<< Till startsidan
 

OBS! Här publiceras era pressutskick eller nyhetsbrev. Ja, allt ni vill ska nå ut, vare sig det är klubbinfo, teaminfo eller något annat av intresse. Är det något du vill ha med så maila till: maria@motorsportivarmland.nu

MiV är ju sidan som förmedlar allt NI vill få ut och läsa! Så välkommen att maila in din rapport!

2023

2023
               





23-01-26 Vintern i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie går vidare i Vännäs
Bilarna är servade efter bataljen i Torsby för två veckor sedan. Teamen är återhämtade. Nu står minst sagt ärevördiga Vännäs Plåt Rallyt, i det som numera är Svenska VM-rallyts absoluta omgivningar, på kalendern för oss i VOC Mekonomen Rally. Vännäs lockar med en fantastisk vinter-rally-vinter. Massor med snö. Perfekta temperaturer för att skapa isbotten i vägen, dvs ordentliga minusgrader med några insprängda plusgradersdagar däremellan som får vägen att blöda och släta ut sig. Mums! Utanpå detta lockar väderleksprognosen inför kommande tävlingshelg med riktigt fint rallyväder. Åtta sträckor (fyra två gånger) väntar klassen.

Vännäs är känd mark för VOC Mekonomen Rally. Arrangörsklubben, Vännäs MK är en klubb med anor som återkommande arrangerat SM och som sedan i fjol dessutom är huvudsakligt ansvariga för sträckorna i Sveriges deltävling av Rally VM. Klubbens starke man Roland "Mikro" Åström drar ett enormt lass gällande all biltävling i landets nordliga ända och är från och med i år också formellt sträckchef för Rally VM. Dessutom är Vännäs MK VOC´s klassansvariges hemadress. Förvisso är Roger sedan många år utflyttad och bosatt i Skellefteå ytterligare 17 mil norrut i landet men ränder går inte ur så lätt så på både hans och sambon Lottas licens står det forfarande inget annat än Vännäs Motorklubb understryker han med illa dold stolthet.
- I år kommer Vännäs Plåt Rallyt att bli något alldeles extra. Förutsättningarna är perfekta och de sträckor som står på tapeten är väldigt, väldigt fina. Helt enkelt toppsträckor i klass med VM-sträckorna men lite kortare. En av rallyts sträckor har genom åren varit utbildnings-, test- och träningssträcka för en hel rad av rallys största storheter, säger klassansvarig Roger Fransson.

VOC står för ganska precis halva startfältet i Vännäs.
- Trots det så hade jag hoppats att vi skulle vara ännu fler till start. Återigen är det vinterrally med dess höga kostnader som gäckar. Men jag blir inte förvånad om det är flera som i efterhand kommer att säga "jag skulle nog åkt upp i alla fall" när bilder och InCar-filmer från rallyt kommer ut.

Hårda bataljer att vänta i alla klasser.
Jämna bilar och många i klassen skapar en stenhård och utvecklande konkurrens. Detta är ett känt faktum sedan många år även om vissa belackare just nu gör allt man kan för att försöka kringgå det uppenbara genom att sätta helt orimligt fokus på detaljer av begränsat värde istället för att se helheter. Ingen kan med hedern och ära i behåll runda det faktum att den här klassen, Carleric Johanssons fantastiska skapelse, har fostrat svensk rallyelit under så många år. Faktiskt årtionden! Om inte annat så talar resultatet i Torsby senast sitt tydliga språk. Femtio bilar till start och snabbaste VOC, Magnus "Linkan" Lindqvist in på femte plats totalt med massor av trimmade och fyrhjulsdrivna bilar bakom sig. Det går inte att snacka bort. Inte var det bilens fantastiska egenskaper som gjorde det. Det var en fantastisk förare danad i en stenhård VOC-klass.
- Att efter tiondelsbataljen mellan Magnus Lindqvist och Patrik Fredriksson, och inte minst efter deras fantastiska totalplaceringar senast, tippa någon annan än en av dessa två som segrare i Vännäs vore förmätet. Men lätt blir det inte. Resten av VOC A är ett veritabelt ormbo. Rutinerade rävar med massor av segrar i bagaget utgör hela resten av startfältet eller vad sägs om Mattias, "Nibbe" och Anders alla med efternamnet Nilsson utan att mig veterligen vara släkt. Eller ständigt snabba Alexander Petterson? Det blir i alla händelser kul att följa!
- I lägre elitkass tror jag att SverigeSerien-toppen med Noah Grönkvist och Daniel Jonsson kommer att klara att stå emot de mer lokala utmanarna. Om jag ska lyfta en lokal utmanare så väljer jag Mathias Johansson. Bara därför torde väl det bli tändvätska för andra i fältet och göra att till sist blir rätt svar Jonas Lindberg eller Nils-Olov Lindström. Nåja, det ska absolut köras om det. Klassansvariga själva, Roger och Lotta gör återdebut efter ett mycket långt påtvingat uppehåll på hela tre år. Det ska bli superkul men något med pallstriden kommer vi förstås inte ha att göra. Gäller bara för oss att försöka inte vara i vägen för någon, det blir tillräckligt utmanande.
- Även i C, vår cupklass så tror jag också att SverigeSerien-topparna klarar den mer lokala konkurrensen. Stein Frederic Akre får bära oket av favoritskap. Blir också kul att se vad firma Gabriel Banger ska åstadkomma. Stora problem med noterna senast hoppas team Banger ska vara åtgärdade med ett CoDriverbyte. Hemmaförare Roger Sandström blir också spännande att följa nu i nationell konkurrens.

