05-12-22 Möt de snabbaste 
    rallyförarna!
    · Snabb, snabbare snabbast! Ny startordning i Rally-SM.
    · Ta pulsen på förväntansfulla teamchefer.
    · Upplev taggad förare från insidan!
    
    Upptaktsträff i Uppsala
    Onsdagen den 11 januari 2006 får du att vara med på upptaktsträff 
    kring Rally-SM i Uppsalatrakten.
    Dagen kommer att vara optimal för att du ska känna nervositeten, 
    höra om förväntningarna och förhoppningsvis få dig 
    en åktur du sent ska glömma. 
    
Krafttag in i framtiden
      Svenska Bilsportförbundet skapar tillsammans med Gör Det Lars 
      Jonsson AB ett mästerskap på sportslig och kommersiell grund. 
      En stor del av satsningen märks redan 2006, för att sedan synas 
      fullt ut 2007. En ny glansperiod för svensk rallysport är målet.
      
      Rally-SM 2006
      Säsongen inleds 13 januari med Bergslagsrallyt i Ludvika. Ett rally 
      som har alla förutsättningar att bli ett perfekt avstamp för 
      en spännande säsong. Mitt i centrala Ludvika finns tävlingscentrat 
      och serviceplatsen. Banan går sedan över 11 mil specialsträckor 
      på klassiska - Björnjägar´n förstås - och 
      krävande rallyvägar.
      
      Upptaktsträffen kommer att börja med lunch. Men exakt tid och 
      plats meddelas senare då rally så här års är 
      väderberoende.
      
      Övriga tävlingar i Rally-SM 2006: 
      17-18/2 Snow Rally, Östersund
      12-14/5 South Swedish Rally, Vetlanda
      5/8 Killingen, Kil
      25-26/8 Snapphanerallyt, Hässleholm
      29-30/9 Östgötarallyt, Linköping
    
    
    05-12-22 SBF; Debatt om rekognosering 
    i Ludvika
    Det pågår en intensiv debatt om rekognosering eller ej då 
    Rally-SM drar igång med Bergslagsrallyt. Reglerna öppnar för 
    arrangörerna att avstå träningen, vilket Bergslagsklubbarna 
    tänker utnyttja. Och då hotar några att inte komma.
    - En hörsam och konstruktiv opinion har genom utskottet bett att vi tar 
    med träningen, säger Lasse Jonsson.
    - Och jag ser det som positivt att det är liv i rallysporten och att 
    såna här diskussioner blommar upp, fortsätter projektledaren 
    för Rally-SM.
    
    Johan Strömberg, tävlingsledare för Bergslagsrallyt som inleder 
    Rally-SM den 13 januari, är inte lika förtjust:
    - Vi har inte fått några direktiv som säger att vi måste 
    tillåta rekognosering, säger han.
    - Och vi tänker inte göra det.
    
    Anledningen är att reglerverket ger arrangören möjlighet att 
    anordna sin tävling utan att förarna får köra igenom 
    sträckorna och kontrollera säkerhetsnoterna. En möjlighet Bergslagsklubbarna 
    bestämde sig för att använda, och det redan i somras.
    - Nu, när det bara är tre veckor kvar är det inte bara att 
    ändra, säger Johan Strömberg.
    Han är också orolig för vädret. Blir det busväder, 
    vilket inte är ovanligt i samband med Bergslagsrallyt, så har han 
    fullt upp med att ploga specialsträckorna.
    - Då ska vi samtidigt ha förare ute som tränar och funktionärer 
    som gör i ordning sträckorna.
    
    Alltså har de arrangerande Bergslagsklubbarna bestämt sig: Det 
    blir ingen träning.
    - Jag vet att det är team som hotar med att inte komma, och det är 
    ju sorgligt. När önskemålet kom, från förarna, 
    att korta ihop SM-tävlingarna så sa vi tidigt att vi som första 
    SM-tävling på året skulle köra utan rekognosering för 
    att se hur det skulle fungera. Vi anade att det skulle bli reaktioner, men 
    inte ett sånt här oväsen!
    
    Bashastigheten under rekognoseringen är 70 km/h.
    - DET kan upplevas som väldigt fort när man passerar folk och hus 
    ute på skogen. Vi fick skrivelser från de boende redan förra 
    året, fast vi inte hade någon rekognosering då, säger 
    Mats Graaf, säkerhetschef på Bergslagsrallyt.
    Han har varit med då en skogshuggare frontat med en som rekognoserat, 
    och en annan gång då banchefen blev avträngd av en som skrev 
    egna noter.
    - Det här är ett ideellt arbete och om inte jag kan ta ansvar för 
    vad som kan hända på skogen, då avgår jag.
    
    Lasse Jonsson kan å sin sida inte göra mycket.
    - Vi tappar sting i arrangemanget om det blir ett tunt startfält. Därigenom 
    gör både de tävlande och arrangören tävlingen en 
    otjänst. Och det tycker jag naturligtvis är jättesynd. Men 
    bollen är arrangörens. Jag kan inte tvinga någon, säger 
    Lasse Jonsson.
    
    Artikeln publicerad 
    2005-12-22 avSBF, Annemo Friberg>>
    05-12-21 "Rallyeliten" 
    bojkottar SM´s Berggsrallyt om inte rekognoseringen återinförs
    SBF tillkännav under Bilsportmässan att man tänkte köra 
    tre av SM-deltävlingarna utan rekognosering. Det fick flertalet av SM-deltagarna 
    att högljutt protestera, vilket ledde till ett mycket hett möte. 
    Som slutade i att SBF backade för förslaget och lovade rekognosering 
    på tävlingarna.
    
    Men, nu visar det sig att arrangörerna för Bergslagsrallyt INTE 
    kommer att tillåta rekognosering trots allt. Vilket nu har fått 
    flertalet av förarna att kraftigt reagera. Större delen av förare 
    och co-driver ställer sig därför bakom en bojkott av alla de 
    SM-deltävlingar som inte har den egna notskrivningen. Nästa vecka 
    kommer man att ge en skrivelse, med namnunderskrifter till SBF och arrangören 
    för Bergslagsrallyt.
    
    Att man reagerar så här kraftigt, beror bland annat på att 
    man tycker att det här är ett bakåtsträvande. Som går 
    HELT emot förbundets riktlinjer att höja rallyts och SM´s 
    status. En av de viktigaste grundstenarna inom rally är just notskrivningen. 
    På internationell nivå, som VM, finns inte ens arrangörsnoter. 
    Allt måste föraren och co-drivern själv skriva. Vårt 
    Svenska Mästerskap bör därför ligga på internationell 
    nivå, där man kräver rekognosering. Man satsar på att 
    få fram ungdomar på världsnivå, men tar bort deras 
    chans att lära sig notskrivning. Vilket gör att vi ohjälpligt 
    hamnar efter de utländska konkurrenterna och inte kan konkurrera på 
    lika vilkor.
    
    Vill man tävla i ett Svenskt Mästerskap, vill man också ha 
    en standard som motsvarar internationell nivå. För de som inte 
    vill det, finns ypperliga tävlingar och t.ex Supercupen.
    
    Så, om inte SBF och arrangören backar, kommer flertalet av de SM-startande 
    ekipagen därför INTE till start i Berglsgsrallyt 13-14 januari.
    
    Sammankallande mot rekognoseringen är Staffan Parmander. Vill du veta 
    mera eller ha info maila honom på staffan.parmander@worldrallycenter.se
    
    En lista för underskrift kommer att finnas här på MiV framöver. 
    
     05-12-12 
    Race Consulting tar över resultattjänsten på SM
    Det blir Magnus Karlsson och Race Consulting som kommer att ansvara för 
    resultattjänsten på rally-SM 2006. Och det med viss hjälp 
    av Resultatdata. Magnus har stor erfarenhet av resultathantering sedan sina 
    år i STCC (vilken han även driver 2006). 
    
    Det är Resultatdatas program som kommer att användas och Resultatdata 
    kommer även att ta hand om den första deltävlingen, Bergslagsrallyt 
    i Ludvika. Därefter kommer de att att finnas till hands och vara Race 
    Consulting behjälplig.  
    
     05-12-08 
    Nya SM-reglerna för startordning, seedning och omstart i Rally-SM 2006
    Finns nu publicerade här på hemsidan, www.sbf.se 
    eller direkt 
    här>>  
    
     05-11-27 
    Östgötarallyt SM-final 2006 
    Nu är arbetet i gång med SM-finalen 2006 då östgötaklubbarna 
    samlades i Linköping en kväll nyligen och utsåg de tunga posterna 
    i tävlingen. De som får huvudansvaret för Östgötarallyt 
    är tävlingsledare Stefan Thaleman och bitr täv.led. blir Tommy 
    "C" Andersson och Mikael Heelge. Även en banchef utsågs 
    och det blev Stefan Larsson 
    somredan har varit ute och tittat på vägar till finalen. Någon 
    huvudsponsor för tävlingen varännu inte klar men det finns 
    några företag som är på gång.
    Östgötarallyt kommer att köras sista helgen i september månad 
    med start och mål förlagt till Linlöping.  
    
    05-11-23 
    Mindre asfalt i SM
    Inte helt asfaltsfritt, men nästan. Det är kontentant av att ett 
    antal rallyförare/kartläsare vädjat till Hässleholms MK 
    om att inte låta SM-tävlingen gå över bron och till 
    vårt södra grannland. Kostnaderna för att bygga om bilarna, 
    samt inköp av däck för asfalt, skulle bli för stora.
    - Faktum är att jag lät danskarna ta beslutet. Det brev vi fick 
    från de aktiva var klokt och trevligt skrivet, inte alls något 
    hot. Så danskarna höll med om att vi inte kunde köra ihop.
    Det säger Claes G Wilke, tävlingsledare för det som skulle 
    bli Öresundsrallyt, med start och mål i Hässleholm med tillhörande 
    grussträckor. Men också en dag i Danmark, med asfaltssträckor.
    Istället blir det nu Snapphanerallyt och nästan bara grus. För 
    publiksträckan "Garnisonen" blir med på fredagskvällen, 
    förhoppningsvis med många åskådare.
    - Vi hoppas på det, vi har inlett ett arbete med flera samarbetspartners, 
    till exempel stadens köpmän, så vi tror det blir mycket folk, 
    fortsätter Wilke.
    Tävlingen kommer fortfarande att vara en 2-dagars, men antalet mil krymper 
    något: från cirka 14-16 SS-mil till runt tio. Å andra sidan 
    slipper teamen bygga om sina bilar för asfalt och de kan köra på 
    sina "vanliga" fälgar och grusdäck.
    - Vi räknar också med att de danska förare som regelbundet 
    kör här kommer till Snapphanerallyt, avslutar Claes G Wilke.  
    
