Volkswagen Rally Cup 2000


TÄVLINGAR

ANMÄLAN

REGLER

RESULTAT

Cajs rapport från Kong Christian Race
Cajs rapport från LBC-Ruschen
Cajs rapport från Z-Trofén
Cajs rapport från Gestrikekannan

Rapport från Volkswagen Rally Cups femte deltävling år 2000, vilket var VW Arver Pokalen som SMK Vingåker tillsammans med Katrineholms MK arrangerade lördagen den 13 maj. Tävlingens längd var 19 mil totalt varav 6,6 mil fartsträckor fördelat på 10 sträckor. Detta gjorde att sträckorna var relativt korta och med små tidsdifferencer mellan bilarna. Start och mål var förlagt till Folkets Park i Vingåker med ett timmes långt matuppehåll efter fem sträckor vid Arver bil (VW-handlare) i Katrineholm.
Leif Peterson från Göteborgs MF tog nu sin andra seger på raken i Volkswagen Rally Cup och hade ledningen tävlingen igenom före Björn Blomqvist, Huddinge MK som hela tiden låg tvåa och Patrik Sjöberg, Härnösands MK, så länge som han var med i tävlingen, där sedan Ulrik Johansson, Götene MK övertog tredje platsen. Sträcksegrarna delades dock mellan Leif Peterson, Björn Blomqvist, Patrik Sjöberg och Pontus Strid från SMK Östgöta.

Leif Peterson tar ledningen direkt på första sträckan, Brännskogen 8,43 kilometer lång, före Björn Blomqvist och Anders Mattsson, Stuguns MK som dagarna före denna tävling inhandlat Carina Hermanssons Grupp A-MKIII:a då hans egen MKII:a skrotades rejält på sista sträckan vid förra cuptävlingen som Kristianstads MK arrangerade för fjorton dagar sedan. Det fanns alltså inte tid för att bygga en ny bil. Tack vare en förstående sponsor löste sig denna affär till det bästa även om den fina vinstbilen från 1999 års Volkswagen Rally Cup, en mycket snygg mörkgrön välutrustad Golf GTI, fick lämnas som inbyte, men man kan väl säga att den vinstbilen verkligen gjorde nytta för rallysporten. Ovanan med den nya bilen, bara kört någon kilometer på allmän väg före start, gjorde att det höll på att ta slut direkt. Strax innan målet på sträckan behövde Anders använda handbromsen, men där handbromsen brukar finnas fanns ingenting, bara luft. Resultatet blev ett besök i naturen där bilen lade sig att hasa på höger sida. Det hela redde upp sig och strax före målflaggan kom de upp på vägen igen. På detta hårdhänta vis fick Anders lära sig att handbromsen i denna bil står rakt upp intill handbromsen, kan vara bra att veta till en annan gång.
Pontus Stridh åker av två gånger på denna första sträcka och för Stefan Åhlund från Järbo MK som stod över föregående tävling då han ej ännu fått kolvarna till sin motor efter det rejäla motorraset i Lima, nu byggt en annan motor i väntan på dessa kolvar, men oljetemperaturen går upp i 150 grader vilket inte är så bra, de kör dock sträckan ut. Per Eriksson, Flens MS, som kör sin första tävling på två år åker ner på ett gärde och vänder efter ett krön på slutet av sträckan. Lennart Wallman, Taxinge MK, som inte kört en grustävling på tre-fyra år, går bromsskivan på vänster framhjul sönder i slutet av denna sträcka. Bosse Sikström från SMK Sundsvall blev "lite sinnu" då han ej kom iväg i starten på första sträckan, det var för djupa hjulspår. Det började med att han fick backa när starten gick istället för att köra framåt. Efter detta gick växelviren av och får bara treans och fyrans växlar kvar, och så kör han resten av tävlingen. Anders Johansson, Laxå MK, körde nu sin andra tävling i Grupp H, tidigare hade han bara kört i klass Ekonomi. Nu kör han sönder under bärarm höger fram, men kan fortsätta.
Tomas Walfridsson, MK Ratten, åker på en liten tjuvstart, åkte strax efter ett, vilket renderade honom tio sekunder extra så småningom i sluttid. Även Tomas Samuelsson, Laxå MK åker av två gånger redan på första sträckan, samt att bilen är svårväxlad tävlingen igenom, han har svårt att få i rätt växel. Fredrik Andersson, Linköpings MS, tappar treans och fyrans växlar en och en halv kilometer in på denna sträcka. Daniel Ljung bryter då vänster bakhjulslager går sönder två kilometer från mål.
Sträcka 1: 1) Leif Peterson 5,21 2) Björn Blomqvist 5,24 3) Anders Mattsson 5,30 4) Ulrik Johansson, Götene MK samt Tomas Walfridsson 5,32 5) Örjan Eriksson, Stuguns MK 5,34 6) Patrik Sjöberg 5,36 7) Magnus Åberg, Umeå Södra MK och Pär Andersson, Ljusdals MK 5,41 8) Tony Olsson, SMK Karlskoga, Bosse Sikström, Roger Andersson, SMK Valdemarsvik och Per Eriksson 5,42 9) Lars-Åke Wallin, SMK Västerås 5,45 10) Andreas Fredriksson, Nora MK 5,48.

