<< Till startsidan
 

OBS! Här publiceras era pressutskick eller nyhetsbrev. Ja, allt ni vill ska nå ut, vare sig det är klubbinfo, teaminfo eller något annat av intresse. Är det något du vill ha med så maila till: maria@motorsportivarmland.nu

MiV är ju sidan som förmedlar allt NI vill få ut och läsa! Så välkommen att maila in din rapport!

2021

2021
                   





21-04-11 Oliver Solberg fick bryta i Sanremo
Rallyföraren Oliver Solberg (19) började bra men skadade bilen och blev tvungen att bryta Rally Sanremo i Italien på söndag morgon.

Missödet hände på rallyts tredje specialsträcka, 7,89 kilometer långa Colle d’Oggia. En sten i vägen tog så illa att det slog av ett av bakhjulen på Solbergs Hyundai i20 R5, skadan var för stor för att kunna fortsätta rallyt.
- Jag kom lite för långt ut och slog i en sten med bakhjulet. Först trodde jag att det hade gått bra, men det visade sig att det hade det inte och skadan var för stor för att vi skulle kunna fortsätta. Det är en besvikelse att behöva bryta ett rally som jag har sett fram emot så länge, men det är så här sporten är. Jag vill tacka Friulmotor-temaet för fantastisk hjälp denna veckan, vi provar igen nästa gång, säger Oliver Solberg.
Solberg startade i den italienska klassikern för att få mer erfarenhet på asfalt, ett underlag som han inte har så mycket rutin på än.

19-åringen öppnade försiktigt på tävlingens första specialsträcka på lördagen, men var fjärde snabbast på söndag morgon. Oliver var bland annat 0,9 sekunder snabbare än Hyundai-kollegan Craig Breen på den första sträckan på söndagen. Oliver låg på en sjätteplats totalt när han fick bryta.
21-03-29 Tom Kristensson kör italienska Rally Sanremo helgen efter påsk
Tom Kristensson med co-driver David Arhusiander kommer att köra Rally Sanremo i Italien den 8-11 april i en Ford Fiesta Rally3 bil för M-Sport Polen.
- En fantastisk möjlighet att för oss att träna och hitta rätt med sammarbetet i bilen inför första VM-tävlingen i Kroatien. Vi har inte tävlat tillsammans tidigare, så det här är guld värt, säger Tom.

Rally3 är en ny klass som det internationella förbundet, FIA, har introducerat. Bilarna är 4-hjulsdrivna, och skall ses som en språngbräda för förare som vill ta steget från 2-hjulsdrivet till 4 hjulsdrivet, de har ett pristak och begränsningar i bl.a. motoreffekt mot den Rally2-bil som Tom och David skall köra i VM i WRC2-klassen. I årets EM kommer man att tävla i klassen ERC Junior med Rally3-bilar. Ford Fiesta Rally3 är utvecklad och byggs av M-Sport i deras avdelning i polska Krakow.

Rally Sanremo är en traditionsfylld tävling, den har ingått i VM ett antal gånger, och avgörs i de nordvästar delarna av Italien, på asfaltunderlag.
- Efter tävlingen kommer vi att stanna kvar i Italien och köra en test inför tävlingen i Kroatien den
22-25 april, så det blir intensiva veckor, avslutar Tom
21-03-21 Morgongåvasvängen inställd
SMK Sala ställer in sin tävling Morgongåvasvängen som skulle ha körts 8/5.
21-03-20 Violenrallyt framflytat till 31 juli
Flens MS är tvingade att flytta Violenrallyt i år igen.Tävlingen skulle körts 24 april, men nytt datum kommer bli 31/7 istället. Det kommer att öppnas en ny inbjudan snart på Raceconsulting.

Alla kommer att behöva anmäla om sig till det nya datumet.
21-03-08 Katrineholms MKs populära Slottssprinten i Rally vid fina Ericsbergs Slott, som skulle körts 10 Juli 2021, ställs in i år
Efter förra årets märkliga pandemi, fanns förhoppningar att 2021 skulle kunna bli ett mera normalt år för sport och idrott. Men tyvärr så är förhållandet lika, eller möjligen ännu värre med den samhällspåverkan som fortsätter.