    05-11-23 
    Rally-SM 2006 närmar sig
    Vill du informera dig om allt nytt är ett tips att besöka Bilsportmässan 
    på lördag och ta del av det som händer. Du kan också 
    framföra din åsikt.
    Mötet äger rum i C-hallen klockan 15.00 på lördag. Det 
    kommer att vara "pilat" från hallentrén, så håll 
    utkik!
    Håller i mötet gör Rallyutskottet och projektledare Lasse 
    Jonsson. De kommer att presentera 2006 års tävlingar och tankar 
    kring dessa. Det blir också information om föreslagna ändring, 
    typ seedning och omstart.
    - Men vi ska också blicka förbi 2006 och blicka in i framtiden, 
    säger Lasse.
    Alla är välkomna till mötet och du behöver inte föranmäla 
    dig.
    - Det är fritt fram för alla att ställa frågor och framför 
    åsikter. Däremot ska vi inte ha någon omröstning, mötet 
    är inte beslutande på det viset, säger Lasse.
    - Däremot vill vi väldigt gärna ha in synpunkter som vi kan 
    ha med oss framöver, avslutar han.
     
    
    05-11-16 
    Seedad elitgrupp i Rally-SM 
    En elitgrupp med 40 ekipage i täten. Så är tanken att 2006 
    års Rally-SM ska starta. De 40 platserna fördelas procentmässigt 
    mellan bilklasserna i förhållande till det totala antalet startande, 
    och långsammast går ut först.
    
    Fredagen den 13 januari startar Rally-SM 2006 i Ludvika med deltävlingen 
    Bergslagsrallyt. Den gamla seedningen ersätts av en ny, modernare startordning.
    - Med en elitgrupp får vi förare som får utrymme att lysa 
    som de stjärnor de är, säger Lasse Jonsson, nytillträdd 
    som projektledare för Rally-SM.
    
    Varje deltävling inleds med otrimmat 2 WD. Klassens ledare startar sist 
    och följs av långsammaste i trimmat 2 WD. Sedan kommer 4 WD i samma 
    ordning.
    - För åskådarna och media blir det intressant och lätt 
    att förstå, fortsätter Lasse. 
    
    Han ser det som ett ypperligt incitament för förare som "vill 
    upp", för med det här systemet finns det ett par steg upp att 
    ta inom ramen för Rally-SM.
    - Vi gör undantag för JSM och 4 WD, där det hela tiden ska 
    vara minst 16 förare.
    
    Efter den första gruppen om 40 förare kommer en ny grupp med lika 
    många tävlande på samma sätt. Lasse har naturligtvis 
    redan räknat på fördelningen, och utifrån en nyligen 
    genomförd tävling blev startordningen 11 stycken Otrimmade 2 WD.
    - Elva otrimmade 2 WD i elitgrupp 1 måste vara tillräckligt för 
    att med marginal få med klassens huvudkandidater till SM-medaljerna, 
    menar Lasse Jonsson.
    www.sbf.se 
     
     
    
    05-10-08 Rally SM 2006
    Femtio år är någonting 
    att fira. Så resonerar i alla fall Kils MK Bil så klubben står 
    värd för en av deltävlingarna i Rally-SM 2006.
    
    Det är klassiska Killingen som 
    får SM-status, och sträckorna kommer att ligga runt Kil i Värmland.
    - Vi ska självfallet försöka få en huvudsponsor till 
    tävlingen, men Killingen är grundstommen, säger Raul Skager, 
    vice ordförande i Kils MK Bil.
    Men säsongen inleds med Bergslagsrallyt  fredagen den 13 januari.
    - Vi ser det som vilken vanlig fredag som allra helst, så det ska allt 
    gå bra, säger Johan Strömberg, tävlingsledare.
    
    Övriga arrangörer i den preliminära tävlingskalendern 
    är välkända i SM-sammanhang sedan tidigare. Visserligen kommer 
    Öresundsrallyt, i regi av Hässleholms MK, att avvika från 
    de övriga. Det blir start i Hässleholm med sedvanliga grussträckor, 
    därefter väntar Danmark dag två och ren asfalt.
    - Vi jobbar på att ha parc fermé här i Hässleholm och 
    så starta lördagen med en asfaltsträcka inne på Garnisonsområdet. 
    Men det är inte klart än om det kommer att gå i lås, 
    säger Rolf Sandin, vice ordförande i Hässleholms MK.
    
    Preliminära kalendern för 2006 ovan
    www.sbf.se  
    
    05-10-07 
    Cykelhandlarn tar över Rally-SM
    Svenska Bilsportförbundet låter ett externt företag ta hand 
    om Rally-SM från och med nästa år. I dagarna blev det klart 
    att Gör Det AB, med Lasse Cykelhandlarn Jonsson i spetsen, 
    tar över driften.
    - Vi har fört förhandlingar med flera parter, och är väldigt 
    nöjda med slutresultatet, säger Magnus Öhrström, marknadschef 
    på Svenska Bilsportförbundet (SBF).
    
    Lasse Jonsson går i rallykretsar under namnet Cykelhandlarn, 
    eftersom hans far och han själv kommer från den branschen. Men 
    Lasse har också ett gediget motorsportintresse  bland annat har 
    han kört mängder med rallytävlingar. Hemma i garaget i byn 
    Viby, på höravstånd från Mantorp Park, står en 
    Volvo Originalare.
    - Rallysporten har den största delen av mitt hjärta, men Racingen 
    finns det också plats för, säger Lasse.
    
    De senaste tio åren har han följt Rally-SM via den populära 
    rallyradion. Inte som lyssnare  utan som kompanjon med Ola Strömberg 
    i studion.
    - Vi måste höja statusen på Rally-SM, både bland team, 
    publik, arrangörer, media och de kommersiella krafterna, säger han.
    - Rallysporten har en otroligt djup traditionell förankring hos folk, 
    så det finns mycket att bygga på. Min uppgift blir att strukturera 
    och jag ser mig som den som verkligen går in i det här.
    
    Medicinen blir att tillsammans med SBF, Rallyutskottet, klubbarna och teamen 
    förvalta alla ideella timmar som lagts, och läggs ner, årligen. 
    Och att tillföra kommersiella krafter, medialt tänkande och en droppe 
    eventkrydda.
    - Rally-SM är inte där det ska vara. Men inom kort ska det stå 
    i full blom!
    
    Fyrabarnspappan, och fram till nu ansvarig för inköp och varumärkesbyggande 
    hos Grahns i Motala, startar eget: Gör Det AB.
    - Det speglar lite av hur jag känner det. Jag vill göra något 
    av Rally-SM, och det jag inte kan får jag se till att andra gör, 
    säger Lasse Jonsson.
    
    Upptakten sker den 22-23 oktober då Lasse Jonsson möter 
    nästa års arrangörer på ett möte i Knivsta. Premiär 
    i rallyskogarna är det sedan den 13-14 januari i Ludvika.
    
    Korta fakta Lasse Jonsson
    Född: 1964
    Bor: 1850-tals gård i byn Viby, utanför Mantorp
    Familj: Hustru Anna-Carin, barnen Ludwig och Tinus, 9 år, Cajsa 5 år 
    och Wilmer 1 år. (Vi är alla sportfånar och födda 
    under OS-år)
    Rally: Sedan slutet på 1980-talet tillsammans med kartläsaren Anders 
    Wretemark. Körde hela 90-talet, bland annat Suzuki Cup, Peugeot Cupen 
    och SM i Lilla Grupp N.
    Aktuell som: Startar Gör Det AB som ska driva Rally-SM åt Svenska 
    Bilsportförbundet. 
    
    05-10-07 
    Gör Det AB ska driva Rally-SM
    Svenska Bilsportförbundet låter ett externt företag ta hand 
    om Rally-SM från och med nästa år. I dagarna har Gör 
    Det AB, med Lasse Jonsson i spetsen, signerat avtalet.
    - Vi har fört förhandlingar med flera parter, och är väldigt 
    nöjda med slutresultatet, säger Magnus Öhrström, marknadschef 
    på Svenska Bilsportförbundetr (SBF).
    
    Lasse Jonsson går i rallykretsar under namnet Cykelhandlarn 
    eftersom hans far och han själv kommer från den branschen. Men 
    Lasse har också ett gediget motorsportintresse  bland annat har 
    han kört mängder med rallytävlingar. Hemma i garaget i byn 
    Viby, på höravstånd från Mantorp Park, står en 
    Volvo Originalare.
    - Rallysporten har den största delen av mitt hjärta, men Racingen 
    finns det också plats för, säger Lasse.
    
    De senaste tio åren har han följt Rally-SM via den populära 
    rallyradion. Inte som lyssnare  utan som kompanjon med Ola Strömberg 
    i studion, eller ute på någon sträcka. Från denna sidoposition 
    har han följt sportens utveckling  som han inte uteslutande ser 
    som positiv.
    - Vi måste höja statusen på Rally-SM, både bland team, 
    publik, arrangörer, media och de kommersiella krafterna, säger han.
    
    Magnus Öhrström är inte sen att hålla med:
    - Och i Lasse Jonsson ser vi den person som har både förankringen 
    hos utövarna och förmågan att få saker och ting gjorda. 
    Parat med en lyhördhet som vi är övertygade om ska sätta 
    fart på Rally-SM.
    Redan om några veckor inleder Lasse Jonsson arbetet inför premiären 
    i mitten på januari i trakterna kring Ludvika.  
    
    05-09-12 
    Jämtlands första SM-guld i rally blev i helgen ett faktum!
    Men det blev en nervpers utan dess like innan Patrik Sandell kunde kliva upp 
    på pallen som segrare.
    Redan i fredags vann Patrik Sandell årets Clio Cup tillsammans med hans 
    codriver Emil Axelsson.
    En av helgens målsättningar var därmed i hamn med resultatet 
    att han senare i höst kommer att åka till Frankrike och testa med 
    deras fabriksteam. Ett resultat som bara det är det största som 
    hänt Patrik.
    
    Men helgen hade mer att bjuda på.
    Det gällde att ladda om batterierna för möjligheten att köra 
    hem ett SM-guld till Jämtland fanns fortfarande. Det första någonsin 
    för övrigt! Årets sista deltävling i rally-SM startade 
    på lördagsmorgonen och det som krävdes var att inte tappa 
    för mycket på största hotet Robin Sandberg.
    - Vi kände att vi inte hade någonting att förlora när 
    vi startade på morgonen, berättar Patrik som hela tiden var inne 
    på att i första hand ha roligt i bilen.
    - Vägen till att det ska gå fort för oss är att vi har 
    roligt. Då kommer känslan och direkt också farten.
    Även om den känslan hittades, så skulle det bli en ordentlig 
    nervpillrare innan duon kom att utropas som segrare. Flera förare inom 
    ett par sekunder gjorde att det bara var att hålla tungan rätt 
    i mun och se till att hålla tempot väl uppe.
    - Vi körde riktigt bra, men när vi kört i mål såg 
    vi att vi bara var nio tiondelar efter Tommy Vestlund i mål.
    - Första känslan när vi såg det var att SM-guldet inte 
    fick hänga på dessa tiondelar, men orosmomentet var väl inte 
    det faktum att Tommy kom emellan oss och Robin på andraplatsen.
    - Även om vi visste att det var en bit till bakomvarande, så var 
    det att ingen fick komma bakifrån och passera mig och Tommy.
    
    Men som i de flesta sporter gäller det att ha marginalerna på sin 
    sida.
    Robin placerade sig bakom helgens segrare Peter Zachrisson och Patrik hamnade 
    på sin fjärdeplats.
    Precis det resultat som gjorde att särskiljning fick göras mellan 
    Robin och Patrik om vem som skulle koras till svenska mästare. Antal 
    segrar i mästerskapet avgjord till Patriks fördel.
    
