<< Till startsidan
 

OBS! Här publiceras era pressutskick eller nyhetsbrev. Ja, allt ni vill ska nå ut, vare sig det är klubbinfo, teaminfo eller något annat av intresse. Är det något du vill ha med så maila till: maria@motorsportivarmland.nu

MiV är ju sidan som förmedlar allt NI vill få ut och läsa! Så välkommen att maila in din rapport!

2021

2021
                   






21-06-13 Seger for unge Solberg i asfaltsdebuten
Rallyföraren Oliver Solberg vann den italienska tävlingen Rally di Alba på söndagen, 19-åringens första tävling på asfalt i en WRC-bil. Teamkamraten i Hyundai, tidigare världsmästaren Ott Tänak, var snabbast under hela tävlingen men fick ett tidsstraff på två och en halv minut efter att ha kommit försent till tidkontrollen på specialsträcka sju. Tack vare tidstillägget serverade Tänak segern till sin unge teamkamrat.
- Att jag står som vinnare i tävlingen tar jag inte så seriöst. Det är forfarande långt upp till Ott Tänak. Han visade imponerande körning på alla specialsträckorna, och jag fick tydliga indikationer på att jag har mycket kvar att lära innan jag är på den nivån, säger Oliver Solberg.

- Jag har bara kört WRC-bilen på snö i VM-tävlingen i Finland (7:e plats) tidigare så det var lite av en upplevelse att komma hit och köra den på asfalt för första gången. Jag hade gärna velat tagit en sträckseger, men det var omöjligt då jag slogs mot en världsmästare, säger Solberg junior.

Om en och en halv vecka kommer 19-åringen att köra VM-tävlingen Safari Rally i Kenya i värstingklassen med en Hyundai i20 Coupe WRC. Det blir Oliver Solbergs första tävling på grus i WRC-bilen.

21-06-09 Äntligen ser vi att vi kan genomföra ett rally i skogen igen - Gästabudstrofén light 3 juli
Efter många timmars jobb med mycket samtal med myndigheter som vi fört en väldigt tät och intensiv dialog med så har vi lyckats med att få till en rallytävling på skogs ss! Även många samtal till SBF, Rallyutskottet och till och med Björn Eriksson riksidrotts-förbudets ordförande.

Det gäller att vi följer de åtagande både myndigheter och förbund sätter på oss. Därför måste vi köra denna tävling publikfri, inga kartor och program kommer att säljas.

Vi känner oss väldigt glada och stolta att till slut kunna presentera 34km ss på 2 ss som körs 2gånger med noter av Patrik Barth .

I tillståndet vi fått så får vi just nu bara vara 50 tävlande, därför har vi valt att stänga anmälan redan den 10/6 eller när vi når upp till 110 bil, vilket är max vad vi kan köra på dessa 2 ss med tanken på att de kommer slitas av över 200 bil då.

Beslutet att ta in 110 anmälda gör vi för att kunna ta emot fler tävlande om föreslagna lättnader i rådande restriktioner träder i kraft 1 Juli. Vi vill ju så klart att så många som möjligt ska få åka! Vi har genom en tät dialog med länsstyrelsen fått ett godkännande till att om restriktioner lättas 1/7 ytterligare få en snabb ändring i beslutet för att kunna ta emot de 110 ekipage vi satt som maxgräns. . Skulle inte föreslagna lättnader i restriktioner träda i kraft 1/7 så äger SMK Nyköping rätten att gallra fritt av dem som anmälts när anmälningstiden gått ut, eller när vi nått 110 anmälda. Då gäller 50 tävlande ekipage tyvärr..

En hel del av er anmälda kommer att ligga i reservkön, men vår förhoppning är givetvis att alla anmälda ska kunna starta 3/7

Vi hoppas detta kommer att vara startskottet för oss att kunna komma igång med våran sport på riktiga ss i skogen nu efter pandemin!
21-06-09 Andraplats i danska Rally Kalundborg för Nordström och Borhammar
Inspirerande av sitt äventyr till Danmark med Volvo Euro Cup 2020 så valde Isac Nordström och Karl-Johan Karl-Johan Borhammar att prova lyckan i Danmark igen. Denna gången tog de sin Peugeot R2 och åkte över.

– Hårt jobb efter motorproblemen i Uddevalla och maskin fungerar som den ska. Nu kör vi!, sa Isac inför tävlingen.

Med grussättning justerad efter bästa förmåga för asfalt så var förväntningarna inför tävlingen att köra igenom och skaffa erfarenhet höga.

De tävlade i en klass som heter RC4 i Danmark. R2, R3 och nya Rally4-bilar ingår i klassen. 15 deltagare i klassen.
– Efter 7 sträckor slutar vi på en andraplats efter en hård kamp hela dagen. Vi är supernöjda med helgen och har skaffat nyttig erfarenhet och ser fram emot mer asfalt och att Sm-säsongen ska dra igång nu när allt är nytt och bytt på bilen.

– Vi vill tacka alla som gör detta möjligt, vi har haft så många som ställt upp och hjälp oss, otroligt tacksamma.
Stort tack Mocomp. Som trots pandemin fortfarande levererar rallymaterial, såsom däck, overaller, stolar och annan utrustning i toppklass!
21-06-03 Lite nyheter samt inbjudan till Första och andra deltävlingen i Eskilstuna Sprintcup
Anmäler gör man som vanligt via www.eskilstunamk.com Datum för tävlingarna den 19 och 20 juni

Snabba puckar! Eskilstuna Sprintcup 2021 startar upp med 2-dagars den 19-20 juni.

Efter ett långt uppehåll kan vi äntligen dra igång tävlingsverksamheten igen. Vi gör det ordentligt och kör både årets första och andra deltävling i sprintcupen samma helg.

2 olika tävlingar, 2 olika bansträckningar, men allt på samma område. Enkelt och bra.

De brinner dock i knutarna. Endast 16 dagar kvar till tävling. Dags att skruva ihop bilarna och ladda upp ??