Välkomna nästa omgång av årets SverigeSerie. Välkomna till årets upplaga av Vännäs Plåt Rally. Välkomna till vad som på alla sätt ser ut att bli en fantastisk vinterrallydag i Rally VM´s geografiska huvudområde.
23-01-23 Veiby tvåa i andra starten
Rally Elverum innebar första deltävlingen i norska rallymästerskapet. För Ole Christian Veiby var det andra rallystarten för säsongen och den slutade med en andraplats.
- Vi hade inte riktigt turen med oss den här gången, men så är det i rally ibland, konstaterar Veiby.

Ole Christian kom till start i Kristoffersson Motorsports Volkswagen Polo GTI R5 med klara segerförhoppningar efter triumfen i Rally Sigdal förra helgen.

Rallyt inleddes med två kvällssträckor där Ole Christian tappade totalt 17,7 sekunder på Frank Tore Larsen.
- Vi hade problem med snörök från bilen framför, så det var svårt att se något. Det var helt klart en fördel att starta först.

Teamchefen i KMS, Tommy Kristoffersson, förutsåg problemet:
- Vi påpekade det här för arrangörerna långt i förväg och ville ha två minuters startmellanrum, inte minst av säkerhetsskäl, men de gick inte med på det.

Samma problem låg kvar lite grann under lördag förmiddag också, men Ole Christian och co-drivern Johan Johansson var ändå snabbast på tredje specialsträckan och knappade in sex sekunder.

Fram till serviceuppehållet hade Larsen ökat ut igen till drygt tjugo sekunder. Ut på de sista fyra sträckorna gjorde Veiby en rejäl ansats att minska avståndet och plockade drygt tio sekunder på SS7 där han var snabbast av alla.
- Men på nästa fick vi ett tekniskt fel och tappade trettio sekunder. Då fanns det inte mycket mer att göra, konstaterar Veiby.
- Det här är ett återkommande fel som varken Ole Christian eller teamet kan göra något åt. Det ligger i homologeringen och den är låst, förklarar Tommy Kristoffersson.

Efter åttonde sträckan var avståndet upp till Larsen 40 sekunder. Veiby fick ordning på bilen igen och plockade ytterligare några sekunder, men vid slutmålet var han ändå en dryg halvminut efter segrande Larsen.
- Jag har aldrig lust att bli tvåa, men vi får ta med oss att det var bra träning inför fortsättningen och att vi hade bra speed när allting fungerade, säger Ole Christian.

Närmast väntar ett par testdagar en bit norrut i Norge innan nästa tävlingstillfälle, Rally Lima 4 februari, vilket också är generalrepetitionen inför Rally Sweden.

23-01-20 Torsby fin premiär i årets SverigeSerie för VOC Mekonomen Rally
MK Ratten i Torsby bjöd traditionsenligt in till premiärtävling i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie. Därmed är den 34:e säsongen i klassens som är Sveriges största märkesklass och självklara plantskola för svensk rallyelit igång. Finnskogsvalsen Fryksdalens Brunnsborrning Rally delades precis som tidigare upp i två deltävlingar i VOC. Allt inleddes med tre dagsträckor för etapp ett följt av två utmanande sträckor som i mörker. Trots tufft väder veckan före start med regn och plusgrader var 2023-års sträckor sedvanligt "Torsby fina" och fick idel lovord av klassen. Extra glada var Patrik Fredriksson och Magnus Lindqvist som vann var sin deltävling i Elit A, Patrik på särskiljningen efter att de båda åkt på tiondelen lika i första deltävlingen. I elit B knep Tim Palmqvist segern i första deltävlingen och Noah Grönkvist i den andra. I C tog Emil Huss hem segern i båda deltävlingarna. Bland juniorerna var det Hugo Carlberg som tog dubbel i och därmed full pott.