    Om sedan segern i Clio Cup är mer värt än ett SM-guld får 
    framtiden utvisa, men i historieböckerna kommer det alltid att stå 
    Patrik Sandell, svensk mästare i rally, år 2005.
    
    Och idag, måndag sätts bilen ut på annons. För målsättningen 
    med sin rallykörning är större än tävlingar på 
    hemmaplan. Nästa år ska Patrik ut på de internationella arénorna 
    och arbetet inför det är redan igång för Jämtlands 
    första SM-guldmedaljör.
    
    www.patriksandell.com 
    
    05-09-12 
    Dussinet fullt Jonsson
    Nu är dussinet fullt. Med tolv SM-guld och flertalet pallplatser under 
    drygt två decennier kan man gott konstatera. Mats Jonsson är Sveriges 
    meste mästare i rally. I helgens SM-final, eller rättare sagt två 
    tävlingar, kunde Mats redan efter första dagens tävling titulera 
    sig Svensk Mästare igen. Det var också dags för rallystjärnskottet 
    Peter Zachrisson att få sola sig i guldglansen för första 
    gången.
    
    Det var en rattrostig och magsjuk Thomas Rådström som hjälpte 
    till att ordna en trivsam nattsömn på fredagskvällen för 
    Jonsson. Thomas rattade Toyotan trots en upprorisk mage till en andraplats 
    efter Jonsson, och höll undan för Jimmy Joge, som var Mats enda 
    hot för dussinet fullt.  Det var lite spänt på fredagen, 
    så det kändes bra att göra klart guldet redan då, menade 
    en superglad Jonsson vid målrampen i Köping.
    
    Skenande Ford
    God hjälp hade Mats också av sin Ford. Bilen bokstavligen skenade 
    fram på första sträckan. När Mats släppte gasen 
    i första svängen på sträckan ville bilen annat och fortsatte 
    i näst intill samma fart. Gasspjället var inte rätt justerat, 
    då gör insprutningen lite som den vill, förklarar Mats om 
    incidenten på första sträckan. Ett fel som kunde slutat illa 
    men som Vålbergsmekaniker Jonsson lätt justerade efter sträckan 
    med en skruvmejsel. Jag kände igen felet och visste direkt vad 
    det var.
    
    På rätt spår
    Mats Jonsson tog sitt första SM-guld 1983. Peter Zachrisson var då 
    ett år gammal. Tjugotvå år senare rattar Peter från 
    Värmlands Näs en Renault Clio sport i SM för första året. 
    Samma år kan Peter titulera sig Svensk Juniormästare. Vad som skulle 
    bli ett läroår i framhjulsdrivet slutade på bästa tänkbara 
    sätt för Zachrisson, som i år dubblerat med att köra 
    både SM med otrimmad Renault, och några VM- och supercupentävlingar 
    i trimmad tvåhjulsdriven Suzuki. Att Peter är inne på rätt 
    spår i sin karriär bekräftar rallyräven Jonsson. Det 
    viktigaste som finns är att köra mycket och få många 
    mil i kroppen. Ett recept som Peter som synes redan anammat.
    
    Guldhungrig
    Men tro inte att Peter är nöjd för det. Vinnarinstinkten och 
    guldhungern finns där alltid. Synd att jag gjorde en så dålig 
    vintersäsong, rannsakar sig Peter.  Det kunde ha blivit guld i 
    stora SM också. Medalj blev det ändå i stora SM. Tack vare 
    en strålande körning i Köping. Tvåa i fredagstävlingen 
    efter hårdsatsande hemmaföraren Jonas Ericsson och seger på 
    lördagen. Detta genererade även en bronsmedalj i SM för otrimmade 
    tvåhjulsdrivna bilar. Noterbart är också att Peter med sin 
    otrimmade Renault kört ifrån alla i den trimmade tvåhjulsdrivna 
    klassen och spöade vinnaren av denna, Per-Arne Sääv, med nästan 
    en hel minut.
    
    Punkterade guldplaner
    Inte stolpe ut, men väl punktering ut, blev det för Oscar Svedlund 
    med Co-driver Björn Nilsson. Vi slog i nåt och punkterade 
    på nian, meddelade Björn. Där punkterades även rallyduons 
    planer på SM-guld efter en hård fight genom hela året med 
    Uppsalaföraren Mats Thorzelius. Just nu känns det surt, men 
    det går nog över bara man får köra några sträckor 
    igen, menade en inte allt för nedstämd Svedlund efter tävlingen. 
    Ett besök på bilsportmässan i november för medaljutdelning 
    blir det ändå, SM-silvret var redan klart inför helgens tävling.
    
    Mästare i Volvo
    MK Team Westoms snabbe Volvo Originalåkare Micke Lindh kan efter helgen 
    titulera sig Sveriges snabbaste C-förare i klassen. Micke 
    gjorde det på bästa sätt, genom att vinna finaltävlingen, 
    hans första seger efter en handfull andra och tredjeplatser i serien 
    i år.
    
    AV: Anders Ekström
     
    
    05-09-10 
    Jonsson, Thorzelius, Sääv, Sandell och Zachrisson är SM-vinnarna 
    2005! 
    Många av klasserna har nu gått imål i Kolsvarundan i Köping. 
    Därmed har vi nu flera klara vinnare. Mats Jonson och Per-Arne Sääv, 
    säkrade sina SM-guld redan igår. Thomas Rådström var 
    dock den som vann den andra deltävlingen i Kolsva. Mats Jonsson blev 
    tvåa i klassen, före Stig-Olov Walfridson.
    
    Oscar Svedlund tvingades bryta på näst sista sträckan och 
    därmed var kampen om guldet över. Mats Thorzelius fick som sämst 
    vara tvåa för att ta guldet. Mats Thorzelius vann före Hans-Erik 
    Weng och trea blev Joachim Carlström.
    
    Patrik Sandell slutade femma, men vann ändå sin klass. Han och 
    Robin Sandberg hade lika många poäng, men sandell vann särkiljningen. 
    Peter Zachrisson var snabbast i klassen och vann därmed junior-SM. Tvåa 
    i dagens tävling blev Robin Sandberg, före hemmaföraren Jonas 
    Ericsson.
    
    Resultat från tävlingen hittar du på: http://www.resultatservice.com/rallysm/rallysm2005/rallysm6/resultat/1result2.html 
     
    Grattis till er alla!!   
    
    05-09-09 
    Dussinet fullt för Jonsson
    Två SM-guld är säkrade efter första finaldagen i Rally-SM. 
    Det ena är veteranen Mats Jonsson som därmed har dussinet fullt 
    med SM-guld, den andra Per-Arne Sääv som tar sitt första.
    
    Linköpingsförare Per-Arne Sääv kunde kosta på sig 
    att slå av på takten på slutet. Han vann ändå 
    den trimmade tvåhjulsdrivna klassen i Kolsvarundan, och säkrade 
    guldet med sin VW Golf. Kampen om silvret fortsätter i morgon i skogarna 
    runt Köping och det är Kenny Stavbom, Nynäshamn och Stefan 
    Jonsson, Vännäs i huvudrollerna.
    
    Veteranen Mats Jonsson har snart dussinet SM-guld i hyllan hemma i Edsvalla. 
    47-åringen gjorde inga misstag och hans extrema fyrhjulsdrivna Ford 
    Escort WRC gick helt problemfritt.
    
    När andra etappen kör igång lördag morgon ska gulden 
    fördelas i den otrimmade tvåhjulsdrivna klassen, och i den dito 
    fyrhjulsdrivna. I båda är det stentufft och de främsta är 
    Robin Sandberg och Patrik Sandell respektive Mats Thorszelius och Oscar Svedlund.
    Omstart 08.00 och då väntar tre sträckor som körs två 
    gånger.  
    
    
     05-09-07 
    Sandell jagar vinst i Clio Cup
    Rallyföraren Patrik Sandell har möjlighet att ta både SM- 
    och JSM-guld i helgen. Ändå är det segern i Renault Clio Cup 
    som hägrar allra mest.
    - En vinst där och jag får testa i Frankrike senare i höst 
    för det franska proffsteamet. Det vill jag väldigt gärna, säger 
    Patrik.
    
    Eftersom denne 23-åring bor i Östersund inleds resan ner till Köping 
    torsdag morgon. Han leder sin klass och behöver "bara" hålla 
    Robin Sandberg, Ryds MK, bakom sig för att säkra guldet. Ett JSM-guld 
    vann han redan förra året, och det kan han göra nu också 
    om poängskörden blir tillräckligt stor.
    - Men det är stora SM som gäller, konstaterar Patrik.
    Fast så var det det här med Clio Cup. En serie som körts sedan 
    2001 och där det i år är sju deltävlingar med final nu 
    i helgen. Patrik leder med 51 poäng, nio mer än tvåan Lars 
    Sjöström. Trea är Daniel Gustavsson på 34 poäng. 
    Eftersom det delas ut 15 poäng till vinnaren under fredagen, och lika 
    mycket till den som segrar på lördagen - är det långt 
    ifrån avgjort.
    - Såklart att SM är oerhört viktigt. Men chansen att få 
    testa i Frankrike kan betyda väldigt mycket, säger han.
    - Visst är det mycket som ska falla på plats, men ett sådant 
    test kan öppna en del dörrar. 
    Möjligheten till testet i Renault Sport Technologies rallybil Clio Super 
    1600 (se bilden) ges tack vare ett samarbete mellan Renault Sverige och Renault 
    Sport Technologies för att premiera lovande talanger i Sverige och Danmark. 
    Bilen är byggd efter reglementet ör Junior-VM. 
    
    Förutom detta får den totala Clio Cup-segraren också 75 000 
    kronor i prischeckar. Totalt har cupen en prispott på hela 400 000 kronor.
    - Sedan har vi ett gemensamt cateringtält för alla Clio-förarna, 
    berättar Ulrika Goodholm som sköter serien.
    Där finns allt från frukost under morgontimmarna till lunch och 
    middag senare på dagen. Liksom kaffe, bröd och frukt. Dessutom 
    har Renault Team Sweden en fullastad reservdelsbuss på plats, dit deltagarna 
    kan komma för att hämta utrustning vid behov.
    - Då slipper de ha allting med sig. Efter tävlingen så fakturerar 
    vi de team som kvitterat ut reservdelar, berättar Ulrika. I år 
    har cupen en egen prisutdelning efter målgången i Köping, 
    sedan väntar gemensam middag med alla övriga i SM-fältet.
    - Rally är en stor social gemenskap, och därför är det 
    extra roligt att vi kan avsluta året lite festligt, säger Ulrika. 
    Och det är då Patrik Sandell har tänkt hämta biljetten 
    till höstens test i Frankrike och samtidigt bli den förste jämten 
    som tar SM guld i rally.  
    
    05-09-06 
    Rådström tillbaka i Rally-SM
    - Första sträckan hinner jag nog inte med, men sen ska vi allt försöka.
    Det säger Thomas Rådström när Vännäsföraren 
    i helgen kör sin första rallytävling på ett år 
    - SM-finalen i Köping.
    