Och när vi har så pass lång startsträcka för en stor rallytävling, där alla tillstånd mm, redan skall vara inne till Länsstyrelsen denna vecka 9, finner vi det inte möjligt att alla restriktioner och anvisningar är borta till sommaren. Och när även vaccineringar för Corona/covid-19 drar ut på tiden, så finns det inget val kvar än att redan nu blåsa av Slottssprinten 2021.

En Slottssprint i Rally, ÄR ett publikt event som kräver att vi inte har några restriktioner för att kunna skapa helheten, med boende, tävling och After Rally med grillfest i slottsparken. Således är INTE en publikfri tävling och även med restriktioner för tävlande och funktionärer, ett alternativ att genomföra ur flera perspektiv.

Och givetvis tar vi pandemin på allvar, både för våra funktionärer och tävlande, och därför kommer det inte att köras någon Slottssprinten i Rally 2021. Det kommer inte heller köras någon Slottssprinten-Light, så som vi testade 2020 - då detta genererade en ekonomisk förlust för klubben trots ett stort jobb från många engagerade.

Katrineholms Motorklubb får redan nu ställa in siktet på 2022 och hoppas på ett fantastiskt event vid Ericsbergs Slott.
21-03-04 EKS JC presenterar: En helt nybyggd Audi A1 Quattro rallybil
Det nya teamet EKS JC, som är en sammanslagning av de två världsmästarteamen i rallycross JC och EKS, har ett nytt projekt: en Audi A1 Quattro rallybil.

2014 anslöt EKS till FIA World Rallycross Championship (rallycross-VM) med sina egenbyggda Audi S1 EKS RX Quattro-bilar, som blev några av de mest framgångsrika rallycrossbilarna i modern tid. 2019 tog JC över bilarna och kunde samma år vinna både EM och RallyX Nordic, för att 2020 ta hem ett team-guld och förar-silver i VM.

EKS JC växlar nu upp ytterligare och kommer utöver satsningen i rallycross även fokusera på rally. Teamet har, i samarbete med den Sydafrikanska rallybilstillverkaren Rally Technic, tagit fram en Audi A1 Quattro rallybil – som använder ett Rally2-kit. Bilen är byggd enligt FIA-standard och kommer kunna tävla både nationellt och internationellt. Audi A1 Quattro är en fyrhjulsdriven bil med 1,6-liters turbomotor, 263 hästkrafter och utrustad med en 5-växlad sekventiell växellåda.

Bilen kommer till en början användas av teamet själva, med före detta juniorvärldsmästaren i rally Emil Bergkvist som utvecklingsförare, och kommer även finnas på startlinjen under tävlingar 2021.

Joel Christoffersson, teamchef EKS JC och grundare JC:
”Det här blir en ny satsning som hela teamet ser fram emot. Vi kommer inleda våra tester väldigt snart, med Emil Bergkvist som vår utvecklingsförare. Planen är också att köra några nationella eller internationella rallyn under säsongen 2021. Just nu är bilen helt färdigbyggd och redo för tävling, men vi jobbar fortfarande på att finslipa inställningarna. Vi kommer börja fokusera på tester på snö och grus, för att sen under året jobba mer med asfaltsinställningarna.”

Mattias Ekström, EKS grundare:
”När den nya generationen av Audi A1 lanserades visste vi direkt att vi ville göra någonting av det. Och eftersom alla känner till min passion för rally blev det snabbt klart att vi skulle bygga en rallybil. För tillfället kommer den här bilen bara användas för vårt eget bruk, men när vi är helt nöjda med hur den presterar kommer vi erbjuda uthyrning och försäljning till andra förare.”

Chris Coertse, chef på Rally Technic:
”Vi är mycket glada att samarbeta med EKS JC under detta projekt. Rally2-utrustningen erbjuder en unik balans mellan pris och prestanda för de tävlande, och i det här fallet kombineras det också med ett legendariskt varumärke och ett fantastiskt kaross-kit.
21-02-26 Rally Live fortsätter med populär livepodd - Rallystudion by Hankook har premiär 1 mars
När coronapandemin slog till i mars förra året var Rally Live snabbfotade och på kort tid drog igång ett koncept med livesända rallypoddar som gjordes en gång i veckan. Detta för att under den ofrivilliga rallypaus som kom ändå skapa en mötesplats för motorintresserade. Programmen har fokuserat på mer djupgående intervjuer med några av Sveriges och världens största bilsportprofiler, och bland annat har gäster som Stig Blomqvist, Phil Mills, Per Eklund, Pernilla Solberg, PG Andersson och Johan Kristoffersson medverkat. Programmen har blivit oerhört populära och uppskattade, och under 2020 var det över en halv miljon lyssningar på avsnitten.