Sträcka två, Lundbyskogen 6,8 kilometer. Nu är Patrik Sjöberg snabbast före Leif Peterson och Björn Blomqvist som delar på andra tid medan Tomas Walfridsson har tredje tid på sträckan. Lars-Åke Wallin snurrar och får backa i början på denna andra fartsträcka, därefter missar han ett vägbyte och får backa igen. Pontus Stridh åker av även på denna sträcka, fast bara en gång. Stefan Åhlunds motor kylde ner sig på transporten, men på denna sträcka går den het igen, och han finner för gott att vrida av tändningsnyckeln och bli åskådare istället. För Per Eriksson blir fjädringen sned bak från och med denna sträcka samt att han får backa en gång. Örjan Eriksson snurrar två gånger. Eftersom det var serviceförbud mellan första och andra sträckan, åker Lennart Wallman med trasig bromsskiva även nu. Robert Ferm från SMK Dala snurrar två kilometer in på sträckan, strax därefter lägger han bilen på vänster sida på ett ställe där banderoller var bortkörda, det blev bland annat dåligt med rutor och krokig bärarm så han ger upp. Även Roberth Lille, Västerås MS ger upp då han kör på en sten, så att framvagnsbalken går sönder och hjulen kommer mot innerskärmarna, vilket gör att han även får punktering på vänster framhjul. För Fredrik Andersson går en drivknut sönder i starten och det är god natt.
Sträcka 2: 1) Patrik Sjöberg 4,42 2) Leif Peterson och Björn Blomqvist 4,44 3) Tomas Walfridsson 4,46 4) Ulrik Johansson 4,48 5) Anders Mattsson 4,50 6) Tony Olsson 4,52 7) Pontus Stridh 4,54 8) Henry Farsbo, Linköpings MS, 4,57 9) Roger Andersson 4,59 10) Tomas Samuelsson 5,00.
Totalt efter två sträckor: 1) Leif Peterson, 10,05 2) Björn Blomqvist, 10,08 3) Patrik Sjöberg och Tomas Walfridsson 10,18 4) Ulrik Johansson och Anders Mattsson 10,20 5) Tony Olsson, 10,34 6) Magnus Åberg 10,35 7) Roger Andersson 10,41 8) Örjan Eriksson 10,42 9) Bosse Sikström 10,46 10) Henry Farsbo 10,47

Sträcka tre är Vingåkers Rallycrossbana plus lite till, Trollåsen, en kilometer lång. Patrik Sjöberg är åter snabbast, en sekund före en hel rad förare, Leif Peterson, Ulrik Johansson, Anders Mattsson, Pontus Stridh och Örjan Eriksson. För Ingvar Jonsson från Flens MS lossnar bultarna som höll bärarmarna, så att hjulen bara hängde i stötdämparna, då det var dåligt i början av sträckan, vilket gjorde att han bryter tävlingen. Wallman byter nu sin trasiga bromsskiva inför denna sträcka, men håller på lite för länge och åker på transportprick.
Sträcka 3: 1) Patrik Sjöberg 0,52 2) Leif Peterson, Ulrik Johansson, Anders Mattsson, Pontus Stridh, Örjan Eriksson 0,53 3) Tomas Walfridsson och Lars-Åke Wallin 0,54 4) Björn Blomqvist, Tony Olsson, Pär Andersson, Bosse Sikström, Lennart Wallman, Per Eriksson 0,55 5) Magnus Åberg, Andreas Fransson 0,56
Totalt efter tre sträckor: 1) Leif Peterson 10,58 2) Björn Blomqvist, 11,03 3) Patrik Sjöberg, 11,10 4) Tomas Walfridsson 11,12 5) Ulrik Johansson och Anders Mattsson 11,13 6) Tony Olsson 11,29 7) Magnus Åberg 11,31 8) Örjan Eriksson 11,35 9) Roger Andersson 11,36 10) Bosse Sikström 11,41.