Inbjudan är ute och anmälan är öppnad.
Anmälan via www.eskilstunamk.com

Observera att det dock fortfarande är Publikfritt som gäller. Ändras detta och vi känner att vi har möjlighet att ta publik så informerar vi om detta
21-06-02 Svenska RallyCupen ställer in, tar sikte på 2022
Under tisdagen togs beslutet att helt ställa in Svenska RallyCupen 2021, diskussionerna har förts en tid i väntan på lättnader i restriktionerna. Men när SMK Nyköping sannolikt får avslag på sin ansökan, det är det muntliga besked klubben fick den 1:a juni, tar vi nu beslutet att helt ställa in årets cup - vi kan inte garantera en bra produkt för dem tävlande, arrangörer, våra partners eller den trogna rallypubliken när vi fortsatt inte vet när, om eller hur vi kan börja tävla.
- Rally på skogen är ingen "motionsidrott" och omfattas därför inte av de lättnader som började gälla idag, det är de besked vi får från Länsstyrelsen säger Crister Nystrand som haft dialog med cupens arrangörer.

Osäkert när inte tillstånd ges, då kan vi inte heller garantera att vi får köra senare under sommaren. Det finns stor risk att bara någon deltävling kan genomföras och beroende på vart i landet skulle det ske under olika förutsättningar, både tävlingsmässigt och i antal startande.
- Vi kan inte vänta längre och måste nu ta beslut. Arrangörerna tycker självklart det är tråkigt, men förstår problematiken att starta upp en så pass stor cup. Vi kan nog räkna med att vi ser årets tävlingar i nästa års kalender istället.

Fortsatt råder tuffa restriktioner även om tillstånd skulle ges, ett maxtak om 150 ekipage är för lite för Svenska RallyCupen - cupen är inte för en lite utvald del, det är för hela rallysverige och samtliga klasser där vi inför varje år jobbar med arrangörerna för att alla ska få plats inom ramarna för det utrymme som finns hos varje arrangör.
- Svenska RallyCupen står för så mycket mer än bara ett rally, en folkfest i skogen och på serviceplatserna med tävlande och publik. Vi har ett åtagande mot våra partners som står för prisbordet att få marknadsföra sig, med ett begränsat startfält och utan publik kan vi inte uppfylla några av cupens kriterier, säger Jeremias Ericsson i cuporganisationen.

Ett trist besked när sommaren just anlänt, men vi är tillbaka 2022 för att göra ett nytt försök att få igång den nionde upplagan av Svenska RallyCupen!

Samtidigt vill vi rikta ett stort tack till arrangörerna som gjort all för att få till en cup - vi hoppas också att ni tävlande väljer att köra de tävlingar som arrangeras även utan Svenska RallyCupens närvaro!
21-05-31 Ny karriär för Emil Bergkvist
Det blir ett nytt kapitel inom motorsporten för Emil Bergkvist från Torsåker. Efter att dom senaste åren tävlat i Rally VM som förare byter nu Emil ratten mot kartan. Kartläsare åt Mattias Ekström tillsammans med Audi i det klassiska Dakar Rallyt blir nya uppgiften.

Audi är första teamet att köra med el i tävlingen, bilen kommer att drivas att drivas av ett högspänningsbatteri som laddas av en TFSI motor som används i DTM serien.
- För mig är det en otrolig möjlighet, även om jag föredrar att köra själv så var det inte svårt att tacka ja till denna chans. Jag har kört några tävlingar ihop med Mattias nu och det börjar fungera riktigt bra. Det är såklart mycket att lära sig, men jag har jobbat hårt.

Projektet kommer att drivas av Audi Sport tillsammans med Q Motorsport som drivs av Sven Quandt tillsammans med hans söner, Thomas och Tobias. Mycket rutin från sporten finns, då Sven även driver X-Raid teamet som vunnit Dakar flera gånger.

Det är en mycket stark lineup inför Dakar som består av:

Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger, Carlos Sainz/Lucas Cruz

Dakarrallyt körs 2-14 januari 2022 i SaudiArabien.
21-05-27 ”Chribbe” Haglund drar till Finland för säsongspremiär och premiär i ny bil
Äntligen! Så säger SMK Nyköpings rallyåkare Christoffer ”Chribbe” Haglund inför årets säsongspremiär. En premiär som sker i Finland till helgen.

På fredagskvällen startar nämligen årets tredje deltävling i finska mästerskapen, Mad-Croc Länsirannikon Ralli, i Lieto utanför Åbo. Inte mindre än sju svenska ekipage är anmälda till den finska mästerskapstävlingen, förmodligen ett resultat av alla inställda tävlingar i Sverige p g a smittskyddsrestriktioner.

För ”Chribbe” Haglund och co-drivern, Nicklas Edvardsson, är det inte bara säsongspremiär, utan även premiär för en ny tävlingsbil och ett nytt team.

Till årets säsong har en 4-hjulsdriven och potent Skoda Fabia införskaffats för tävlande i tungviktsklassen R5.

Utöver bilbytet ingår han, tillsammans med fortåkaren Jonas Åkesson, TV-profilen Jonas Kruse och junioren Victor Hansen, i det småländska rallyteamet Tema Nybes föraruppställning säsongen 2021.

Inför fredagens start är ”Chribbe” Haglund förväntansfull, smått yster.
– Ska bli så kul att köra rallytävling igen. Har laddat hela vintern för att få åka, säger han och tillägger att jobbet i byggbranschen tagit mycket tid.

I brist på tävlingsmöjligheter har ”Chribbe” och de andra förarna i Team Nybe lagt mycket tid på test.
– Bilen känns fantastisk, och jag har inget att skylla på nu. Har testat många mil, och både bilen och farten börjar sitta i arslet nu! Är dock lite otränad på grund av allt jobb, konstaterar han.

För att kunna tävla i Finland krävs dels negativa covid-test, dels att munskydd används.

Mad-Croc Länsirannikon Ralli omfattar tretton specialsträckor; tre asfaltssträckor under fredagskvällen och tio grussträckor under lördagen. Alla i Åbo-trakten.

Bland de startande i rallyts R5-klass återfinns Teemu Asunmaa, Juha Salo och Emil Lindholm. Tre erkänt snabba hemmaförare, som utöver Christoffer ”Chribbe” Haglund även kommer att få möta Team Nybes Jonas Åkesson.
www.teamnybe.se
21-05-27 Jonas Åkesson laddad inför utlandspremiär med ny rallybil i ny klass
Grymt efterlängtat att få komma igång med tävlandet nu. Det konstaterar Karlskrona AK:s rallyåkare, Jonas Åkesson, inför sin första start med den nya och fyrhjulsdrivna tävlingsbilen och sin första start utomlands.

