördag är det dags för nästa rallytävling 
  för Pelle Sääv och teamet NH SUPER 2000. Pelle Sääv 
  har valt att tävla i den internationella klassen där inga poäng 
  i Rally-SM räknas. De har dock möjlighet att tävla om totalsegern 
  i tävlingen.
  
  Det har varit bråda dagar för teamet inför KMK-Trofén. 
  I den förra deltävlingen i Rally-SM åkte Pelle Sääv 
  av vägen och slog runt. Bilen har varit hos en plåtslagare och bl 
  a taket har bytts.
  - Det känns som om grabbarna har jobbat dygnet runt i verkstaden. Det var 
  länge oklart om vi skulle hinna få allt färdigt, men nu känns 
  det som vi kommer väl förberedda, säger Pelle Sääv.
  
  Under torsdagen kommer ett test att köras för att sedan från 
  fredag lunch börja träna inför tävlingen.
  - Vi är mycket revanschsugna efter rullningen i Väst-Rallyt, och nu 
  ska vi köra för seger, som vanligt blir det full attack från 
  första metern, säger Pelle Sääv.
  
  Ni följer NH Super 2000 på hemsidan. 
www.nhsuper2000.se
  10-10-06 Nyman tillbaka i RallySM
  SM Guld i otrimmat 4wd 2009. Med ett långt uppehåll från SM 
  är Jocke äntligen tillbaka i startfältet. I helgen avgörs 
  2010 års RallySM. Platsen är Katrineholm och tävlingen körs 
  under lördagen den 9/10. Det innebär att Jocke t.o.m lördag eftermiddag 
  kan titulera sig svensk mästare innan de nya mästarna koras.
  
  Men Jocke kan inte hålla sig från finalen utan har anmält sig 
  för att deltaga i rallyt med en Ford Fiesta Flexifuel. Det var 2år 
  sedan Jocke tävlade i 2wd vilket ska bli oerhört spännande och 
  se ifall farten sitter kvar i kroppen efter två år i 4wd. Under 
  torsdagen kommer teamet att mappa bilen samt göra ett test för att 
  komma väl förberedd till start.
  
  Fredagen tillbringar Jocke och Bosse ute på sträckorna för att 
  skriva noter medans teamet besiktar bilen för att sen på kvällen 
  ha presskonferens.
  -"Jag är otroligt taggad för helgens övningar och det känns 
  jätteroligt att få köra igen då 2010 års säsong 
  har varit väldigt speciell med få tävlingar och en del strul. 
  Att sätta mig i fiestan igen känns också motiverande för 
  att se hur man står sig idag gent emot för 2 år sedan" 
  Jocke 
  
  
www.jockenyman.com 
  
  10-10-06 Längberg klar för 
  final
  Joakim Längberg kör finalen i Rally-SM Nu är det dags för 
  årets final i Rally-SM. Joakim Längberg åker på lördag 
  tävlingen i Katrineholm. - Vi har ingen medalj i sikte, men en final är 
  alltid en final, säger Jocke Längberg. I den förra deltävlingen 
  av Rally-SM låg Jocke Längberg på fjärde plats i klassen 
  när han tyvärr tvingades bryta. - Det var riktigt surt att inte ta 
  sig i mål, men vi drabbades av ett fel i bakaxeln så det var inte 
  så mycket att göra, säger Jocke Längberg. KMK Trofén 
  i Katrineholm kommer att bli en riktig folkfest. Arrangören har jobbat 
  hårt med alla kringarrangemang och förväntar sig en stor publik. 
  Redan klockan nio ger sig första bilen ut på specialsträckorna 
  som är fyra till antalet. Efter servicen mitt på dagen körs 
  ytterligare ett var på samma bana. Första bil beräknas vara 
  i mål kl 15,30 -Vi kör helt utan press och ska verkligen visa att 
  vi kör för en topp placering, avslutar Jocke Längberg. Vår 
  hemsideadress är www.langbergmotorsport.se och där följer du 
  teamet på nära håll 
  
  10-10-06 Mikael Lindqvist kör 
  för seger i SM finalen i rally
  På lördag kör Mikael Lindqvist för seger i KMK Trofén.
  - Vi kör för seger i KMK Trofén, säger en bestämd 
  Mikael Lindqvist. 
  
  KMK Trofén är den sista deltävlingen i årets Rally-SM. 
  Tävlingen avgörs på fyra olika specialsträckor som kommer 
  att köras två gånger. Starten är kl nio på morgonen 
  och första bil beräknas vara i mål kl 15.30.
  
  Mikael Lindqvist har en teoretisk möjlighet att vinna bronsmedaljen.
  - Om vi vinner tävlingen och de andra resultaten går vår väg 
  har vi chansen på medalj, förklarar Mikael Lindqvist.
  
  Följ oss på vår hemsida 
www.lindqvistmotorsport.se 
  
  10-09-29 Det största sportevenemanget 
  som arrangerats i Katrineholm i modern tid
  Vi har förbättrat och förfinat fjolårets koncept och ser 
  nu fram mot en spännande final. Den stora nyheten är att start & 
  mål förläggs till Lövåsenområdet där en 
  30 000 kvm stor yta bredvid Mekonomen har grusats. På Logistik Center 
  kommer ca 200 rallyteam att ha sin bas samt att det finns ett restaurangtält 
  och en marknadsgata där.
  
  Vi räknar med rekordpublik. Vi tror aldrig att det har varit så många 
  människor som kommit från hela landet för att besöka Katrineholm 
  under en helg. Vi räknar med att 10 000 personer besöker Lövåsen 
  under fredag-lördag samt att ca 25 000 tittar på rallyt ute på 
  specialsträckorna.
  
  Audi firar 30 år med quattro
  Audi firar i år 30 år med fyrhjulsdrift, quattro, och rally har 
  varit en stor del av bilmärkets framgångsformel. Under SM-finalen 
  kommer detta att märkas genom att Stig Blomqvist kommer att vara på 
  plats med en likadan Audi som han blev världsmästare med 1984. Stig 
  kommer under lördagen att köra med bilen på specialsträckorna 
  1 och 5.
  10-09-19 Tävlingsledningen 
  vill göra några förtydliganden som gäller för KMK-Trofén 
  8-9/10.
  Ordinarie anmälningstid för SM-tävlingen är stängd, 
  men det går att efteranmäla sig enligt ordinarie anmälningsfunktion 
  (
Raceconsulting.com), 
  och ingen efteranmälningsavgift tas ut. Det finns i dagsläget inget 
  fastlagt datum för sista tidpunkt för efteranmälan. Detta kommer 
  att publiceras när detta blivit fastställt.
  
  Ang. KMK-Trofén International Race, så har tävlingsledningen 
  bestämt att det är fritt för svenska förare att anmäla 
  sig till den tävlingen. Givetvis går det EJ att erhålla SM-poäng 
  i den tävlingen, och att den tävlingen startar efter SM-fältet. 
  Tävlingen körs efter samma upplägg som SM-tävlingen (ej 
  däckkrav) enligt tilläggsregerna publicerade för KMK-Trofén 
  8-9/10 20010, och att det bara finns två klasser, 2WD & 4WD. 
  
  Sista anmälningtid är satt till 1/10.