Sträcka fyra är 6,1 kilometer och heter Gamla Läppe. Tyvärr händer här en liten olycka, Rickard Åndberg åker av med sin Toyota så kraftigt att hjälp behövs. Pontus Stridh kommer därefter och stannar när larmflaggan visas. Efter detta får Pontus enligt regelboken en snittid på sträckan, som dock inte blir bättre än sjätte tid i cupen, eftersom han stått av på flera andra sträckor. Björn Blomqvist vinner sträckan före Leif Peterson och Patrik Sjöberg. Anders Mattsson hade släppt ut lite luft i sina däck då de gått riktigt varma. Nu blir det ett uppehåll på c:a 45 minuter då ambulansen skall in på sträckan och Anders startar efter uppehållet. Nu har däcken kallnat och trycket blir för lågt och därmed åker han på en punktering på vänster framhjul. Per Eriksson kommer efter Pontus Stridh när han stannat för olyckan och har stora besvär med dammet som sedan Pontus river upp. David Floberg, Sandvikens MK, upptäcker en pyspunktering på höger bakhjul strax före start av sträckan, de har inget reservhjul med sig, så de kör sträckan i alla fall.
Sträcka 4: 1) Björn Blomqvist 3,27 2) Leif Peterson 3,30 3) Patrik Sjöberg 3,31 4) Tomas Samuelsson 3,32 5) Bosse Sikström 3,33 6) Ulrik Johansson, Pontus Stridh och Tony Olsson 3,35 7) Tomas Walfridsson 3,39 8) Örjan Eriksson och Magnus Åberg 3,40 9) Lars-Åke Wallin 3,42 10) Pär Andersson 3,44.
Totalt efter sträcka fyra: 1) Leif Peterson, 14,28 2) Björn Blomqvist 14,30 3) Patrik Sjöberg 14,41 4) Ulrik Johansson 14,48 5) Tomas Walfridsson 14,51 6) Tony Olsson 15,04 7) Magnus Åberg 15,11 8) Bosse Sikström 15,14 9) Örjan Eriksson 15,15 10) Roger Andersson 15,25.

Sträcka fem heter Hagaberg, 5,3 kilometer lång och från och med denna sträcka börjar fyrans växel hoppa ur för Anders Johansson. David Flobergs oljekylare börjar läka, men de fyller på olja vartefter tävlingen går. Värre är det för Patrik Sjöberg, han kommer inte ens fram till denna sträcka då svänghjulet lossnar på transporten på väg till denna sträcka.
- Typiskt, säger Patrik Sjöberg, då man kände att man var på gång och det gick bra, till skillnad mot i Skåne där det inte alls gick bra i hettan som var där.
Leif Peterson och Björn Blomqvist delar på sträcksegern, en sekund före Pontus Stridh och med Ulrik Johansson ytterligare tre sekunder efter med tredje tid.
Vid måltidsuppehållet på en timme efter fem sträckor leder fortfarande Leif Peterson med tid 17,33. Björn Blomqvist kommer strax därefter, två sekunder senare med 17,35. 3) Ulrik Johansson 17,57 4) Tomas Walfridsson 18,03 5) Tony Olsson 18,19 6) Anders Mattsson, 18,23 7) Örjan Eriksson 18,25 8) Bosse Sikström 18,26 9) Magnus Åberg 18,27 10) Tomas Samuelsson 18,37.

Sjätte sträckan är 6 kilometer lång och heter Knorran. Ett fjäderben delar sig för Leif Peterson, men det fixar sig på servicen därefter. Bosse Sikström som fortfarande bara åker med trean och fyrans växlar åker här även på en punktering på vänster framhjul, vilket sedan gör att han även åker på transportprick. Tomas Samuelsson åker av en gång. Björn Blomqvist och Pontus Stridh delar på sträcksegern före Anders Mattsson och med Leif Peterson på tredje tid. Totalt delas nu ledningen mellan Leif Peterson och Björn Blomqvist, och för första gången i denna tävling kommer Pontus Stridh in på "tio i topp"-listan.
Sträcka 6: 1) Björn Blomqvist och Pontus Stridh 3,49 2) Anders Mattsson 3,50 3) Leif Peterson 3,51 4) Ulrik Johansson 3,54 5) Örjan Eriksson, Magnus Åberg och Tomas Samuelsson 3,56 6) Tomas Walfridsson 3,58 7) Lars-Åke Wallin 3,59 8) Tony Olsson, Pär Andersson och Andreas Fransson 4,01 9) Roger Andersson samt Per Eriksson 4,06 10) Anders Johansson 4,13.
Totalt efter sex sträckor: 1) Leif Petersson och Björn Blomqvist 21,24 2) Ulrik Johansson 21,51 3) Tomas Walfridsson 22,01 4) Anders Mattsson 22,13 5) Tony Olsson 22,20 6) Örjan Eriksson 22,21 7) Magnus Åberg 22,23 8) Tomas Samuelsson 22,33 9) Pontus Stridh 22,36 10) Pär Andersson 22,46.