    Helt rattrostig är han inte efter en satsning i rallycross i en Hyundai, 
    men rally har han inte kört sedan SM-finalen förra året i 
    Norrköping. Då han förresten vann både SM-guld och tävlingen 
    totalt.
    - Det ska bli riktigt, riktigt roligt. Rallycrossen har bara strulat med alla 
    tänkbara missöden, säger Thomas.
    Så nu blir det åka av. Han startar i Team Olsbergs Toyota Corolla 
    WRC, den bil Tobias Johansson körde senast i Snow Rally i Östersund. 
    Då började bilen brinna och Tobias fick bryta, i ledning.
    - Corollan har inte gått sedan dess men nu tyckte Olsbergs VD att vi 
    ska köra igen, så vi ska testa att allting fungerar som det ska 
    någon dag innan start, säger Thomas.
    Riktigt var vet han ännu inte.
    - Antingen runt Köping någonstans, eller i Växjö.
    Den forne VM-föraren har bara tävlat i Köping en gång 
    tidigare, i Silverstonerallyt för två år sedan då han 
    vann.
    - Nej du, inte kan jag påstå att jag hittar där! Men det 
    spelar ingen roll. Vi ska allt försöka ta de andra ändå!
    Vid sin sida i högerstolen har han "som vanligt" Jörgen 
    Skallman.
    Rådström får gälla som favorit till totalsegern. Visserligen 
    kan allting hända och bilen har som sagt inte körts på länge.
    - Fast det enda som oroar är att jag är magsjuk. Det känns 
    inte alls något bra så om du ursäktar vill jag helst gå 
    och lägga mig och vila!
     
    
    05-09-06 
    Öppet i samtliga fyra SM-klasser
    Samtliga fyra guldmedaljörer i Rally-SM utses i helgen i Köping. 
    Säsongen har varit ovanligt tuff, och det har varit sekundstrider så 
    här långt! Kolsvarundan i sig vinner nog Tomas Rådström 
    eftersom han kommer till start, men i SM är han iskall.
    
    Fjolårets suverän i trimmat fyrhjulsdrivet, Thomas Rådström 
    Vännäs, kommer till sin första start i år. I SM-sammanhang 
    är han "ofarlig", men när det gäller totalsegern 
    är det stormvarning för Vännäs-föraren!
    - Bara jag blir bra från magsjukan som drabbat mig så, säger 
    Thomas Rådström.
    Den bil han ska köra är Team Olsbergs Toyota Corolla WRC.
    Strid på sekunden var det annars i Rally Österlen mellan Jimmy 
    Joge, Motala, Mats Jonsson, Forshaga, och Dick Wicksell, Uppsala - Peugeot, 
    Ford respektive Subaru. Så någon märkesfördel finns 
    inte. I Skåne segrade Dick Wicksell efter en felfri resa, men Jimmy 
    Joge kom då till start rattrostig. När han skulle testa sin Peugeot 
    rasade turbon därför att oljereturen hade slammat igen. Efter sena 
    reparationer blev han tvåa, vilket han också är i SM.
    Leder gör otroligt erfarne Mats Jonsson. Forshagaföraren har redan 
    dussintalet SM-guld, men det hindrar honom inte från att vilja ha fler. 
    Är säkerheten själv. Han ska misslyckas rejält för 
    att inte ta ett nytt guld - men han får allt tuffare motstånd!
    
    Kenny Stavbom, Nynäshamn, leder den trimmade tvåhjulsdrivna klassen 
    med tre poäng före Per-Arne Sääv, Linköping. Bilmekanikern 
    har åkt både fort och jämt i år med sin Escort. SM-deltävlingen 
    i Tomelilla för några veckor sedan vann visserligen Sääv.
    - Min nya kartläsaren (Patrik Henriksson) har hjälpt mig mycket 
    för han har så stor erfarenhet av bilen och vet hur den ska köras, 
    säger Kenny Stavbom.
    - Dessutom måste jag vinna för att kunna bärga guldet, fortsätter 
    han.
    Förarna får nämligen räkna bort de två sämsta 
    resultaten, och gör man det har Sääv övertag.  
    I otrimmat fyrhjulsdrivet är det klart att Mats 
      Thorszelius, Uppsala, eller Oscar Svedlund, Karlstad, vinner SM-guld. Den 
      "gamle" Mats som sadlat om från trimmat till otrimmat, eller 
      25-årige Oscar som vunnit segrar ända borta i Kina. Mats vann 
      senast, med en marginal på 8,5 sekunder efter nästan tio mils 
      körning.
      - Det är kniven på strupen och den som vinner i Köping vinner. 
      Så det blir högsta fart från början, säger Oscar 
      Svedlund.
      De har tre delsegrar vardera, medan Mats har tre andraplatser och Oscar 
      två.
      
      Den till antalet startande största klassen är otrimmat tvåhjulsdrivet, 
      fast här finns de minsta bilarna. Leder gör Patrik Sandell, Östersund, 
      och när hans huvudkonkurrent tvingades bryta redan efter några 
      meter på första sträckan i Rally Österlen, var det 
      upplagt för att han skulle ta ett fast grepp om ledningen. Men i rally 
      kan allt hända, och Patrik bökade runt för mycket i den skånska 
      myllan och sekunderna tickade.
      - Dörren är fortfarande vidöppen i mästerskapet, så 
      vi ska stå upp och köra. Patrik får ingen mer delseger, 
      säger Robin Sandberg, från Växjö. Han stärkte 
      dessutom sitt självförtroende ytterligare nyligen med en totalseger 
      i Dackefejden.
      - Rally Österlen blev mitt livs kortaste tävling. Drivaxeln gick 
      av 70 meter efter start. Det kommer inte att hända nu, fortsätter 
      Robin som gör sin första SM-start i Köping.
      Kolsvas Jonas Ericsson ligger på bronsplats inför sin hemmatävling. 
      Har Sandell och Sandberg oflyt kan han avancera, men han har också 
      Peter Zackrisson, Säffle, flåsande i hälarna så det 
      är tätt i täten!
      
      Regerande juniormästare är Patrik Sandell kör i första 
      hand "stora" SM.
      - JSM är en bonus jag hoppas få på köpet, säger 
      den 23-årige föraren från Östersund.
      Sandell ligger i år tvåa, nio poäng efter Peter Zachrisson, 
      Säffle.
      - Jag har inget mästerskapsguld förut så jag tar gärna 
      ett i JSM, säger Peter Zachrisson.
      Han inledde med en nolla i Sandviken, men har tagit full pott på grus. 
      Patrik Sandell har gjort tvärtom: full pott i vintras och skralt med 
      poäng på grus.
      - Nu vänder det, strulet är slut nu, säger dock Patrik Sandell.
      Ovanligt i SM-sammanhang är att JSM-förarna får poäng 
      både under dag ett och dag två - men så blir det i Köping. 
      15 poäng till den snabbaste på fredagen, och lika mycket till 
      den snabbaste på lördagen. Det gör att också trean 
      Lars Sjöström, Hudiksvall, och fyran Simon Löfström, 
      Östhammar, kan blanda sig i slutstriden.
    Kolsvarundan drar igång på fredag klockan 
      15.30 från Stora Torget i Köping. Förarna har då tre 
      sträckor framför sig som de kör två gånger. Omseedning 
      under natten och omstart tidigt lördag morgon då förarna 
      återigen har tre sträckor som ska köras två gånger. 
      Efter totalt 114 km fartsträckor återvänder förarna 
      15.30 på lördagen till målrampen på Stora Torget.
      Efter SM-fältet på 50 förare kör under lördagen 
      också cirka 25 startande i klassen Volvo Original. Dessa tävlar 
      i Sverigecupen och även den har final i Köping.
    
    05-09-06 
    SM I Kolsva, en öppen historia
    Redan är snacket igång om säkerheten kring helgens final i 
    Rally-SM: Kolsvarundan. En sak är definitivt säker och det är 
    att det inte är klart med någon vinnare ännu. Utan de sex 
    sträckorna som förarna kör två gånger är helt 
    utslagsgivande!
    
    Självklart arbetar arrangerande Kolsva MS också intensivt för 
    att förhindra att någon kommer till skada. Vi minns alla den tragiska 
    olyckan i Tomelilla då en åskådare klämdes till döds.
    
    Den utredning som Svenska Bilsportförbundet gör kring olyckan kommer 
    inte att vara klar till helgens tävling. Media som ändå önskar 
    komma i kontakt med Sören Johansson, utredningsgruppens ordförande, 
    kan nå honom på 073-418 27 70.
    
    Välkomna till Kolsvarundan där förarna kör om dubbla SM-poäng 
    eftersom det delas ut sådana både under fredagen och lördagen! 
     
    
    05-08-20 
    Svenska Bilsportförbundet utreder dödsolyckan
    Allting tyder på att föraren har kört rätt och att det 
    som skedde på specialsträcka 14 i Rally Österlen, då 
    en åskådare senare avled, var en ren olyckshändelse.
    Men en utredning om hur olyckan kunde hända är redan igång.
    
    Direkt efter olyckan visade många av de som fanns där stor handlingskraft.
    - Vår räddningsaktion har varit oerhört professionell, säger 
    förbundsordförande Kåge Schildt.
    Omgående startade Svenska Bilsportförbundet en utredning om hur 
    olyckan kunde hända. Den krishanteringsplan som finns sattes också 
    omedelbart i verket. Samtliga funktionärer på den aktuella sträckan 
    har varit i samtal, liksom räddningspersonal. Tomelilla kommuns Posumgrupp 
    är startad. På plats ute på Rally Österlen fanns också 
    hela Svenska Bilsportförbundets styrelse och förbundsläkare 
    - bland annat för att diskutera Svenska Bilsportförbundets olycksplan.
    
    Efter olyckan på SS14 fördes fyra personer till sjukhus. En av 
    dem avled senare under lördagskvällen.  
    
    05-08-20 
    Rally SM efter sektion 1
    Nyss fyllda 21-årige Patrik Flodin leder Rally Österlen när 
    SM-förarna går in för service i Tomelilla. De har då 
    kört fyra sträckor.
    Tvåa är Jimmy Joge, i en trimmad fyrhjulsdriven Peugeot 206 WRC. 
    Medan Patrik kör en otrimmad Mitsubishi Lancer. Differensen mellan de 
    två är prick fyra sekunder.
    Veteranen Mats Jonsson är först på femteplats.  
    
    05-08-20 
    Tillbaka till 1960-talet!
    Timmarna innan start i Rally Österlen är sträckorna det stora 
    samtalsämnet. Håller vägar? Eller blir de dålig?
    - Det är som på 60-talet! Smått och trångt, beskriver 
    Mats Jonsson vägkaraktären.
    
    Den rutinerade Forshagaföraren går ut först och lär inte 
    ha några stora problem, utifall vägarna nu blir så sönderkörda 
    som många befarar. 
    - Det blir nog dåligt, men jag trivs med det. Jag är nog inte så 
    rädd om bilen, säger Peter Lundell, en av hemmaförarna som 
    kan slå till i Volvo Original-klassen.
    De små grusvägar som finns längre upp i landet, är i 
    sydliga Skåne ersatta med smala gräsbevuxna fartsträckor.
    - Väldigt tekniska vägar, både snabbt och smalt och bitvis 
    riktigt krokigt, säger Björn Nilsson, kartläsare till Oscar 
    Svedlund - en av favoriterna i otrimmat fyrhjulsdrivet.
    