På fredagskvällen startar den tredje deltävlingen i finska mästerskapen Mad-Croc Länsirannikon Ralli, i Lieto utanför Åbo. På startlinjen återfinns Jonas Åkesson och co-drivern Maja Bengtsson i en potent Ford Fiesta i tungviktsklassen R5 anmäld av småländska Team Nybe. Rally-Maja, kartläsare åt TV-profilen Jonas Kruse, ersätter ordinarie co-drivern, Martin Holmdahl, som är bosatt i Norge och får stanna hemma på grund av restriktioner.

Inte mindre än sju svenska ekipage är anmälda i rallyt som avgörs fredag-lördag och omfattar tretton specialsträckor, varav tre på asfalt. Den stora svenska numerären kan förmodligen förklaras med att det i stort sett råder tävlingsförbud i Sverige.
– Det gäller att få några tävlingsmil i bilen nu inför SM-premiären i augusti. Att det blir i Finland gör inte saken mindre spännande! Det är min första start i utlandet dessutom, berättar en förväntansfull Jonas Åkesson.

Den stora utmaningen för Jonas är att ta steget upp från 2-hjulsdrivet och sugmotor till 4-hjulsdrivet och turboladdat.
– Att komma från en potent framhjulsdriven bil har varit en framgångsfaktor tror jag. Vad som skiljer är att man behöver vara lite mer noggrann in i svängen för att få en bra fart, linje, ut ur kurvan. Men fyrhjulsdrift är helt underbart nu när det börjar sätta sig lite i ryggmärgen, särskilt den häftiga accelerationen, säger Jonas.

Test och spelrigg har så här långt fått ersätta uteblivna tävlingsmil.
– I vintras hann vi i Team Nybe få till cirka 20 testmil i Värmland. Både korta och långa testvägar med alla sorters karaktärer ingick i upplägget och blev därav väldigt givande. Grustest har vi också hunnit med. Vi har med hjälp av ”Chribbe” Haglund och hans duktiga mekaniker hittat bra inställningar på bilen som passar mig. Spelriggen har också gått varm och är ett grymt bra komplement för att hålla huvudet igång, berättar Jonas.

Så var det detta med co-driver-bytet. Naturligtvis ett störningsmoment att inte ordinarie bisittaren Martin Holmdahl kan vara med när det är premiär för ny tävlingsbil.
– Såklart jättetråkigt för Martin att sitta fast i Norge, men vi kan inte göra så mycket åt det. Jonas Kruses tävlingsbil är inte klar. Så då är det självklart att Maja, som är en del av Team Nybe, hoppar in! Vi har åkt väldigt mycket test ihop, även några mindre tävlingar, säger Jonas Åkesson och tillägger avslutningsvis:
– Maja är väldigt ambitiös och hennes utveckling som co-driver har varit fantastisk! Tävlingen i Finland kommer att bli mycket lärorik och viktig för oss båda i den nya R5-bilen!

För att kunna tävla i Finland krävs dels negativa covid-test, dels att munskydd används.
www.teamnybe.se
21-05-27 Svenska rallyförare söker sig utanför landets gränser för att tävla på mästerskapsnivå
Nationalsporten rally har drabbats hårt av det tävlingsstopp som restriktionerna inneburit med bland annat ett inställt VM-rally, WRC Rally Sweden i februari. Nu talar mycket för att det traditionella SM-tävlandet rullar igång igen i augusti. Men i väntan på det söker sig flera SM-förare utanför landets gränser för att kunna tävla i annat än spelriggar.

Därför är det inte oväntat att sju svenska ekipage är anmälda årets tredje deltävling i finska mästerskapen, Mad-Croc Länsirannikon Ralli, med start på fredagen i Lieto utanför Åbo.

Jonas Åkesson, Karlskrona AK, och Christoffer ”Chribbe” Haglund, SMK Nyköping, är två av dem. Båda, som tävlar för Team Nybe i den fyrhjulsdrivna tungviktsklassen R5 och i för säsongen nya tävlingsbilar, är förväntansfulla efter att väntat i nio månader på att tävla igen.
– Grymt efterlängtat att få komma igång med tävlandet nu. Det gäller att få några tävlingsmil i bilen nu inför SM-premiären i augusti. Att det blir i Finland gör inte saken mindre spännande! Det är min första start i utlandet dessutom, berättar Jonas Åkesson som testat och kört i spelrigg i väntan på tävlingsfart.

För Jonas vidkommande har han en vikarierande codriver i den finska tävlingen. Det är codriver-talangen 16-åriga Maja Bengtsson ersätter hans ordinarie codriver, Martin Holmdahl, som är bosatt i Norge med hårda restriktioner som sätter stopp för hans deltagande.
– Såklart jättetråkigt för Martin att sitta fast i Norge, men vi kan inte göra så mycket åt det. Så då är det självklart att Maja, som är en del av Team Nybe, hoppar in! Vi har åkt väldigt mycket test ihop, även några mindre tävlingar, säger Jonas Åkesson.

Teamkollegan, Christoffer ”Chribbe” Haglund, konstaterar att ”äntligen” är det tävlingsdags igen.
– Ska bli så kul att köra rallytävling igen. Har laddat hela vintern för att få åka, säger ”Chribbe” Haglund och tillägger att jobbet i byggbranschen tagit mycket tid.

Mad-Croc Länsirannikon Ralli omfattar tretton specialsträckor; tre asfaltssträckor under fredagskvällen och tio grussträckor under lördagen.

Bland de startande i rallyts R5-klass ställs Åkesson och Haglund mot tre erkänt snabba hemmaförare: Teemu Asunmaa, Juha Salo och Emil Lindholm.

För att kunna tävla i Finland krävs dels negativa covid-test, dels att munskydd används.

www.teamnybe.se
21-05-26 Finska rallymästerskapet nästa för ”Rally-Maja” Bengtsson
Det går undan i rallysvängen för co-drivertalangen Maja Bengtsson, 16 år, från småländska Virestad. WRC ena veckan, tester andra veckan och inhopp i finska mästerskapen denna vecka.

Denna säsong är Maja ”Rally-Maja” Bengtsson ordinarie co-driver till rallyveteranen och TV-profilen Jonas Kruse i SM och en del av WRC2-föraren Tom Kristensson entourage i årets rally-VM. Men inte nog med det – på fredagen sätter hon sig i kartläsarsätet bredvid Karlskrona AK:s Jonas Åkesson för start i den tredje deltävlingen i finska mästerskapen, Mad-Croc Länsirannikon Ralli.