Med ett fortsatt tufft omvärldsläge där motorsporten i mångt och mycket fortfarande är på paus kommer livepoddarna tillbaka under 2021, och tillsammans med nya huvudpartnern Hankook kommer programledaren Sebastian Bourghardt att under året sända 30 program av ”Rallystudion by Hankook”, med premiär måndag den 1 mars. Fokus kommer fortsatt vara på mer djupgående intervjuer med människor och profiler inom bilsporten, men tillsammans med Hankook och andra partners kommer det även bjudas på en hel del intressanta och roliga inslag.
– Det ska bli oerhört kul att fortsätta göra programmen under 2021, även om vi givetvis längtar tillbaka till att vara ute på tävlingarna och kunna njuta av sporten vi älskar. Responsen under förra året var enorm, och det märktes att sändningarna bidrog med ett ljus i en annars mörk tid för oss motorintresserade. Det finns fortfarande många människor och historier jag ser fram mot att förmedla under året, och ihop med Hankook och våra andra partners ser jag fram mot att utveckla programmen med ännu mer spännande innehåll och inslag, säger Sebastian.

Den andra säsongen av livepodden Rallystudion by Hankook möjliggörs tack vare starkt stöd av företag som brinner för motorsporten och vill synas i de populära programmen. Förutom namnpartnern Hankook stöttas sändningarna även av Nybe AB, Drive VXO, Maxmoduler, Mp5 Sweden, Elinsta Nät, Jirvelius Store, AM Elteknik och Heda Skandinavien.
– Hankook har hjärtat inom motorsporten och därför tvekade vi inte en sekund att gå in som huvudpartner i podcasten ”Rallystudion by Hankook”. Vi ser framemot ett givande samarbete under 2021! Säger Christine Silfversparre, Nordisk Marknadschef på Hankook Tire Sweden.

Redan på måndag den 1 mars klockan 19.00 sänds första programmet live på Rally Lives facebooksida, och därefter går det lyssna som podcast där poddar finns, genom att söka efter Rally Live.
21-02-23 Jämtnatta tvingas ställa in
Tyvärr har det tråkigta beskedet kommit att Jämtnatta 2021 är inställd. Detta pga av att Länsstyrelsen inte utfärdar det tillstånd som arrangören blivit lovad.

När det gäller återbetalning så kontaktar ni arrangören på de kontaktuppgifter som står i inbjudan.
21-02-21 Reglemente presenterat för Svenska RallyCupen 2021!
Svenska RallyCupen presenterar nu årets regler på cupens hemsida, svenskarallycupen.se, inga stora förändringar mot den serie vi skulle sett under 2020 års säsong, finslipning med detaljer med anledning av antalet deltävlingar som genomförs är största punkten.

I övrigt kör cupen på i samma koncept som senaste åren, där det i stort sett handlar om förtydligande. Planen och förhoppningen är att så många tävlingar som möjligt ska kunna genomföras, i kalendern finns åtta deltävlingar men självklart kan det komma att ändras utefter nya direktiv från distrikt, förbund och myndigheter, något som kan förändras snabbt. Lika så kan förutsättningarna för tävlande och team skilja mellan de olika deltävlingarna beroende på gällande restriktioner vid varje tävlingstillfälle.

Än finns tid till premiären och mycket kan hända - trots allt ser läget ljusare ut för ett genomförande av cupen i år än under 2020, med t.ex. fem av de åtta deltävlingarna under årets andra halva.

Tävlingskalender 2021:
» 24/04-21: Violen Rallyt. Flens MS.
» 08/05-21: Götenerundan. Götene MK.
» 29/05-21: Gästabudstrofén. SMK Nyköping.
» 31/07-21: Kullingstrofén. Kullings MS.
» 21/08-21: Nattkröken. Fagersta MK.
» 11/09-21: EMK Kannan. Eskilstuna MK.
» 25/09-21: Laxå Rallyt. Laxå MK.
» 23/10-21: Marknadsnatta. Västra Östergötlands MK.
21-02-16 Utrikesrundan 2021 inställd
Tyvärr så kommer här det beslutet som vi inte ville ta men Utrikesrundan 2021 är inställd pga att varken vi eller Länsstyrelsen har fått något besked angående det överklagande som samebyn har skickat in till Transportstyrelsen.
Vi tar detta beslut nu med omtanke om er tävlande att ni behöver ett beslut.