    De beryktade länsmansryggarna på specialsträcka 14, av totalt 
    16 sträckor, lockar publik - och media.
    - Yngre förare känner inte till hoppen, så där kan vi 
    få bra bilder, resonerar Jonas Kruse hos SVT.
    Den sträckan körs bara en gång, och det är de som går 
    två gånger som kan bli dåliga.
    - Äntligen riktiga vägar, säger dock Johnny Johansson, kartläsare 
    till Mats Jonsson.
    - Ja så här var det på 60-talet, säger Mats Jonsson.
    
    Tufft, det blir det och det gäller att undvika punkteringar, menar
     
    
    05-08-18 
    Rally Österlen - de ungas genombrott?
    Helgens Rally Österlen kan gå till historien som tävlingen 
    då de unga tog över. Då Jimmy Joge totalvann och då 
    "Patrikarna" Flodin och Sandell - nyss fyllda 21 respektive 23 år 
    - vinner de två otrimmade klasserna.
    
    Patrik Sandell förbereder sig med att testa på vägen ner från 
    Östersund till Tomelilla - i Växjö.
    - Fast mest nytta har jag nog av tävlingen jag körde i Tjeckien. 
    Kan vi överföra spårvalet från asfalten till gruset 
    där vi kan sladda mer, då ska det gå fort, säger Sandell.
    Fast Renaultföraren lär få det svettigt med Peugeots Robin 
    Sandberg, Växjö, som bara är några poäng bakom Patrik 
    i tabellen för otrimmat tvåhjulsdrivet.
    
    21 är ju ostraffbart, så nu när Patrik Flodin, Ilsbo, precis 
    nått den åldern var det väl sjutton om inte hans otrimmade 
    fyrhjulsdrivna Mitsubishi skulle hålla hela vägen till målet. 
    Flodin ledde klart sin klass i den finska VM-rallyt nyligen - men fick ge 
    sig på sista sträckan med trasig växellåda.
    - Den här helgen är min, hälsar han nu konkurrenterna.
    Värsta hotet lär komma från "gamlingen" Mats Thorszelius, 
    Uppsala, och etablerade Oscar Svedlund, Karlstad, i likadana bilar.
    
    Den hårt trimmade fyrhjulsdrivna WRC-klassen brukar veteranen Mats Jonsson 
    från Forshaga vinna. Men när Motalas Jimmy Joge fick Peugeotteamets 
    styrning i den superhäftiga 206:an så gick det undan. Senast det 
    begav sig i SM-sammanhang vann Joge.
    - Det ska bli riktigt roligt att köra den bilen igen, säger Joge.
    Under sommaruppehållet har han ägnat sig åt racing, där 
    han imponerat i nya succéklassen JTCC.
    
    Både Jimmy Joge, Patrik Sandell och Patrik Flodin ingår i Svenska 
    Bilsportförbundets stora satsning på juniorer - Swedish Motorsport 
    Challenge, SMSC.
    Rally Österlen är första SM-rallyt någonsin i och runt 
    Tomelilla. Det är den fjärde deltävlingen av fem, och de knappa 
    tio milen specialsträckor körs på lördag. Totalt startar 
    ett 50-tal förare från hela landet, samt lika många i supportklassen 
    Volvo Original.   
    
    05-08-17 
    Rallyrapport inför SM från Jerker Axelsson
    Nu på fredag börjar genomkörning + notskrivning av 16 ss och 
    själva tävlingen körs under lördagen i skogarna? runt 
    Tomelilla i skåne. Vi ligger på en 7pl i SM vilket känns 
    surt då jag senast bröt från en 3pl i Sydsvenska med brusten 
    drivaxel om inte om..ja ni vet
. Däremot har det gått bättre 
    på 2-hjul. 
    Jag har nämligen i sommar kört SM i Roadracing med mycket bra resultat 
    med tanke på att det bara "var på kul" Jag började 
    på ett soligt Sviesta som ligger vid Linköping och efter ett hårt 
    jagande säkrade jag en 2:a placering Nästa var Karlskoga och där 
    tog jag efter ett rafflande race med dyng-sladd, avträngd av en varvad 
    förare när jag hade en 7sec ledning som blev -4 sec men jag sänkte 
    hjälmen mot tanken och tog en seger med 6 sec i ett regnigt Karlskoga.. 
    
    Jag leder nu SM i Superbike på 45 poäng men vi är 4 st som 
    har samma så det blir ett avgörande i Skåne 3-4 september 
    som heter duga. Det var samma senario 1996 då jag, Peter Linden som 
    senare vann Endurance-VM och Nordiske Mästaren Martin Johansson som gjorde 
    upp om valören på medaljerna och jag tog ju hand om guldet vilket 
    jag hoppas kunna göra nu med.
    Då som nu i sadeln på en Yamaha. Denna gången har jag
    1000cc, 175hk mot -96 då vi körde 600cc och 118hk.
    
    KOMMANDE TÄVLING
    Rally-SM i Trelleborg 20 Augusti, 
    SM Final Roadracing 3-4 Augusti 
    Rally-SM 9-10 September
    
    Yamaha Test i Spanien 
    Jag kommer att, onsdag 31 augusti, åka till Barcelona och på den 
    kända banan Catalunia få testa bl.a. Yamahas spjutspets YZF- R1 
    mod 2006 som fått en rad uppdateringar, Öhlins fjädring fram 
    + bak, nya lätta racingfälgar mm. Jag måste erkänna att 
    jag blir sugen på att köra en hel säsong både på 
    två & fyra hjul om det går att få till en lösning 
    med mekaniker och som vanligt, det ekonomiska. Vi har många bra mekar 
    på jobbet men de har att göra sommartid om man säger så.Jag 
    kommer hem så sent från Spanien att jag missar 2st 20 min tränings 
    pass på fredagen inför SM men jag ska träna/testa en hel dag 
    24/8 på Gelleråsen i stället. 
    
    Vi kommer då att prova en ombyggd framgaffel. Vi kommer även att 
    prova nya bromsar på Clion men det blir efter Trelleborg.  
    
    05-08-15 
    Första Rallyt i Österlen
    Svampabanan i Tomelilla är välkänd i SM-sammanhang - i Rallycross. 
    Nu på lördag blir det Rally istället och de beryktade länsmannaryggarna 
    på klassiska Kronovall blir med, även om fartsträckan nu heter 
    Svennahultet.
    
    Medan South Swedish Rally hade sitt högkvarter i Kristianstad var Kronovall 
    en avgörande sträcka. Den som klarar att flyga över första 
    krönet utan att landa för hårt på andra och rulla på 
    det tredje, brukar ha en rejäl segerchans. 
    - De nya, unga pågarna har inte råkat illa ut här. Men det 
    var en dyr sträcka då den var onotad, säger Villy Jönsson 
    som arbetat med banläggning sedan 1964.
    Trots att förarna kör med noter och får köra igenom sträckan 
    en gång innan start, är det normala facit att ett par, tre stycken 
    ekipage ändå mister hoppet därute på Svennahultet. Och 
    får bogseras därifrån.
    
    En annan utslagsgivande sträcka blir SS 12 där förarna måste 
    växla mellan olika tempon och körstilar. Den är också 
    tävlingens längsta med sin 11,89 km.
    Kortast är publikprovet på Svampabanan, där åtskilliga 
    kamper utkämpats i Rallycross. Senast förra året hade Tomelilla 
    MK en av SM-deltävlingarna i Rallycross där. EM har klubben också 
    kört, liksom VM i motocross. Men aldrig tidigare en hel SM-rallytävling 
    med start och mål på Svampabanan samt alla specialsträckor 
    på Österlen.
    För att klara arrangemanget, och få fram alla funktionärer 
    som behövs, har Tomelilla MK den här gången stor hjälp 
    av Trelleborgs MK och Simrishamns MK.
    Tävlingen startar 09.00 på lördag och målgång 
    är beräknad till 18.00, också den på Torget i Tomelilla. 
     
    
    05-08-10 
    Joge jagar Jonsson på skånska vägar
    Mats Jonsson brukar vara ett stupsäkert tips inför Rally-SM, men 
    de unga tränger på. Senast vann Jimmy Joge och han kommer till 
    Rally Österlen den 20 augusti för att göra om den bedriften.
    - Det är målsättningen och det känns inspirerande att 
    komma igång med rally igen, säger Jimmy Joge.
    Motalaföraren har ägnat sommaruppehållet åt Racing, 
    och det med framgång. Trots att han aldrig kört på asfaltsbana 
    förut har han tagit flera pallplatser i JTCC, en av supportklasserna 
    till kungaklassen STCC. Men nu åker hans fyrhjulsdrivna Peugeot 206 
    WRC ut ur garaget igen för en första start i skånska Tomelilla.
    "Gamlingen" Mats Jonsson från Forshaga laddar upp med Snapphanerallyt 
    i Hässleholm nu i helgen. En seger där och han vinner SuperCupen 
    totalt, för femte gången!
    - Det där med racing tror jag inte på. Jag håller mig till 
    rally, säger Mats Jonsson.
    Efter Hässleholm drar han hem till Värmland igen för att gå 
    igenom Ford Escorten innan SM-starten den 20 augusti i Tomelilla.
    
    I den fyrhjulsdrivna otrimmade klassen riktas fokus på Patrik Flodin, 
    21-åringen från Ilsbo som var nära en storskräll nyligen 
    i finska VM-rallyt. Men dessvärre gick Mitsubishins växellåda 
    sönder på sista sträckan, annars hade han vunnit klassen.
    Störst motstånd lär han möta från Mats Thorszelius, 
    Uppsala, och Oscar Svedlund, Karlstad.
    En intressant start gör Hans-Erik Weng, tidigare ursnabb i breddklassen 
    Volvo Original.
    - Jag lockas av att mäta mig mot SM-åkarna, säger Weng.
    På denne 27-årings meritlista finns en total cupvinst i Nordic 
    West Euro Cup, men också framskjutna placeringar utomlands med hans 
    nya Mitsubishi av senaste snitt. Eftersom det är hans första SM-tävling 
    har han ingenting med medaljerna att göra.
    
    Nynäshamnsföraren Kenny Stavbom har varit jämnheten personifierad 
    i år och leder den trimmade tvåhjulsdrivna klassen med sin Ford 
    Escort. Konkurrensen kommer närmast från Per-Arne Sääv, 
    Linköping, och Eslövs Mats Andersson som har "hemmavägar".
    Otrimmat tvåhjulsdrivet är största klassen och Ryds Robin 
    Sandberg, teamkompis med Joge i Peugeotteamet, gäller som favorit. Men 
    han leder inte SM efter de tre deltävlingar som körts, utan det 
    gör Östersunds Patrik Sandell. Differensen de emellan är bara 
    två poäng! Patrik Sandell är bara 23 år, så han 
    leder även JSM.
    