Anledning till att Maja Bengtsson ersätter Jonas Åkessons ordinarie co-driver, Martin Holmdahl, är att han är bosatt i Norge som har hårda coronarestriktioner som hindrar honom från att delta. Maja är som bekant en del av Team Nybe där både Kruse och Åkesson ingår tillsammans med Christoffer ”Chribbe” Haglund och Victor Hansen. Så steget var inte långt i jakten på en ersättare.
– Jag är väldigt glad över förtroendet från Jonas Åkessons sida, och jag ska göra det allra bästa av denna möjlighet jag nu får i Finland. Vi har tidigare tillsammans åkt två SM-sprintar ihop, vinter och sommar, samt Silverratten där vi blev totaltvåa. Sedan har vi under två års tid åkt mycket fullfartstest ihop, berättar Maja Bengtsson.

I Finland står många utmaningar framför både Maja och Jonas, dels är det tävlingspremiär i en fyrhjulsdriven Ford Fiesta i tungviktsklassen R5, dels är det premiär för finska och erkänt snabba tävlingsvägar för båda.
– Det ska bli riktigt kul, jag tror att de kan passa oss riktigt bra! Självklart är detta väldigt stort för oss båda, så vi ska verkligen njuta av detta, förklarar Maja.

Rallyt avgörs i Åbo-trakten fredag-lördag och omfattar tretton specialsträckor; tre på asfalt under fredagskvällen och resterande tio på grus under lördagen.

Det är det andra tävlingsuppdraget på kort tid utanför landets gränser för ”Rally-Maja”. Allra senast hjälpte hon Tom Kristensson under WRC-tävlingen i Kroatien.
– Jag åkte två test med Tom och därefter gravelcrew under tävlingen, gjorde den sista avstämningen av kartläsarnoterna. Det var förstås väldigt viktigt för erfarenheten, summerar Maja Bengtsson som nu ser fram emot nästkommande WRC-event för att känna på hetluften ännu mer.

Men först är det start i Finland bredvid Jonas Åkesson.

För att kunna tävla i Finland krävs dels negativa covid-test, dels att munskydd används.

www.teamnybe.se
21-05-24 Stormspokalen 2021 ställs in
Östhammars MK har tagit beslut att inte köra rallytävlingen Stormspokalen 28/8 2021. Detta pga den osäkerhet som gäller angående om man kommer att tillåta publik eller restriktioner på publik.
- Vi anser inte att vi kan ta ut startavgifter för att kompensera för bortfall av publikintäkter.
- Vi kan inte heller låta klubben ta den ekonomiska förlusten.
- Vi ser fram mot ett Covid-19 fritt 2022 där vi kommer att söka för tävling igen, tävlingsledare Roger Ingvarsson.
21-05-07 Midnattssolsrallyt skjuts upp
Midnattssolsrallyt var tänkt att köras i juli i år, men skjuts nu upp.
- Vi gör vårt yttersta för att kunna köra 2022, säger Philip von Mecklenburg, KAK.

De rådande omständigheterna gör att organisationskommittén nu väljer att ställa in årets Midnattssolsrally.
- Intresset för Midnattssolsrallyt har varit mycket stort. Vi har väntat in i det längsta och det är med tungt hjärta som vi nu måste meddela att årets tävling inte blir av, säger Philip von Mecklenburg från arrangörsklubben KAK, som trots det ser positivt på framtiden.
- Vi ska göra vårt yttersta att Midnattssolsrallyt ska kunna köras nästa år, den 5-9 juli.
21-04-30 Rallyträning Linköpings Motorstadion inställd
Region Östergötland meddelar följande:
Alla östgötar uppmanas nu till personlig lock down som ska gälla i två veckor.

Detta betyder att LMS rallysektionen i samråd med Östgöta bilsportförbund ' ställer in morgondagen rallyträning.

Anders Wing
Linköpings Motorsällskap.
21-04-29 Gruvrundan inställd
Vi vill bara meddela att Gruvrundan 2021-05-29 inte kommer att arrangeras då vi fått avslag på vår ansökan hos länsstyrelsen.
Detta gör att vi tar nya tag till 2022 då tävlingen kommer ingå i Klassiska och historiska rallycupen samt Bilsport Rallycup. Vi hoppas att vi kan arrangera någon tävling senare under året men om det får vi återkomma när det är närmare förestående.

Med vänlig hälsning
Christian Rosén
Tävlingsledare


21-04-27 Rally 1 till Rally 5 – Se FIA:s nya rallypyramid i seminariet
WRC, Grupp-N och R2. Klassnamnen har varit många under åren. I ett webbseminarium presenterade FIA sin nya klasspyramid för rallybilar, Rally 1 till Rally 5.
Under cirka 1 timme och 30 minuter informerade FIA för någon vecka sedan om den nya pyramiden för rallybilar från instegsnivån i mästerskap upp till högsta klassen, där Rally1 ersätter WRC-klassen.

Du ser hela seminariet här. https://www.youtube.com/embed/qC6TmnqMgDM
12-04-11 Tom och David tvingades bryta italienska Rally Sanremo
Tom Kristensson och co-driver David Arhusiander tvingades bryta Rally Sanremo på söndagen, efter den fjärde specialsträckan.
- Vi gled ut lite i en sväng och träffade en sten, men vi försökte att ta oss till servicen men missade maxtiden med några minuter, så det var bara att kasta in handduken, säger Tom
- Naturligtvis surt att behöva bryta, säger Tom, vi hade gärna velat köra de resterande 4 sträckorna för att visa vilken potential bilen har. Vi hängde bra med de starkare och snabbare Rally2 och R5 bilarna så långt

Paret körde en Ford Fiesta Rally3 bil för M-Sport Polen, den första tävlingen för den här bilen, i den nya klassen, på asfaltunderlag.
- En fantastisk bil och ett stort tack till M-Sport Polen för den här möjligheten och till de många mil test som vi kört i veckan, det är mycket värdefullt för oss.
- Nu tar vi nya tag, närmast blir det mer test den kommande veckan här i Italien med en Ford Fiesta Rally2, innan det bär iväg till Kroatien och den första VM-tävlingen veckan därpå i WRC2 för M-Sport.

Även den andre svensken i tävlingen, Oliver Solberg, tvingades bryta på SS 3 då även han träffade en sten och slog bort ett bakhjul.
21-04-11 Oliver Solberg fick bryta i Sanremo
Rallyföraren Oliver Solberg (19) började bra men skadade bilen och blev tvungen att bryta Rally Sanremo i Italien på söndag morgon.