Sträcka sju, Götterska, 8,2 kilometer lång vinns av Pontus Stridh trots en avåkning före Leif Peterson som fastnar lite i samma vägbyte och Ulrik Johansson. Henry Farsbos bil börjar gå dåligt samt att de hade problem med intercomen, de hörde ej varandra, vilket gör att de åker av och rakt in i en sten och slår sönder hela framvagen på höger sida, sedan lägger sig bilen för att vila på vänster sida. Först på denna sträcka börjar Fredrik Svedjefält från Åtvidabergs MK bil gå bra, men Robert Ardryd från MK Kopparberg åker utan noter och flyger för mycket på ett ställe att de landar så hårt på vänster framhjul att drivaxeln går sönder och de bryter. I toppen är nu Leif Peterson ensam ledare igen före Björn Blomqvist och sekundkampen mellan Örjan Eriksson, Magnus Åberg och Tony Olsson fortsätter. .
Sträcka 7: 1) Pontus Stridh 4,58 2) Leif Peterson 5,02 3) Ulrik Johansson 5,03 4) Björn Blomqvist 5,07 5) Anders Mattsson, 5,09 6) Magnus Åberg 5,10 7) Örjan Eriksson 5,11 8) Andreas Fransson 5,12 9) Tony Olsson 5,14 10) Bosse Sikström 5,17.
Totalt efter sträcka sju: 1) Leif Peterson 26,26 2) Björn Blomqvist 26,31 3) Ulrik Johansson 26,54 4) Tomas Walfridsson 27,08 5) Anders Mattsson 27,22 6) Örjan Eriksson 27,32 7) Magnus Åberg 27,33 8) Pontus Stridh och Tony Olsson 27,34 9) Tomas Samuelsson 28,00 10) Pär Andersson 28,04.

Sträcka åtta heter Nästorp och är 10,3 kilometer lång. Pär Andersson tappar treans samt femmans växlar och åker så tävlingen ut. Fredrik Svedjefält åker på punktering på höger framdäck och även Stefan Blom från Katrineholms MK får punktering på samma hjul. Pontus Stridh vinner sträckan före Leif Peterson och Björn Blomqvist som delar på andra tid.
Sträcka 8: 1) Pontus Stridh 6,18 2) Leif Peterson och Björn Blomqvist 6,23 3) Ulrik Johansson och Anders Mattsson 6,26 4) Tomas Walfridsson och Örjan Eriksson 6,31 5) Magnus Åberg och Tony Olsson 6,33 6) Andreas Fransson 6,37 7) Tomas Samuelsson 6,39 8) Lars-Åke Wallin och Bosse Sikström 6,44 9) Pär Andersson och Per Eriksson 6,47 10) Roger Andersson 6,51.
Totalt efter sträcka åtta: 1) Leif Peterson 32,49 2) Björn Blomqvist 32,54 3) Ulrik Johansson 33,20 4) Tomas Walfridsson 33,39 5) Anders Mattsson 33,48 6) Pontus Stridh 33,52 7) Örjan Eriksson 34,03 8) Magnus Åberg 34,06 9) Tony Olsson 34,07 10) Tomas Samuelsson 34,39.