    När nu Rally-SM åter gästar Skåne med bas i Tomelilla 
    kommer några intressanta "hemmaförare" till start. Ebbe 
    Nilsson, Kristianstad MK, luftar sin VW Golf i den trimmade tvåhjulsdrivna 
    klassen, och Jonas Olsson i den dito otrimmade. Betydligt mera krut är 
    det i Joachim Grahns fyrhjulsdrivna Mitsubishi och kanske att Simrishamnsföraren 
    kan ge Mats Jonsson och de andra en match.  
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    05-05-16 
    Ungtupp hotar etablerade i South Swedish Rally
    Mats Thorszelius leder Rally-SM, Oscar Svedlund vann senaste EM-tävlingen 
    och blott 21-årige Patrik Flodin har två färska totalsegrar 
    på grus i bagaget. Troligen vinner någon av dessa tre kommande 
    helgs South Swedish Rally i Växjö.
    
    När de startar på fredag eftermiddag har de 22 mil specialsträckor 
    framför sig, så mycket kan hända när både SM- och 
    EM-poäng ska jagas.
    - Det är viktigt att ha ordning på grejerna för att undvika 
    tekniska problem, säger Mats Thorszelius, SMK Uppsala.
    - Sen är det bara att ta i, för det måste du göra direkt. 
    Jag tror inte det kommer att skilja många sekunder till slut, fast det 
    är så många mil.
    
    Thorszelius leder mästerskapet före landslagsföraren Oscar 
    Svedlund, Karlstads MK. Men Oscar leder EM, för han totalvann första 
    deltävlingen i Östersund före Mats. Dessutom har Oscar nyligen 
    testat just i Växjötrakten.
    - Vi har fått till en väldigt fin setup, så bilen ligger 
    mycket fint på vägen, säger Oscar nöjt.
    Samtliga tre Mitsubishi Lancer Evo 7:or i klassen otrimmat fyrhjulsdrivet.
    
    Patrik Flodin är yngst i trion, han fyller 21 år i augusti. En 
    långsmal yngling som tidigt körde bil på sjöisen i Ilsbo 
    utanför Hudiksvall. Till SM kom han med en enda tanke - hur ska det bli 
    att förlora för första gången?
    - Nu har jag skippat de tankarna och funderar återigen på seger, 
    säger Patrik.
    En annan Patric, fast med efternamnet Carlsson, kan också blanda sig 
    i leken. Hans pappa Ingvar var förhandsfavorit då första South 
    Swedish Rally kördes 1976. Ingvar körde då sönder - kanske 
    det blir Patrics tur istället?
    
    I klassen Trimmat tvåhjulsdrivet får vinterexperten Stefan Jonsson, 
    Vännäs MK, gälla som favorit även om det nu är barmark. 
    Däremot kan det bli en storslagen fight i Otrimmat tvåhjulsdrivet. 
    Visserligen är vinterns herre Patrik Sandell med, men nu kan de andra 
    rå på Östersundsföraren. Säffles Anders Karlsson, 
    vars kartläsare Anders Martinsson är från Älmhult och 
    kan varenda kurva och sten i området, kan mycket väl ta kommandot. 
    Samma förutsättningar har hemmahoppet Robin Sandberg, Växjö, 
    och han brukar definitivt hålla sig framme i South Swedish Rally.
    
    Tävlingen startar 17.10 på Stortorget i Växjö med att 
    rutinerade Mats Jonsson, Forshaga MC, ger sig ut mot fredagens inledande sträckor. 
    Knappa två dygn senare väntas han åter till målrampen. 
    Totalt med alla nationella klasser startar drygt 160 ekipage.
     
    
    05-05-12 
    SVT2 sänder 50 minuter Rally-SM
    Direkt efter South Swedish Rally visar SVT2 50 minuter från rallyt. 
    Sändningen startar 17.00.
    Ett TV-team på sju man följer årets upplaga av South Swedish 
    Rally. De får en arbetsam helg, för direkt efter målgång 
    har de bara ett par timmar på sig innan sändningen startar 17.00 
    i SVT2.
    - Vi kommer att ha 40 minuter klart redan på söndagsmorgonen, säger 
    Mikael Lindh på Frame production, det bolag som svarar för produktionen.
    - De sista åtta-tio minuterna blir att vi tar klasserna till mål 
    helt enkelt, fortsätter han.
    
    Satsningen är en av de största någonsin med hela 50 minuter 
    från en och samma rallytävling. 
    - Tittarna ska få action för vi ska leka med effekter, avslutar 
    Lindh hemlighetsfullt. 
     
    
    05-05-04 
    Rallymötet 28 maj
    Det blir ett möte den 28 maj om Rally-SM 2006. Platsen är dock ändrad 
    till Scandic Hotell i Upplands Väsby, kant i kant med E4:an mellan Stockholm 
    och Arlanda.
    - Vi kommer att kalla de som vi anser är berörda, säger Janne 
    Rydh, ordförande i rallyutskottet.
    
    Som exempel räknar han snabbt upp arrangörer, generalagenter/team 
    och några representanter för de aktiva.
    - Vi i utskottet ska förbereda mötet nu i helgen tillsammans med 
    någon/några i styrelsen och marknadschefen, fortsätter Janne 
    Rydh.
    
    På rallyutskottets inrådan återinförs Grupp H i Rally-SM 
    nästa år. Hur det ska se ut i detalj är det som ska diskuteras 
    den 28 maj på Scandic Hotell i Upplands Väsby.
    
    Du som har idéer och synpunkter på nästa års Rally-SM 
    - mejla dessa så fort som möjligt till janne.rydh@sydnet.net 
    
    SBF  
    
    05-04-29 
    Anmälningstiden till Sydrallyt förlängs till den 6 maj
    Egentligen skulle anmälningstiden gå ut nu vid midnatt, men då 
    arrangörsstaben för South Swedish Rally (SSR) och Sydrallyt sammanträdde 
    var startfältet inte uppe i de 140 som önskas.
    - Därför beslutade vi att förlänga anmälningstiden 
    till Sydrallyt, säger Anders Karlsson, marknadsansvarig.
    
    Det betyder att till exempel WRC, Grupp H, Nationell Special, både 2WD 
    och 4WD, samt Volvo Originalare som tvekat nu får ytterligare några 
    dagar på sig att skicka en anmälan.
    - Nu är vi visserligen uppe i 130 startande totalt med SSR, men det är 
    bara trevligt om vi blir fler, säger Anders Karlsson.
    Sydrallyt omfattar cirka 94 km specialsträckor.
    
    Däremot förhindrar mästerskapsreglerna en förlängning 
    av SSR:s anmälningstid. Där är i skrivande stund 39 förare 
    anmälda till EM-tävlingen, varav en norsk och en finsk förare. 
    För SSR går anmälningstiden ut vid midnatt.
     
    
    05-04-20 
    Reglerna för GrH ska "filas"
    Rallyutskottet har börjat fila på SM-reglerna för 2006  
    då Grupp H-bilarna åter blir med i skogarna. 
    - Vi måste ha någonting att utgå ifrån när vi 
    samlas för att diskutera vidare, och vill därför utarbeta ett 
    förslag först, säger Janne Rydh, utskottets ordförande 
    till www.sbf.se
    Datum för mötet är inte spikat. Men det finns ett förslag.
    - Det vore bra att få klara av South Swedish Rally först, säger 
    Janne som då är tävlingsledare.
    Därför blir det troligen ett möte i Knivsta den 28 maj. 
    Utskottets grundtanke är att bjuda in arrangörer, representanter 
    för tävlande i olika klasser, team/generalagenter och förtroendevalda.
    
    - Vi bjuder nog in de som vi definitivt anser ska komma, och ger övriga 
    intressenter möjlighet att anmäla sig. Skulle vi bli alldeles för 
    många får vi väl gallra, säger Janne Rydh.
    SBF  
    
    05-04-10 
    GrH med i SM 2006
    Nedre Norra hade i en motion till Förbundsmötet föreslagit 
    att Grupp H bör återinföras i Rally-SM. Under mötet återtog 
    dock distriktet sin motion.  
     
    Istället har förbundsstyrelsen beslutat, helt 
      i motionens anda, att Grupp H tillåts ingå i SM i klassen Trimmat 
      2WD och Grupp H4WD i Trimmat 4WD. Detta efter ett förslag från 
      rallyutskottet.
      - Jättebra. Helt i linje med vad vi vill och alla dem vi är budbärare 
      för, säger kartläsarna Jon Magnusson och Johnny Johansson 
      som närvarade vid mötet.
      - Det är bara bra att vi får fler bilar i SM. Ju hårdare 
      motstånd desto bättre, säger föraren Per-Arne Sääv, 
      också han med på mötet i Upplands Väsby.
      
      Grupp H blir alltså med i Rally-SM igen från 2006.
      - Vi måste förstås diskutera vidare för att fastställa 
      detaljerade gränser i reglementet. Men principfrågan är 
      viktig, säger Janne Rydh, ordförande i rallyutskottet.. 
    
    
    05-02-27 
    Walfridson vann krävande SM-rally
    Karlstadföraren Stig-Olov Walfridson vann det krävande SM-rallyt 
    Vinterpokalen i Sandviken. Bara hälften av förarna tog sig i mål.
    
    Walfridson har gott om erfarenhet och det behövdes på den omväxlande 
    banan. Sandvikens MK hade bara två sträckor, båda runt 27 
    km och men båda kördes två gånger.
    - Kanonkul, för vi har äntligen fått det mesta att stämma, 
    säger Stig-Olov Walfridson.
    
    Att direkt efter frukost avverka nästan tre mil med en snittfart på 
    180 km/h blev tufft. Alla var inte vaksamma nog och fick skotta mycket snö 
    för att komma upp på vägen igen.
    Även pålitligheten själv, förhandsfavoriten Mats Jonsson 
    från Forshaga, hade problem. Han förlorade en minut på en 
    punktering och såg ut att dala ordentligt i resultatlistan. Hans smala 
    lycka blev att så många bröt. Mats sträckvann de två 
    sista och med det blev han ändå trea totalt. Därmed leder 
    han SM totalt på 26 poäng.
    
    På andra plats slutade Jimmy Joge, landslagsföraren från 
    Motala. Han gör sin första säsong i värsta klassen och 
    körde strålande. Nära, mycket nära var det dock att det 
    slutat i skogen på SS3. Ena framdäcket högg i snövallen 
    och bilen snurrade runt när det gick fullt på sexans växel.
    - Änglavakt, säger Jimmy Joge.
    
    Nästa deltävling blir på grus, South Swedish Rally i Växjö 
    i slutet av maj.  
    
    05-02-25 110% attack
. 
    Då var det dags för den 3: e deltävlingen 
    i rally-SM där Tommy Vestlund ligger på en delad tredjeplats tillsammans 
    med förra årets SM-vinnare Anders Karlsson. Sandviken kör 
    2st sträckor 2 gånger vilket troligen kommer att resultera i grusåkning. 
    
    - Ja man när man kör 2 gånger så krävs det minst 
    en decimeter is och det tror jag inte finns i Sandviken säger Tommy. 
    Men det är som det är och vi får åka på det som 
    bjuds, fortsätter han. Den otrimmade 2 WD klassen är den överlägset 
    jämnaste klassen och det kommer att bli otroligt tight om frontplatserna.
    - Vi kommer att ladda 110% från start och försöka hålla 
    oss på vägen. Vi såg i Östersund att det kommit några 
    nya snabba förare och det går inte att "kolla läget" 
    för då är man borta, utan det är max attack som gäller, 
    säger Tommy.
    