Missödet hände på rallyts tredje specialsträcka, 7,89 kilometer långa Colle d’Oggia. En sten i vägen tog så illa att det slog av ett av bakhjulen på Solbergs Hyundai i20 R5, skadan var för stor för att kunna fortsätta rallyt.
- Jag kom lite för långt ut och slog i en sten med bakhjulet. Först trodde jag att det hade gått bra, men det visade sig att det hade det inte och skadan var för stor för att vi skulle kunna fortsätta. Det är en besvikelse att behöva bryta ett rally som jag har sett fram emot så länge, men det är så här sporten är. Jag vill tacka Friulmotor-temaet för fantastisk hjälp denna veckan, vi provar igen nästa gång, säger Oliver Solberg.
Solberg startade i den italienska klassikern för att få mer erfarenhet på asfalt, ett underlag som han inte har så mycket rutin på än.

19-åringen öppnade försiktigt på tävlingens första specialsträcka på lördagen, men var fjärde snabbast på söndag morgon. Oliver var bland annat 0,9 sekunder snabbare än Hyundai-kollegan Craig Breen på den första sträckan på söndagen. Oliver låg på en sjätteplats totalt när han fick bryta.
21-03-29 Tom Kristensson kör italienska Rally Sanremo helgen efter påsk
Tom Kristensson med co-driver David Arhusiander kommer att köra Rally Sanremo i Italien den 8-11 april i en Ford Fiesta Rally3 bil för M-Sport Polen.
- En fantastisk möjlighet att för oss att träna och hitta rätt med sammarbetet i bilen inför första VM-tävlingen i Kroatien. Vi har inte tävlat tillsammans tidigare, så det här är guld värt, säger Tom.

Rally3 är en ny klass som det internationella förbundet, FIA, har introducerat. Bilarna är 4-hjulsdrivna, och skall ses som en språngbräda för förare som vill ta steget från 2-hjulsdrivet till 4 hjulsdrivet, de har ett pristak och begränsningar i bl.a. motoreffekt mot den Rally2-bil som Tom och David skall köra i VM i WRC2-klassen. I årets EM kommer man att tävla i klassen ERC Junior med Rally3-bilar. Ford Fiesta Rally3 är utvecklad och byggs av M-Sport i deras avdelning i polska Krakow.

Rally Sanremo är en traditionsfylld tävling, den har ingått i VM ett antal gånger, och avgörs i de nordvästar delarna av Italien, på asfaltunderlag.
- Efter tävlingen kommer vi att stanna kvar i Italien och köra en test inför tävlingen i Kroatien den
22-25 april, så det blir intensiva veckor, avslutar Tom
21-03-21 Morgongåvasvängen inställd
SMK Sala ställer in sin tävling Morgongåvasvängen som skulle ha körts 8/5.
21-03-20 Violenrallyt framflytat till 31 juli
Flens MS är tvingade att flytta Violenrallyt i år igen.Tävlingen skulle körts 24 april, men nytt datum kommer bli 31/7 istället. Det kommer att öppnas en ny inbjudan snart på Raceconsulting.

Alla kommer att behöva anmäla om sig till det nya datumet.
21-03-08 Katrineholms MKs populära Slottssprinten i Rally vid fina Ericsbergs Slott, som skulle körts 10 Juli 2021, ställs in i år
Efter förra årets märkliga pandemi, fanns förhoppningar att 2021 skulle kunna bli ett mera normalt år för sport och idrott. Men tyvärr så är förhållandet lika, eller möjligen ännu värre med den samhällspåverkan som fortsätter.

Och när vi har så pass lång startsträcka för en stor rallytävling, där alla tillstånd mm, redan skall vara inne till Länsstyrelsen denna vecka 9, finner vi det inte möjligt att alla restriktioner och anvisningar är borta till sommaren. Och när även vaccineringar för Corona/covid-19 drar ut på tiden, så finns det inget val kvar än att redan nu blåsa av Slottssprinten 2021.

En Slottssprint i Rally, ÄR ett publikt event som kräver att vi inte har några restriktioner för att kunna skapa helheten, med boende, tävling och After Rally med grillfest i slottsparken. Således är INTE en publikfri tävling och även med restriktioner för tävlande och funktionärer, ett alternativ att genomföra ur flera perspektiv.

Och givetvis tar vi pandemin på allvar, både för våra funktionärer och tävlande, och därför kommer det inte att köras någon Slottssprinten i Rally 2021. Det kommer inte heller köras någon Slottssprinten-Light, så som vi testade 2020 - då detta genererade en ekonomisk förlust för klubben trots ett stort jobb från många engagerade.

Katrineholms Motorklubb får redan nu ställa in siktet på 2022 och hoppas på ett fantastiskt event vid Ericsbergs Slott.
21-03-04 EKS JC presenterar: En helt nybyggd Audi A1 Quattro rallybil
Det nya teamet EKS JC, som är en sammanslagning av de två världsmästarteamen i rallycross JC och EKS, har ett nytt projekt: en Audi A1 Quattro rallybil.

2014 anslöt EKS till FIA World Rallycross Championship (rallycross-VM) med sina egenbyggda Audi S1 EKS RX Quattro-bilar, som blev några av de mest framgångsrika rallycrossbilarna i modern tid. 2019 tog JC över bilarna och kunde samma år vinna både EM och RallyX Nordic, för att 2020 ta hem ett team-guld och förar-silver i VM.

EKS JC växlar nu upp ytterligare och kommer utöver satsningen i rallycross även fokusera på rally. Teamet har, i samarbete med den Sydafrikanska rallybilstillverkaren Rally Technic, tagit fram en Audi A1 Quattro rallybil – som använder ett Rally2-kit. Bilen är byggd enligt FIA-standard och kommer kunna tävla både nationellt och internationellt. Audi A1 Quattro är en fyrhjulsdriven bil med 1,6-liters turbomotor, 263 hästkrafter och utrustad med en 5-växlad sekventiell växellåda.

Bilen kommer till en början användas av teamet själva, med före detta juniorvärldsmästaren i rally Emil Bergkvist som utvecklingsförare, och kommer även finnas på startlinjen under tävlingar 2021.