Med Vänliga Rally hälsningar MK Nordjämten
21-02-16 Finspångsrundan inställd
Rallytävlingen Finspångsrundan som skulle ha körts den 22 maj har tvingats ställas p.g.a Covidpandemin även detta år. Länsstyrelsen och polisen beviljar inga tillstånd att köra förrän en minskning av smittan kan konstateras.

Folkhälsomyndigheten räknar inte med några lättnader på första halvåret och vaccineringen går trögt framåt. Allt detta gör att FMS ställer in för året då höstens tävlingsdatum inte räcker till.
– 2022 fyller Finspångs MS 100 år och vi kommer att satsa hårt på jubiléumsarrangemangen. den 3 september kommer vi att köra tävlingen
som en del av RM i Regularity, RMi Historisk rally samt Klassiska cupen. Vi hoppas på en coronafri publiktävling för alla rallyentusiaster, säger Staffan Jonsson Finspångs MS
21-02-04 Skutskärsratten inställd
Efter samtal med Länsstyrelsen i Uppsala har vi beslutat att ställa in rallyt Skutskärsratten, lördag 6 mars.

Maximalt tillåtet antal deltagare är i nuläget åtta och regeringen har inte gett några signaler att öka den siffran. Och även om tillåtet antalet deltagare skulle ökas till 50 innan den 6 mars så är arrangemanget likväl omöjligt att genomföra.

Isiga sträckor och massor med snö gör det förstås extra surt att behöva ställa in, men vi spottar i nävarna och kommer tillbaka 2022!

Skutskärs MS/tävlingsledningen
21-01-22 MAS tar sikte på nytt mästerskap 2021
Tidigare SM promotorn MAS (Motor Arrangörerna Sverige) tar nya tag och startar nu upp ett eget rallymästerskap. Flera av arrangörerna bakom MAS vill fortsätta utveckla rallysverige och startar nu upp det nya mästerskapet tillsammans. Serien kommer bestå av endagarstävlingar med rek som ska fungera som ett fint komplement till SM för de som vill testa på tävling med rek för en billigare avgift. Mellan 45-75 kilometer SS ska stå till förfogande vid varje tävling och möjlighet för rek finns både på fredag eftermiddag och lördag morgon. I Jämtnatta så är det enbart lördag morgon. Självklart kommer även arrangörsnoter att finnas.

Till första tävlingen kommer det att tas ut en avgift på 500kr för att få räkna poäng i mas mästerskapet. Denna peng går direkt till Prispotten.

Årets serie kommer bestå av tre stycken tävlingar och man siktar på att en fjärde arrangör ska dyka upp under året. Den tävlingen meddelas i god tid innan isåfall.

Klara arrangörer hitills är:
Jämtnatta 6/3
Östgötland 4/9
Kolsvarundan 18/9

Nedan följer regler för serien.

MAS Mästerskapet 2021
1.Tävlingsform
Nationell rallytävling med minst 45km ss till 75km ss. Rek ska ingå i tävlingen men max 2 gånger per sträcka. Start på reken är tidigast från klockan 14 på fredagar till valfri tid på kvällen. Möjlighet att reka även lördag morgon ska finnas fram till tid satt av arrangörern. Första start tidigast klockan 11.00.

2.Klasser
Klass 1 R5 o WRC
Klass 2 4wd övriga
Klass 3 Trimmat 2wd
Klass 4 Rally 4, R2, Grupp N ner till 1400cc.
Klass 5 Standard voc mekonomen, grupp f, grupp e och grupp n 0-1400.

3. Gäller enbart arrangöreren

4. Gallring/Seedning och Startordning:
Dem som tagit poäng i serien har förtur.
Efter serietabell på topp 5

5. Poängberäkning och särskiljning:
Alla deltävlingar räknas
25p
20p
17p
14p
12p
10p
8p
6p
4p
2p

Power Stage: Varje tävlings sista sträcka, (Om inte annat står i inbjudan ) poängen 5,4,3,2,1
Samt 1 poäng per sträckseger i klassen

6. Priser: 1,2,3 i varje klass. Plus bästa b och c förare.
Samt en Prispott i slutet av serien.

7. Inbjudan Anmälan och Resultat:
Inbjudan ska publiceras 1 ½ månad inanna tävling. Anmälan ska stänga 1 vecka och 3 dagar innan tävlingen på valfri sida.
Resultat Ska finnas online under tävlingen på valfri sida som uppges i inbjudan.