    Tommy som fick bryta första dagen i Snowrally pga. brusten yttre drivknut 
    är rejält revansch sugen, då man fick bryta när man enligt 
    klockan låg först. Man blev visserligen tvåa dag två 
    men det var en dag med bilar som stod i vägen som gjorde att man tappade 
    värdefull tid i jakten på seger.
    Nu är det bara seger som räknas säger Tommy.
    - Vi ska ta seger helt enkelt, nått annat finns inte i vår planering. 
    Vi har tappat för mycket i tabellen så vi måste prova i alla 
    fall. Skulle inte de gå så får vi hoppas att vi trycker 
    dit Anders Karlsson som vi haft en intern fight med i flera år nu, säger 
    Tommy och skrattar. Han blir så karig när han slår oss
    Målgång beräknas till 15 tiden på lördag eftermiddag.
    Info ansvarig för
    VESTAB
     
    
    05-02-24 Till helgen avgörs Vinterpokalen
    På lördag avgörs den andra deltävlingen i 
    årets rally-SM. Vinterpokalen, som tidigare i år fick ställa 
    in, skall enligt utsago bjuda på fina vintervägar. Naturligtvis 
    finns Patrik Sandell med team på plats för att försvara sin 
    SM-ledning från fullträffen i Östersund i början av februari.
    
    Målsättningen är att samla så många SM-poäng 
    som möjligt och även om Patrik tillsammans med kartläsaren 
    Emil Axelsson hoppas på en klasseger, är det totalen som är 
    viktigast. Det utlovas med andra ord lite is i magen.  
     
    Mellan SM deltävlingarna Snow Rally Sweden och Vinterpokalen 
      var det tänkt att Patrik och Emil skulle göra sin VM-debut i Svenska 
      Rallyt. Visserligen kom de till start, men tyvärr tog det stopp redan 
      efter 400 meter på första sträckan. Inte blev det någon 
      omstart heller, då det visades sig att lådan inte gick att laga.
      
      Någon ny låda från Renault har inte gått att få 
      fram i tid och vore det inte för Mälaröarnas Anders Fredriksson, 
      som hyr ut sin låda till Patrik under Vinterpokalen, hade det inte 
      blivit någon start på lördag. Snabbt ner till Norrköping 
      för att hämta lådan och hem igen för att skruva i den 
      på plats och idag, torsdag, kör Patrik ett enklare test hos Depå 
      Grande i Rissna för att kolla så att allt fungerar.
      
      Under fredag kör Patrik och Emil rekognisering av sträckorna mellan 
      11-16 och teamet ansluter under dagen. Dessutom ska grabbarna hinna med 
      en träff med representanter från Michelin. Första start 
      sker lördag kl: 09.00 och Patriks hemsida uppdateras regelbundet under 
      tävlingens gå
    
    05-02-23 Två 
    sträckor, två varv och två Jonsson
    Dags för andra deltävlingen i Rally-SM
    Två sträckor som körs två gånger vardera är 
    vad den svenska förareliten möter i Vinterpokalen. Rally-SM är 
    denna gång koncentrerat till en dag i och runt Sandviken.
    
    Mats Jonsson, Forshaga MC, gör sin 29:e säsong och han jagar sitt 
    tolfte SM-guld i tyngst, trimmade fyrhjulsdrivna klassen. Han vann senast 
    i Östersund trots att motorn mattades mot slutet.
    - Jag hade inte tänkt göra någonting åt motorn på 
    hela vintern, men nu är den nyrenoverad, säger Mats som startar 
    först av alla.
    
    Sandvikens MK har en bana norr om stan med två sträckor på 
    vardera 2,7 mil. Dessa körs två gånger.
    - Det blir nog grus i botten på andra varvet, spår Vännäsföraren 
    Stefan Jonsson som gärna ser att det ändå är is. Han 
    var överlägsen i den tvåhjulsdrivna trimmade klassen i Östersund, 
    men i Sandviken tror han det blir tuffare.
    - Per-Arne Sääv körde mycket bra i Stugun förra helgen 
    och han lär vara revanschsugen efter avåkningen i Östersund, 
    säger Stefan.
    
    Första start sker från Jerntorget i Sandviken 9.00 med målgång 
    15.00. Headquarter är beläget i Folkets Hus.  
    
    
    
    
    
    
    
    
    05-02-23 
    Efter 29 år jagar Mats ännu segrar
    Han fick riva motorn efter Östersund. Annars har allt gått enligt 
    ritningarna så här långt för Mats Jonsson i Rally-SM. 
    Dussinet fullt i SM-tecken hägrar.
    
    Det är ju så himla roligt, det här med Rally. I alla fall 
    om man ska tro Mats Jonsson. Han har flängt runt i rallyskogarna de senaste 
    29 åren. Alltid för Forshaga MC, sedan 1997 i en fyrhjulsdriven 
    trimmad Ford Escort han äger. Någon rubrikernas man är han 
    inte, fast han har elva SM-guld och en knippa i andra valörer. Den som 
    pratar mer är Johnny Johansson, kartläsaren de senaste elva åren.
    - Jag vill att han har det mesta med och det är svårt för 
    kartläsaren att hinna med om det går fort. Att ligga före, 
    säger Mats. Och fortsätter:
    - Jag önskar jag kunde lagra mer innan start.
    Duon delar på uppgifterna - Johnny sköter det administrativa och 
    logistiken. Mats bilen.
    - Det är allt bäst. Och säkrast, skrattar Mats.
    
    Med full pott, det vill säga 30 SM-poäng från premiären 
    i Östersund och en färsk totalseger från Stugun är Mats 
    som vanligt favorit då Rally-SM till helgen gästar Sandviken. Uppladdningen, 
    i den mån man kan kalla det, har han gjort i Älvdalen.
    - Joggat? Nej jag spar på krafterna!
    Istället har han tillbringat två dagar med att testa "Svensson-däck" 
    åt ett företag. Mil på mil, timme efter timme i en Volvo 
    V70.
    - Vi kollar tiderna med olika typer av däck, både med dubb och 
    utan, säger Mats.
    
    Han har också renoverat motorn i Forden.
    - Jag hade inte tänkt göra någonting åt motorn på 
    hela vintern, men den sackade alldeles för mycket på slutet i Östersund. 
    Så vi plockade isär den.
    - Vintertävlingarna frestar hårt på materialet för det 
    är långa sträckor och snabbt underlag, konstaterar Mats.
    Precis vad han helst vill ha. Det enda som oroar är om gruset kommer 
    fram då de två sträckorna i Sandviken körs för 
    andra gången.
    - Bara det är lika för alla, då spelar det inte någon 
    roll, säger Mats som går ut först med startnummer 1.  
    
    
    
    
    05-02-21 
    Nu är Sandvikens MK redo för Rally-SM
    Datum, snö - men ingen fest. Annars är Vinterpokalen, andra deltävlingen 
    i Rally-SM, precis som den planerades från början.
    
    Det innebär att andra deltävlingen i Rally-SM startar på Jerntorget 
    i Sandviken klockan 9.00 på lördag morgon. Sedan väntar två 
    sträckor alldeles norr om stan, båda cirka 2,7 mil långa. 
    Dessa körs två gånger, alltså totalt 11,2 mil specialsträckor. 
    Hela tävlingen mäter 24,1 mil och då har de tävlande 
    också hunnit serva efter SS1, 3 och 4 inne på Industrivägen.
    
    Vid 15-snåret ska första bil återkomma till Jerntorget - 
    och SMHI utlovar mer kyla under veckan.
    - Vi har varit ute med lastbilar på sträckorna för att trycka 
    till snön så det ser bra ut, säger Caj Abrahamsson i organisationskommittén.
    
    Underlaget kan med andra ord bli perfekt. Snövallarna är inte lika 
    höga som vid premiären i Östersund - men de finns där 
    när klubben nu gör sitt andra försök att anordna sin vintertävling 
    sedan ordinarie datum töat bort.
    
    Tävlingen blir Sandvikens MK:s elfte SM-rally i egen regi. 1997 fick 
    klubben Bilsport Award för årets bästa rallyarrangemang och 
    2002 Bertils Kanna för bästa bilsportarrangör alla kategorier. 
    År 2000 inträffade en mycket svår olycka då två 
    åskådare omkom då en av de tävlande rullade ut i skogen.
    Snart skrivs 2005 års resultat i Vinterpokalen. Fyra olika bilklasser 
    gör upp om lika många SM-tecken. Det enda som utgår är 
    den fest som brukar avsluta Vinterpokalen. När arrangören tvingades 
    flytta tävlingen var festlokalen redan uppbokad för annat.  
    
    05-02-08 
    Tommy Vesterlund trea i SM
    Tommy öppnade starkt i årets rally SM uppe i Östersund under 
    helgen och låg på en andra plats bara tiondelar efter Patrik Sandell 
    då en yttre drivaxeltapp gick av.
    - Ja det kändes som om all luft rann ur kroppen när det small till 
    in mot vägskälet och inte blev de bättre av att publiken sa 
    att vi var 2-3 sekunder snabbare än Patrik fram dit. Vi var alltså 
    åter i ledningen när vi tvingades bryta.
    Felet var dock snabbt åtgärdat så när nu Snow Rally 
    kör fredag och lördag som två separata deltävlingar vilket 
    ger möjligheten till att starta om, så var det bara att bita ihop 
    och komma igen.
    Tommy och Joakim fick gå ut 15 minuter efter sista bil i Snow Rally 
    vilket visade sig inte vara så riktigt bra.
    - Nej det verkade som alla trodde tävlingen var avslutad, så när 
    vi kom för vi blev hindrade flera gånger på dom två 
    första sträckor då man börjat lyfta upp bilar som kört 
    av. Det kan visserligen hända om vi åkte på samma ställe 
    som Patrik och co men då har även dom drabbats. Det här är 
    inte något som får hända när vi ska försöka 
    åka om samma SM tecken säger Tommy. Vi blev även lite sinkade 
    av spårvalen som slutbilarna i Snow Rally hade. Det passade inte alls 
    vårat tempo så det gick nästan inte att åka dom linjer 
    vi ville, men så är det nu och inget att hänga läpp över.
    
    För övrigt tycker Tommy och Joakim att det gick väl det enligt 
    planerna även om dom marginaler som fanns förut är som bortblåsta.
    - Ja skrattar Tommy. Förra året var vi väl ut i snövallarna 
    kanske 5 gånger mot kanske 50 gånger i år. Patrik och Emil 
    skall ha en stor eloge för det dom gjort. Tyvärr rådde vi 
    inte på dom denna gång men hoppas att vi skall kunna vara med 
    hela tiden i Sandviken, då är det våran tur.
    Info ansvarig för
    VESTAB
     
    
    05-02- 
    07 Robert Anderssons JSM debut blev väldigt lyckad
    Arbetat mot klockan hela veckan efter krachen i Dan Anderssons Minne så 
    fick han som plåster på såren lyckades han att ta JSM poäng 
    med sin Suzuki Swift, trots att han fick åka mot N3 bilarna.  
    
    05-02-07 
    Tre guld för Oscar Svedlund i helgen
    Det var verkligen Oscars helg. Han och co-drivern Björn Nilsson vann 
    en rafflande sekundstrid under Snow Rallyts inledande deltävling på 
    fredagen. Han och Mats Thorszelius hade en tät sekundstrid som slutade 
    till Oscars fördel med 0,4 sekunder. Därmed vann Oscar och Björn 
    2005 års första deltävling i GrNs rally-SM.
    