Joel Christoffersson, teamchef EKS JC och grundare JC:
”Det här blir en ny satsning som hela teamet ser fram emot. Vi kommer inleda våra tester väldigt snart, med Emil Bergkvist som vår utvecklingsförare. Planen är också att köra några nationella eller internationella rallyn under säsongen 2021. Just nu är bilen helt färdigbyggd och redo för tävling, men vi jobbar fortfarande på att finslipa inställningarna. Vi kommer börja fokusera på tester på snö och grus, för att sen under året jobba mer med asfaltsinställningarna.”

Mattias Ekström, EKS grundare:
”När den nya generationen av Audi A1 lanserades visste vi direkt att vi ville göra någonting av det. Och eftersom alla känner till min passion för rally blev det snabbt klart att vi skulle bygga en rallybil. För tillfället kommer den här bilen bara användas för vårt eget bruk, men när vi är helt nöjda med hur den presterar kommer vi erbjuda uthyrning och försäljning till andra förare.”

Chris Coertse, chef på Rally Technic:
”Vi är mycket glada att samarbeta med EKS JC under detta projekt. Rally2-utrustningen erbjuder en unik balans mellan pris och prestanda för de tävlande, och i det här fallet kombineras det också med ett legendariskt varumärke och ett fantastiskt kaross-kit.
21-02-26 Rally Live fortsätter med populär livepodd - Rallystudion by Hankook har premiär 1 mars
När coronapandemin slog till i mars förra året var Rally Live snabbfotade och på kort tid drog igång ett koncept med livesända rallypoddar som gjordes en gång i veckan. Detta för att under den ofrivilliga rallypaus som kom ändå skapa en mötesplats för motorintresserade. Programmen har fokuserat på mer djupgående intervjuer med några av Sveriges och världens största bilsportprofiler, och bland annat har gäster som Stig Blomqvist, Phil Mills, Per Eklund, Pernilla Solberg, PG Andersson och Johan Kristoffersson medverkat. Programmen har blivit oerhört populära och uppskattade, och under 2020 var det över en halv miljon lyssningar på avsnitten.

Med ett fortsatt tufft omvärldsläge där motorsporten i mångt och mycket fortfarande är på paus kommer livepoddarna tillbaka under 2021, och tillsammans med nya huvudpartnern Hankook kommer programledaren Sebastian Bourghardt att under året sända 30 program av ”Rallystudion by Hankook”, med premiär måndag den 1 mars. Fokus kommer fortsatt vara på mer djupgående intervjuer med människor och profiler inom bilsporten, men tillsammans med Hankook och andra partners kommer det även bjudas på en hel del intressanta och roliga inslag.
– Det ska bli oerhört kul att fortsätta göra programmen under 2021, även om vi givetvis längtar tillbaka till att vara ute på tävlingarna och kunna njuta av sporten vi älskar. Responsen under förra året var enorm, och det märktes att sändningarna bidrog med ett ljus i en annars mörk tid för oss motorintresserade. Det finns fortfarande många människor och historier jag ser fram mot att förmedla under året, och ihop med Hankook och våra andra partners ser jag fram mot att utveckla programmen med ännu mer spännande innehåll och inslag, säger Sebastian.

Den andra säsongen av livepodden Rallystudion by Hankook möjliggörs tack vare starkt stöd av företag som brinner för motorsporten och vill synas i de populära programmen. Förutom namnpartnern Hankook stöttas sändningarna även av Nybe AB, Drive VXO, Maxmoduler, Mp5 Sweden, Elinsta Nät, Jirvelius Store, AM Elteknik och Heda Skandinavien.
– Hankook har hjärtat inom motorsporten och därför tvekade vi inte en sekund att gå in som huvudpartner i podcasten ”Rallystudion by Hankook”. Vi ser framemot ett givande samarbete under 2021! Säger Christine Silfversparre, Nordisk Marknadschef på Hankook Tire Sweden.

Redan på måndag den 1 mars klockan 19.00 sänds första programmet live på Rally Lives facebooksida, och därefter går det lyssna som podcast där poddar finns, genom att söka efter Rally Live.
21-02-23 Jämtnatta tvingas ställa in
Tyvärr har det tråkigta beskedet kommit att Jämtnatta 2021 är inställd. Detta pga av att Länsstyrelsen inte utfärdar det tillstånd som arrangören blivit lovad.

När det gäller återbetalning så kontaktar ni arrangören på de kontaktuppgifter som står i inbjudan.
21-02-21 Reglemente presenterat för Svenska RallyCupen 2021!
Svenska RallyCupen presenterar nu årets regler på cupens hemsida, svenskarallycupen.se, inga stora förändringar mot den serie vi skulle sett under 2020 års säsong, finslipning med detaljer med anledning av antalet deltävlingar som genomförs är största punkten.

I övrigt kör cupen på i samma koncept som senaste åren, där det i stort sett handlar om förtydligande. Planen och förhoppningen är att så många tävlingar som möjligt ska kunna genomföras, i kalendern finns åtta deltävlingar men självklart kan det komma att ändras utefter nya direktiv från distrikt, förbund och myndigheter, något som kan förändras snabbt. Lika så kan förutsättningarna för tävlande och team skilja mellan de olika deltävlingarna beroende på gällande restriktioner vid varje tävlingstillfälle.

Än finns tid till premiären och mycket kan hända - trots allt ser läget ljusare ut för ett genomförande av cupen i år än under 2020, med t.ex. fem av de åtta deltävlingarna under årets andra halva.

Tävlingskalender 2021:
» 24/04-21: Violen Rallyt. Flens MS.
» 08/05-21: Götenerundan. Götene MK.
» 29/05-21: Gästabudstrofén. SMK Nyköping.
» 31/07-21: Kullingstrofén. Kullings MS.
» 21/08-21: Nattkröken. Fagersta MK.
» 11/09-21: EMK Kannan. Eskilstuna MK.
» 25/09-21: Laxå Rallyt. Laxå MK.
» 23/10-21: Marknadsnatta. Västra Östergötlands MK.
21-02-16 Utrikesrundan 2021 inställd
Tyvärr så kommer här det beslutet som vi inte ville ta men Utrikesrundan 2021 är inställd pga att varken vi eller Länsstyrelsen har fått något besked angående det överklagande som samebyn har skickat in till Transportstyrelsen.
Vi tar detta beslut nu med omtanke om er tävlande att ni behöver ett beslut.