8. Teammästerskap.

Man får nominera 3 förare i valfria klasser dem 2 bästa resultaten räknas in i mästerskapstabellen.
Anmälningsavgiften 5000+moms

Mer info kommer under kommande vecka.
21-01-16 Stark debut av fabriksföraren Oliver Solberg
Endast 0,9 sekunder skilde Oliver Solberg från klasseger i sin debuttävling som fabriksförare för Hyundai på lördagen.
19-åringen slutade på en tredje plats totalt i finska Arctic Lapland Rally.

Endast hemmahoppet Teemu Asunmaa lyckades hålla unge Solberg bakom sig i iskalla Rovaniemi i R5-klassen.
Juho Hänninen hade fördelen med att köra en fullspäckad WRC-bil med cirka 100 hästkrafter starkare motor och Toyota-föraren vann inte helt överraskande rallyt.

Finländaren var snabbast på sex av sju specialsträckor men på rallyts femte sträcka var det Oliver Solberg som var snabbast av alla över den 25 kilometer långa sträckan. 19-åringen var alltså den enda som lyckades med den prestationen.
-Vi blev ganska förvånade över vinsten på den sträckan, vi startade tidigt i fältet och kände att vi förlorade mycket tid i den lösa snön men det var en trevlig överraskning vi fick vid målgången. Även om vi hade problem med intercom systemet i bilen så var vi den snabbaste R5-bilen den sista dagen. Resultatet är otroligt bra för att vara vår första tävlingen med nytt bilmärke, säger Oliver Solberg, som hade en försiktig start första dagen med positionerna 5-6-5.

Förutom en sträckvinst med den snabbaste totaltiden var Solberg och kartläsaren Aaron Johnston de snabbaste i sin klass på ytterligare tre specialsträckor. Det svensk-norska stjärnskottet tog den finska mästaren Asunmaa med över en halv minut sista dagen.
-Vi avslutar tävlingen starkt och var över 10 sekunder snabbare än närmsta R5-bil på den sista sträckan. Även om det bara var 0,9 sekunder fram till klassegern kan jag inget annat än att vara nöjd med debuten, säger Oliver Solberg.

Förra månaden tecknade Solberg ett tvåårigt kontrakt med regerande världsmästarna Hyundai Motorsport, redan nästa helg startar VM-säsongen i klassiska Monte-Carlo. Solberg startar där i WRC2-klassen, samma klass som norska Mads Østberg vann VM-guld i förra året.

Följande månad arrangeras för första gången en VM-tävling i Rovaniemi Finland, som tar över vinterrallyt från Sverige i år.
21-01-15 Utmanande och lärorikt Dakarrally för Mattias Ekström och Emil Bergkvist
Efter nästan tusen mil har Mattias Ekström och Emil Bergkvist gått i mål i Dakarrallyt 2021. Under två veckor fick svenskarna lära känna ökenrallyt den hårda vägen, med både framgång och motgång.
– Jag kan säga att det krävs en hel del kämparglöd för att orka med hela Dakarrallyt, säger Ekström.

Idag avslutades det cirka 800 mil långa Dakarrallyt, som körts i den Saudiarabiska öknen 3-15 januari. För Dakar-debutanterna Mattias Ekström och kartläsare Emil Bergkvist, som är de enda svenskarna bland över 500 deltagare, blev det en tuff men rolig utmaning. Men trots att duon är rookies i Dakarrallyt är de inga nybörjare inom motorsporten. Ekström har bland annat ett VM-guld i rallycross och DTM-guld i bagaget, medan Bergkvist vunnit Junior-VM i rally som förare. Under 2021 satsar Ekström på Extreme E tillsammans med ABT-CUPRA, och såg därmed tävlingen som en bra uppladdning inför säsongens inledande deltävling i Saudiarabien. Syftet var att samla erfarenhet i ökenlandskap – och många lärdomar blev det.