Nionde fartsträckan är 6,4 kilometer och heter Backa-Leby. Pontus Stridh åker av igen. Ulrik Johansson backar i ett vägbyte och Björn Blomqvist börjar få en trött motor som bara går på tre cylindrar ibland och som på de sista sträckorna drar tre-fyra liter olja. Fredrik Svedjefält som körde punktering på åttonde sträckan, får låna ett hjul av en konkurrent att köra denna sträcka med då det var serviceförbud mellan dessa båda sträckor. Leif Peterson vinner sträckan före Anders Mattsson och Björn Blomqvist.
Sträcka 9: 1) Leif Petersson 4,02 2) Anders Mattsson 4,07 3) Björn Blomqvist 4,08 4) Ulrik Johansson samt Örjan Eriksson 4,09 5) Magnus Åberg 4,10 6) Tony Olsson, Bosse Sikström samt Andreas Fransson 4,11 7) Pontus Stridh och Tomas Walfridsson 4,12 8) Tomas Samuelsson 4,14 9) Lars-Åke Wallin 4,15 10) Pär Andersson 4,17
Totalt efter nio sträckor, då en sträcka återstår: 1) Leif Peterson 36,51 2) Björn Blomqvist 37,02 3) Ulrik Johansson 37,29 4) Tomas Walfridsson 37,51 5) Anders Mattsson 37,55 6) Pontus Stridh 38,04 7) Örjan Eriksson 38,12 8) Magnus Åberg 38,16 9) Tony Olsson 38,18 10) Tomas Samuelsson 38,53.

Sista sträckan, den tionde, är 3,6 kilometer lång och heter Vannala. I sista vinkeln på sträckan får inte Roger Andersson i växeln i sin Polo, åker på tre hjul i en slänt, men klarar sig. För Tomas Samuelsson går kylarslangen sönder precis före sträckan, men han kör försiktigt över sträckan och klarar sig till mål. Andreas Fransson som köpt Daniel Hoffmans gamla bil och som körde två tävlingar förra året med skrotning i den sista tävlingen och nu kör sin första tävlingen för i år, tappar bromsoket på vänster bak Pontus Stridh vinner sträckan före Ulrik Johansson och Leif Peterson samt Björn Blomqvist som delar på tredje tid.
Sträcka 10: 1) Pontus Stridh 1,30 2) Ulrik Johansson 1,31 3) Leif Peterson och Björn Blomqvist 1,33 4) Anders Mattsson, Tomas Walfridsson, Magnus Åberg, Tony Olsson och Andreas Fransson 1,34 5) Bosse Sikström 1,35 6) Per Eriksson 1,36 7) Lars-Åke Wallin 1,37 8) Lennart Wallman 1,38 9) Pär Andersson 1,39 10) Fredrik Svedjefält 1,40.

Slutresultatet blir att Leif Peterson vinner VW Arver Pokalen på tid 38,24 2) Björn Blomqvist 38,35 3) Ulrik Johansson som tyckte att det gått dåligt i början av tävlingen 39,00 4) Anders Mattsson 39,29 5) Pontus Stridh 39,34 6) Tomas Walfridsson 39,35 inklusive 10 sekunder i transportprickar, dem förutom hade han blivit fyra. 7) Örjan Eriksson 39,48 8) Magnus Åberg, som inte fick till det i början av tävlingen 39,50 9) Tony Olsson som hade fel utväxling, och som växlade och växlade i ett kör. Nog för att det är roligt att växla tyckte Tony, men det blev lite för mycket, har tid 39,52 10) Pär Andersson 40,47.
I övrigt missar Tomas Samuelsson tiondeplatsen då han får 10 sekunder extra i transportprickar. Andra som får transportprickar vid denna tävling är Bosse Sikström 10 sekunder, Lennart Wallman 10 sekunder, Per Eriksson 1,40, då de går för tidigt in i en TK efter att ha fixat ett hjul som hade lossnat, Anders Johansson 2,50, och Fredrik Svedjefält 3,40. Det var ovanligt många transportprickar det.

Totalt leder nu Anders Mattsson på 88 poäng. Björn Blomqvist går upp från tredje till andra plats med 78 poäng. Leif Peterson tar steget från fjärde till tredje plats med 76 poäng. Patrik Sjöberg som ej nådde målet åker ner från andra till fjärde plats med sina gamla 67 poäng. Örjan Eriksson går upp från sjunde till femte plats med 61 poäng. Pär Andersson ligger kvar på sin sjätte plats som han nu delar med Tomas Walfridsson som går upp från åttonde platsen, de har 59 poäng vardera. Bosse Sikström med sin dåliga växellåda dalar från femte till åttonde plats med 57 poäng. Ulrik Johansson går upp från elfte till nionde plats med 56 poäng medan Magnus Åberg ligger kvar på sin tionde plats med 49 poäng.

Nästa gång är det dags för asfalt och ingenting annat, då vi kör vår specialtävling för enbart VW-bilar på Mantorp i samband med den stora VW-träffen "Bug Run". Datum 10 juni i ett förhoppningsvis soligt och grant väder, för det är vi bortskämda med på Mantorp Park.

Med bästa rallyhälsningar
Caj Abrahamsson


vwcup
rally
www.motorsportivarmland.nu