    Snow Rally är en EM-deltävling, där vardera dagen räknas 
    som en deltävling i SM. Den andra dagen var det återigen lika tätt 
    mellan Mats Thorszelius och Oscar, men åter var det Oscar som drog det 
    längsta strået och vann med drygt 44 sekunder. 
    
    En av helgens stora överraskningar iklassen stod Patrik Flodin för, 
    som gjorde en hedervärd debut med en GrN bil och slutade på en 
    tredjeplats under den första dagen. Det här innebär att Oscar 
    och Björn i helgen inte bara vann de två första deltävlingarna 
    i SM, utan även vann EM-deltävlingen; Snow Rally, totalt.
    
    Resultat Snow Rally 4/2 deltävling 1 
    1 Oscar Svedlund 1.15.00,2 
    2 Mats Torzelius 1.15.00,6 0.00,4 
    3 Patrik Flodin 1.15.33,0 0.32,8 
    4 Magnus Mellquist 1.16.40,4 1.40,2 
    5 Patric Carlsson 1.19.03,8 4.03,6 
    6 Robert Opland 1.19.34,9 4.34,7 
    Joachim Carlström Bröt 
    Cemoni Olsson Bröt
    
    Resultat Snow Rally 5/2 deltävling 2 
    1 Oscar Svedlund 2.03.41,6 
    2 Mats Torzelius 2.04.26,4 0.44,8 
    3 Magnus Mellquist 2.06.24,5 2.42,9 
    5 Patric Carlsson 2.08.46,6 5.05,0
    Mer info på www.oscarracing.se 
      
    
    05-02-05 
    Rallyjunior sopade banan i Snow Rally
    Patrik Sandell tog fem segrar!
    Klasseger i båda SM-deltävlingarna, totalseger JSM, EM samt Renault 
    Clio Cup. Hemmaföraren och juniorlandslagsmannen i rally, Patrik Sandell, 
    hade verkligen (h)julafton i årets SM-premiär, Snow Rally, som 
    avgjordes fredag-lördag i Östersund.
    - Det blev en femiling,,jag vann allt som gick att vinna i rallyt.
    - Faktiskt, de sista hundra metrarna på sista specialsträckan körde 
    jag som i ett enda stort lyckorus. 
    - Jag såg knappt svängarna, berättar Patrik Sandell om rekordbedriften. 
    Den 22-årige Renault-föraren ingår tillsammans med kartläsaren 
    Emil Axelsson sedan i höstas i Bilsportförbundets hittills mycket 
    framgångsrika juniorsatsning i rally. Nytillträdde förbundskaptenen 
    för juniorlandslaget i rally, Anders Davidson, var snabb att gratulera 
    sina skyddslingar till segrarna. Tävlingen i Östersund ingick i 
    EM, SM, JSM samt Renualt Clio Cup.
    Göran Björklund, Newsroom  
    
    05-02-05 
    Mats Jonsson på väg mot tolfte guldet
    Först vid mållinjen stod det klart att Oscar Svedlund vann över 
    Mats Thorszelius i EM-rallyt i Östersund. Fast allra snabbast var veteranen 
    Mats Jonsson i "värsta" SM-klassen.
    
    Uppsalaföraren Dick Wicksell var visserligen kvickast på tolfte 
    och sista sträckan, men det hjälpte föga mot Mats Jonsson, 
    Forshaga MC, som tog rejäla kliv mot ett tolfte SM-guld i helgen.
    - Jag gillar när det är sådana här vägar. Då 
    är det fint, säger Mats Jonsson om de isiga vägarna. 48-åringen 
    var en minut och 47 sekunder snabbare med sin Ford Escort WRC än tvåan, 
    Subaruföraren Dick Wicksell.
    
    Snow Rallyts största kamp utkämpade landslagsföraren Oscar 
    Svedlund, Karlstad MK, och Mats Thorszelius, SMK Uppsala. De kör varsin 
    Mitsubishi Lancer Evo 7 i fyrhjulsdrivna otrimmade, och ofta var tidsdifferensen 
    bara någon tiondelssekund. På fredagens första etapp lyckades 
    Oscar vinna på sista sträckan och gick till nattvila med fyra tiondelar 
    tillgodo.
    När Oscar gled upp på målrampen på Stortorget i Östersund 
    hade han avverkat de 21 milen fartsträckor 44 sekunder snabbare än 
    Mats. Men då hade Mats misslyckats i sin hetsjakt, och hamnat väl 
    nära snövallarna bitvis:
    
    Hemmahoppet Patrik Sandell, Jämtlands MK, höll verkligen för 
    favorittrycket. Han var snabbast båda dagarna i den minsta klassen, 
    otrimmat tvåhjulsdrivet. På köpet vann 22-åringen också 
    JSM-deltävlingen.
    - Vi slog av lite på tempot, men blev nästan oroliga att vi kört 
    för mycket på säkerhet på slutet, säger en strålande 
    glad Renault Clio-förare.
    I den fjärde och sista SM-klassen var Stefan Jonsson, Vännäs 
    MK, ett enda stort leende hela tävlingen igenom. Utan några som 
    helst krumbukter vann han trimmade tvåhjulsdrivna.
    Resultat se www.resultatservice.com
     
    
    05-02-04 
    Veteran leder Snow Rally
    Veteran leder Snow Rally
    Erfarenheten har hittills vägt tungt i Snow Rally, för Mats Jonsson 
    är tillbaka. Forshagaföraren leder efter första etappen i Östersund.
    
    Han fick visserligen däng på första specialsträckan av 
    blivande VM-föraren Tobias Johansson, 23-åringen från Ludvika. 
    Men redan sträckan efter gick inte Tobias Toyota Corolla riktigt som 
    den skulle, och sträckan efter råkade han ut för en motorbrand.
    - Vi fick ändå en bra värdemätare, sa Tobias Johansson 
    som nu riktar in sig på Uddeholm Swedish Rally.
    När sedan Stig-Olov Walfridson, Karlstad, skar för hårt i 
    en inner, och tvingades skotta alldeles för länge kunde Mats Jonsson 
    dra ifrån med sin Ford Escort.
    - Vi jagar ett tolfte SM-guld så det ser bra ut, säger Mats Jonsson.
    Östersunds egna 22-åriga stjärna Patrik Sandell, leder den 
    minsta klassen, otrimmat tvåhjulsdrivet. Faktum är att han varit 
    i topp från start till mål denna första dag.
    Redan 07.00 i morgon lördag går förarna ut på andra 
    etappen för att köra de återstående nio milen specialsträckor.
    
    Resultat 4WD Trimmat:
    1. Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, 1.11.15,2
    2. Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, 1.12.24,1
    3. Eddie Hörbing, Laxå MK, Toyota Corolla WRC, 1.12.29,6
    4. Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot 206 WRC, 1.12.56,5
    5. Per Johansson, SMK Trollhättan, Ford Focus WRC, 1.13.33,0  
    
    05-02-01 
    Jämnt startfält i Rally-SM
    Vem som vinner premiären i Rally-SM återstår att se. För 
    jämnare startfält än i årets Snow Rally får man 
    leta efter.
    
    En som fansen tror ska storma fram på sträckorna runt Östersund 
    är Stig-Olov Walfridson, Karlstadföraren som redan har sju guld 
    - fast inget i värsta klassen. Faktum är att han aldrig kört 
    en WRC-bil förrän nu i år då han köpt en Mitsubishi 
    Lancer 6,5.
    - Det känns riktigt bra på testerna, men tävling är alltid 
    bästa värdemätaren, säger Lars Bäckman, Walfridsons 
    kartläsare.
    
    Mats Jonsson, Forshaga, är förstås med och allt vad data och 
    elektronik heter i hans Escort har trimmats sedan förra året då 
    det strulade för mycket. Johan Rudengren, Eskilstuna, kommer i en nästa 
    lika häftig Lancer som Walfridson, med målet att ta medalj. Och 
    mitt bland detta ungtupparna Jimmy Joge, Motala, i en helt ny Peugeot 206 
    och Tobias Johansson, Ludvika, i en Toyota Corolla.
    - Klart att gubbarna ska få åka även om vi i första 
    hand tränar inför Svenska Rallyt, säger Tobias som ska köra 
    15 VM-tävlingar i år för en Subaru - och nyss fyllde han 23 
    år. Thomas Rådström, Vännäs, är regerande 
    mästare, men han saknar bil och kommer därför inte till start.
    
    Fakta Snow Rallyt
    Första start: 15.00 fredag 4 februari på Stortorget i Östersund
    Antal specialsträckor: 12 stycken
    Antal SS-mil: 21
    Målgång: 15.30 lördag 5 februari
    Antal startande totalt: 112 stycken
    Ingår i: EM, SM, JSM  
    
    
    05-01-16 
    Rally-SM inställt i Sandviken
    Hoppet är som bekant det sista som överger människan, så 
    ock rallyarrangörer. MEN Sandvikens MK tvingas ställa in premiär 
    av årets Rally-SM nästa lördag. Det är åter blidväder 
    - och blåst! - i Sandviken med omnejd.
    
    Rally-SM inleds nu istället med Snow Rally i Östersund den 4-5 februari.
    - Vi har hur mycket snö som alllra helst. Drivorna är meterhöga 
    inne i stan, säger Patrik Sandell, hemmaföraren som vann JSM förra 
    året och tänker försvara den titeln och om möjligt förädla 
    det silver han tog i den otrimmade tvåhjulsdrivna klassen.
    Anmälningstiden till Snow Rally går ut på fredag, den 21 
    januari.
    
    Om vintern behagar infinna sig även på sydligare breddgrader, kör 
    Sandvikens MK sin tävling Vinterpokalen den 26 februari istället.
    
    Den lokala presskonferensen i Sandviken nu på tisdag är naturligtvis 
    också inställd.  
    
    05-01-16 
    SM i Sandviken säller in 22/1 
    Tävlingsledningen har idag 16/1 beslutat att ställa in premiärtävlingen 
    i Sandviken 22/1.
    Jag återkommer när jag får mer info!  
    
    05-01-11 
    Tillräckligt hårt för Rally-SM
    Is och bitvis små snövallar. Än är den norra bansträckningen 
    klart åkbar, så troligen kan Sandviken MK köra premiären 
    på Rally-SM den 22 januari.
    
    De två sträckorna alldeles utanför stan har dock prio ett.
    - Vi vill behålla närheten till Sandviken och vägarna är 
    roligare, säger tävlingsledare Kalle Andersson.
    Med det menar han att det är riktigt krokigt till skillnad mot fem mil 
    norrut där alternativbanan har snabbare karaktär. Vilket förarna 
    med motorstarka bilar tyckte var perfekt 1997, då Vinterpokalen senast 
    tvingades byta datum.
    Skulle mildvädret fortsätta körs SM-deltävlingen den 26 
    februari istället, tre veckor efter Snow Rally i Östersund.
    - Vi får se hur det ser ut i helgen och ta stöd av femdygnsprognosen 
    innan vi bestämmer oss, säger Kalle Andersson.
    60 förare har anmält sig till SM-premiären, vilket är 
    precis det maxantal tidsschemat klarar.