Med Vänliga Rally hälsningar MK Nordjämten
21-02-16 Finspångsrundan inställd
Rallytävlingen Finspångsrundan som skulle ha körts den 22 maj har tvingats ställas p.g.a Covidpandemin även detta år. Länsstyrelsen och polisen beviljar inga tillstånd att köra förrän en minskning av smittan kan konstateras.

Folkhälsomyndigheten räknar inte med några lättnader på första halvåret och vaccineringen går trögt framåt. Allt detta gör att FMS ställer in för året då höstens tävlingsdatum inte räcker till.
– 2022 fyller Finspångs MS 100 år och vi kommer att satsa hårt på jubiléumsarrangemangen. den 3 september kommer vi att köra tävlingen
som en del av RM i Regularity, RMi Historisk rally samt Klassiska cupen. Vi hoppas på en coronafri publiktävling för alla rallyentusiaster, säger Staffan Jonsson Finspångs MS
21-02-04 Skutskärsratten inställd
Efter samtal med Länsstyrelsen i Uppsala har vi beslutat att ställa in rallyt Skutskärsratten, lördag 6 mars.

Maximalt tillåtet antal deltagare är i nuläget åtta och regeringen har inte gett några signaler att öka den siffran. Och även om tillåtet antalet deltagare skulle ökas till 50 innan den 6 mars så är arrangemanget likväl omöjligt att genomföra.

Isiga sträckor och massor med snö gör det förstås extra surt att behöva ställa in, men vi spottar i nävarna och kommer tillbaka 2022!

Skutskärs MS/tävlingsledningen
21-01-22 MAS tar sikte på nytt mästerskap 2021
Tidigare SM promotorn MAS (Motor Arrangörerna Sverige) tar nya tag och startar nu upp ett eget rallymästerskap. Flera av arrangörerna bakom MAS vill fortsätta utveckla rallysverige och startar nu upp det nya mästerskapet tillsammans. Serien kommer bestå av endagarstävlingar med rek som ska fungera som ett fint komplement till SM för de som vill testa på tävling med rek för en billigare avgift. Mellan 45-75 kilometer SS ska stå till förfogande vid varje tävling och möjlighet för rek finns både på fredag eftermiddag och lördag morgon. I Jämtnatta så är det enbart lördag morgon. Självklart kommer även arrangörsnoter att finnas.

Till första tävlingen kommer det att tas ut en avgift på 500kr för att få räkna poäng i mas mästerskapet. Denna peng går direkt till Prispotten.

Årets serie kommer bestå av tre stycken tävlingar och man siktar på att en fjärde arrangör ska dyka upp under året. Den tävlingen meddelas i god tid innan isåfall.

Klara arrangörer hitills är:
Jämtnatta 6/3
Östgötland 4/9
Kolsvarundan 18/9

Nedan följer regler för serien.

MAS Mästerskapet 2021
1.Tävlingsform
Nationell rallytävling med minst 45km ss till 75km ss. Rek ska ingå i tävlingen men max 2 gånger per sträcka. Start på reken är tidigast från klockan 14 på fredagar till valfri tid på kvällen. Möjlighet att reka även lördag morgon ska finnas fram till tid satt av arrangörern. Första start tidigast klockan 11.00.

2.Klasser
Klass 1 R5 o WRC
Klass 2 4wd övriga
Klass 3 Trimmat 2wd
Klass 4 Rally 4, R2, Grupp N ner till 1400cc.
Klass 5 Standard voc mekonomen, grupp f, grupp e och grupp n 0-1400.

3. Gäller enbart arrangöreren

4. Gallring/Seedning och Startordning:
Dem som tagit poäng i serien har förtur.
Efter serietabell på topp 5

5. Poängberäkning och särskiljning:
Alla deltävlingar räknas
25p
20p
17p
14p
12p
10p
8p
6p
4p
2p

Power Stage: Varje tävlings sista sträcka, (Om inte annat står i inbjudan ) poängen 5,4,3,2,1
Samt 1 poäng per sträckseger i klassen

6. Priser: 1,2,3 i varje klass. Plus bästa b och c förare.
Samt en Prispott i slutet av serien.

7. Inbjudan Anmälan och Resultat:
Inbjudan ska publiceras 1 ½ månad inanna tävling. Anmälan ska stänga 1 vecka och 3 dagar innan tävlingen på valfri sida.
Resultat Ska finnas online under tävlingen på valfri sida som uppges i inbjudan.

8. Teammästerskap.

Man får nominera 3 förare i valfria klasser dem 2 bästa resultaten räknas in i mästerskapstabellen.
Anmälningsavgiften 5000+moms

Mer info kommer under kommande vecka.
21-01-16 Stark debut av fabriksföraren Oliver Solberg
Endast 0,9 sekunder skilde Oliver Solberg från klasseger i sin debuttävling som fabriksförare för Hyundai på lördagen.
19-åringen slutade på en tredje plats totalt i finska Arctic Lapland Rally.

Endast hemmahoppet Teemu Asunmaa lyckades hålla unge Solberg bakom sig i iskalla Rovaniemi i R5-klassen.
Juho Hänninen hade fördelen med att köra en fullspäckad WRC-bil med cirka 100 hästkrafter starkare motor och Toyota-föraren vann inte helt överraskande rallyt.

Finländaren var snabbast på sex av sju specialsträckor men på rallyts femte sträcka var det Oliver Solberg som var snabbast av alla över den 25 kilometer långa sträckan. 19-åringen var alltså den enda som lyckades med den prestationen.
-Vi blev ganska förvånade över vinsten på den sträckan, vi startade tidigt i fältet och kände att vi förlorade mycket tid i den lösa snön men det var en trevlig överraskning vi fick vid målgången. Även om vi hade problem med intercom systemet i bilen så var vi den snabbaste R5-bilen den sista dagen. Resultatet är otroligt bra för att vara vår första tävlingen med nytt bilmärke, säger Oliver Solberg, som hade en försiktig start första dagen med positionerna 5-6-5.

Förutom en sträckvinst med den snabbaste totaltiden var Solberg och kartläsaren Aaron Johnston de snabbaste i sin klass på ytterligare tre specialsträckor. Det svensk-norska stjärnskottet tog den finska mästaren Asunmaa med över en halv minut sista dagen.
-Vi avslutar tävlingen starkt och var över 10 sekunder snabbare än närmsta R5-bil på den sista sträckan. Även om det bara var 0,9 sekunder fram till klassegern kan jag inget annat än att vara nöjd med debuten, säger Oliver Solberg.