Tillsammans med teamet X-raid Yamaha Racing Rally Supported Team kom de till start med en Yamaha YXZ1000R prototyp i klassen Lightweight Vehicle. Teamet hade framgångar med bland annat flera topp tio-tider i sin klass, men stötte också på en del tekniska problem under det utmanande rallyt. Under SS7 gjorde motorproblem att teamet behövde bärgas till serviceplatsen för att byta motor, och missade därmed SS8. De kunde kämpa sig tillbaka och starta om i rallyt, då i kategorin Dakar Experience. Duon och teamet tog sig igenom de avslutande fyra sträckorna och kunde, med hjälp från medtävlande, passera mållinjen under SS12. I och med det slutförde de tävlingen och uppnådde ett av de stora delmålen under Dakarrallyt 2021.

Mattias Ekström, förare:
”Vi har haft ett jättekul rally och lärt oss mycket. Det har också hänt mycket konstiga saker under dessa veckor. Vi har fått prova på det mesta och haft utmaningar både med själva tävlingen och upplägget, men också med naturen, berg, sanddyner och stenar. Jag kan säga att det krävs en hel del kämparglöd för att orka med hela Dakarrallyt. Men vi har haft ett jättebra gäng omkring oss i teamet med mekaniker och ingenjörer. Emil och jag har haft god ton i bilen, lärt oss mycket om navigering och tävling i öken. Så det har varit en fantastiskt kul upplevelse och såklart gett lite mersmak. Man ska aldrig underskatta Dakarrallyt och på första försöket tror jag inte man kan göra ett hur bra resultat som helst heller – vi är nöjda och glada. Nu ska jag åka hem, analysera allt och fundera om det blir Dakar igen eller om jag ska nöja mig här.”

Emil Bergkvist, kartläsare:
”Detta har varit bland det tuffaste jag gjort i hela min karriär. Väldigt långa dagar med oerhört tuffa vägar. Det har varit en svår utmaning att hitta den rätta balansen för att komma i mål varje dag. Jag är nöjd med min navigering, även om det inte har varit felfritt. Men det går inte heller att genomföra ett helt Dakarrally felfritt, utan gäller att lösa situationerna på bästa sätt när det väl går fel. Samarbetet med Mattias har fungerat jättebra, vi har haft superroligt trots att det varit tufft. Det känns också roligt att så många följt oss under resan, och jag vill tacka för allt stöd. Nu ska det blir skönt att komma hem och återhämta sig.”
21-01-11 Valöpokalen inställd
Måste tyvärr meddela att vi tvingas ställa in Valöpokalen 7/2 2021 pga rådande situation.
Hälsar Roger Ingvarsson, tävlingsledare Östhammars MK
21-01-09 Finsk proffsdebut för Oliver Solberg
Rallytalangen Oliver Solberg (19) debuterar som fabriksförare i Finland nästkommande helg. Tonåringens första tävling med Hyundai kommer att äga rum i vinterklassikern Arctic Lapland Rally.

Den norsk-svenska 19-åringen skrev nyligen på ett tvåårs kontrakt med världsmästarna Hyundai Motorsport. Kontrakten med det sydkoreanska bilmärket är drygt en vecka gammalt och ger Solberg fullt program i WRC2-klassen i rally-VM kommande säsong.

Debuten i finska mästerskapet kommer att äga rum helgen innan den planerade VM-debuten med Hyundai i Monte Carlo 21-24 januari.
- Många starka finländska namn förväntas finnas med i startlistorna men vi kommer att fokusera på att lära känna bilen och skaffa oss erfarenhet och inte så mycket på resultatet, säger Oliver Solberg.

På perfekta vintervägar i de djupa Värmlandsskogarna gjorde Solberg sin första riktiga test med sin nya Hyundai i20 R5 nu i veckan.
- Vi hade perfekta vinterförhållanden att testa på med isiga vägar och höga snövallar på sidorna. Jag fick ett mycket bra första intryck av bilen. Motorn är helt rå och känslan var bra. Men det tar tid att bli helt bekväm i en ny bil, så jag vill använda tiden fram till första VM-tävlingen så bra jag kan för att lära känna den bättre.

Arctic Lapland Rally har körts sedan 1966. Bland vinnarna finns rallylegender som Marcus Grönholm, Tommi Mäkinen, Hannu Mikkola, Timo Salonen och Ari Vatanen. I fjol vanns tävlingen av det finska stjärnskottet Kalle Rovanperä.

Tävlingen äger rum i området runt Rovaniemi i Lappland, norra Finland - även känt som "jultomtens hemtrakter”
Rallyt startar nästa fredag och avslutas på lördagen då 216,5km specialsträckor har avverkats.

Tryck här för mer info!