Förra månaden tecknade Solberg ett tvåårigt kontrakt med regerande världsmästarna Hyundai Motorsport, redan nästa helg startar VM-säsongen i klassiska Monte-Carlo. Solberg startar där i WRC2-klassen, samma klass som norska Mads Østberg vann VM-guld i förra året.

Följande månad arrangeras för första gången en VM-tävling i Rovaniemi Finland, som tar över vinterrallyt från Sverige i år.
21-01-15 Utmanande och lärorikt Dakarrally för Mattias Ekström och Emil Bergkvist
Efter nästan tusen mil har Mattias Ekström och Emil Bergkvist gått i mål i Dakarrallyt 2021. Under två veckor fick svenskarna lära känna ökenrallyt den hårda vägen, med både framgång och motgång.
– Jag kan säga att det krävs en hel del kämparglöd för att orka med hela Dakarrallyt, säger Ekström.

Idag avslutades det cirka 800 mil långa Dakarrallyt, som körts i den Saudiarabiska öknen 3-15 januari. För Dakar-debutanterna Mattias Ekström och kartläsare Emil Bergkvist, som är de enda svenskarna bland över 500 deltagare, blev det en tuff men rolig utmaning. Men trots att duon är rookies i Dakarrallyt är de inga nybörjare inom motorsporten. Ekström har bland annat ett VM-guld i rallycross och DTM-guld i bagaget, medan Bergkvist vunnit Junior-VM i rally som förare. Under 2021 satsar Ekström på Extreme E tillsammans med ABT-CUPRA, och såg därmed tävlingen som en bra uppladdning inför säsongens inledande deltävling i Saudiarabien. Syftet var att samla erfarenhet i ökenlandskap – och många lärdomar blev det.

Tillsammans med teamet X-raid Yamaha Racing Rally Supported Team kom de till start med en Yamaha YXZ1000R prototyp i klassen Lightweight Vehicle. Teamet hade framgångar med bland annat flera topp tio-tider i sin klass, men stötte också på en del tekniska problem under det utmanande rallyt. Under SS7 gjorde motorproblem att teamet behövde bärgas till serviceplatsen för att byta motor, och missade därmed SS8. De kunde kämpa sig tillbaka och starta om i rallyt, då i kategorin Dakar Experience. Duon och teamet tog sig igenom de avslutande fyra sträckorna och kunde, med hjälp från medtävlande, passera mållinjen under SS12. I och med det slutförde de tävlingen och uppnådde ett av de stora delmålen under Dakarrallyt 2021.

Mattias Ekström, förare:
”Vi har haft ett jättekul rally och lärt oss mycket. Det har också hänt mycket konstiga saker under dessa veckor. Vi har fått prova på det mesta och haft utmaningar både med själva tävlingen och upplägget, men också med naturen, berg, sanddyner och stenar. Jag kan säga att det krävs en hel del kämparglöd för att orka med hela Dakarrallyt. Men vi har haft ett jättebra gäng omkring oss i teamet med mekaniker och ingenjörer. Emil och jag har haft god ton i bilen, lärt oss mycket om navigering och tävling i öken. Så det har varit en fantastiskt kul upplevelse och såklart gett lite mersmak. Man ska aldrig underskatta Dakarrallyt och på första försöket tror jag inte man kan göra ett hur bra resultat som helst heller – vi är nöjda och glada. Nu ska jag åka hem, analysera allt och fundera om det blir Dakar igen eller om jag ska nöja mig här.”

Emil Bergkvist, kartläsare:
”Detta har varit bland det tuffaste jag gjort i hela min karriär. Väldigt långa dagar med oerhört tuffa vägar. Det har varit en svår utmaning att hitta den rätta balansen för att komma i mål varje dag. Jag är nöjd med min navigering, även om det inte har varit felfritt. Men det går inte heller att genomföra ett helt Dakarrally felfritt, utan gäller att lösa situationerna på bästa sätt när det väl går fel. Samarbetet med Mattias har fungerat jättebra, vi har haft superroligt trots att det varit tufft. Det känns också roligt att så många följt oss under resan, och jag vill tacka för allt stöd. Nu ska det blir skönt att komma hem och återhämta sig.”
21-01-11 Valöpokalen inställd
Måste tyvärr meddela att vi tvingas ställa in Valöpokalen 7/2 2021 pga rådande situation.
Hälsar Roger Ingvarsson, tävlingsledare Östhammars MK
21-01-09 Finsk proffsdebut för Oliver Solberg
Rallytalangen Oliver Solberg (19) debuterar som fabriksförare i Finland nästkommande helg. Tonåringens första tävling med Hyundai kommer att äga rum i vinterklassikern Arctic Lapland Rally.

Den norsk-svenska 19-åringen skrev nyligen på ett tvåårs kontrakt med världsmästarna Hyundai Motorsport. Kontrakten med det sydkoreanska bilmärket är drygt en vecka gammalt och ger Solberg fullt program i WRC2-klassen i rally-VM kommande säsong.

Debuten i finska mästerskapet kommer att äga rum helgen innan den planerade VM-debuten med Hyundai i Monte Carlo 21-24 januari.
- Många starka finländska namn förväntas finnas med i startlistorna men vi kommer att fokusera på att lära känna bilen och skaffa oss erfarenhet och inte så mycket på resultatet, säger Oliver Solberg.

På perfekta vintervägar i de djupa Värmlandsskogarna gjorde Solberg sin första riktiga test med sin nya Hyundai i20 R5 nu i veckan.
- Vi hade perfekta vinterförhållanden att testa på med isiga vägar och höga snövallar på sidorna. Jag fick ett mycket bra första intryck av bilen. Motorn är helt rå och känslan var bra. Men det tar tid att bli helt bekväm i en ny bil, så jag vill använda tiden fram till första VM-tävlingen så bra jag kan för att lära känna den bättre.

Arctic Lapland Rally har körts sedan 1966. Bland vinnarna finns rallylegender som Marcus Grönholm, Tommi Mäkinen, Hannu Mikkola, Timo Salonen och Ari Vatanen. I fjol vanns tävlingen av det finska stjärnskottet Kalle Rovanperä.

Tävlingen äger rum i området runt Rovaniemi i Lappland, norra Finland - även känt som "jultomtens hemtrakter”
Rallyt startar nästa fredag och avslutas på lördagen då 216,5km specialsträckor har avverkats.

Tryck här för mer info!