Elaka tungor skulle kunna förringa MK Rattens insats att sätta samman vintertävlingar av toppkvalitet med argumentet att det inte skulle vara så svårt med alla de vägar med VM-anor som finns i trakterna. Deltagare från hela landet kan dock unisont klargöra att det krävs mer än så. Rutinen lyser igenom och för att erbjuda det där lilla extra fick deltagarna chansen att värma upp på Shakedown även detta år. Hur många klubbar har energi och väg till att bjuda på det när man väl fått ihop sitt rally? I år utmanade vädret med plusgrader och regn veckan innan tävling men ett gediget grundarbete med vägarna gjorda att de ändå stod pall för väderutmaningen och lite minusgrader när det väl var dags att starta säkrade riktigt fint underlag.

Det är ingen slump att vi förlägger vår premiärtävling i Torsby och hos MK Ratten. Torsby bjuder allt som oftast på säkra vinterförhållanden och arrangörsstaben kan det här med rally. I år upprepade vi också succén från tidigare år med att dela upp tävlingen i två. Det gav inte bara chansen för de som bröt på förmiddagen att starta om, vi fick också ett riktigt mandomsprov med två riktigt fina och stundtals extremt utmanande sträckor att tackla i absolut mörker, säger klassansvarig Roger Fransson.

Patrik Fredriksson och Magnus Lindqvist i Elit A
Om någon någonsin tvekat på att konkurrensen i VOC är stenhård så kan denne någon sluta att tveka nu. När vi summerade dagens första deltävling över tre sträckor och mer än 20 minuters full-farts-åka så var Patrik Fredriksson med CoDriver Per Wiksten och Magnus "Linkan" Lindqvist vägledd av Sara Ridde i högerstolen på tiondelen lika. Särskiljning alltså till Patriks fördel då han tog dagens första (och andra) sträcka. Om vi till det också lägger att Linkan åker hela dagen, dvs över alla fem sträckor, på femte tid totalt i en "enhjulsdriven" VOC (dvs en bil utan diff). Med massor med prestandabegränsningar i reglementet. Då torde alla förstå hur fort det går i klassen och hur fantastiska förare vi har. Linkan har en hel rad hårdtrimmade bilar som driver på två eller fyra hjul bakom sig. Han får dessutom som alla i VOC bara köra med halogenljus, något som en del framhåller som detsamma som att i princip vara utan lyse.

Bara att lyfta på kepsen för fantastiska prestationer. Patrik slutade tyvärr i en snödriva på dagens andra mörkerdeltävling annars är jag säker på att kampen hade pågått ända till mållinjen. Bakom Patrik och Linkan så gjorde tidigare SverigeSerie-mästare Per Nordahl imponerande comeback med Henric Persson vid sin sida. Slutade på tredjeplats i båda deltävlingarna. Patriks avåkning i andra deltävlingen öppnade för Frederik Eckhardt som med en annan gammal VOC-profil Per Allo vid sin sida knep andraplatsen bakom Linkan i dagens andra deltävling.

Tim Palmqvist och Noah Grönkvist i lägre Elitklass.

Det var stenhårda fajter även i Elit B.
Så här i efterhand måste jag undra om jag hade någon form av partiell hjärnblödning som inte hade med Tim Palmqvist i mina tippade pallar i Elit B inför Torsby. Totaltvåa i serien i fjol och det med extremt starka vinterresultat. Bara att be om ursäkt, sätta på sig skämshatten och konstatera att Tim med Robin Palmqvist vid sin sida vann dagens första deltävling och körde in som tvåa i dagens andra. Grymt kört! I dagens första deltävling så tog Mikael Wallon vägledd av Jimmy Wallon andraplatsen bara 1,5 sekund efter Tim. Duon Jonas Karlsson/Johan Svensson tog sista pallplatsen. På service åt nog Noah Grönkvist taggtråd för efter paus var det ingen som rådde på honom och CoDriver Lucas Ivarsson Olsson. Grattis! Tvåa i andra tävlingen som nämnts Tim Palmqvist och Mikael Wallon fick nöja sig med en tredjeplats den här gången.

Dubbelt Emil Huss i Cupklassen
Att tippa vår hårdutvecklande C-förar klass i svenskt rallys framtidsklass är som konstaterats många gånger väldigt svårt. Men den här gången var det ingen kioskvältare i alla fall inte i vinnarcirkeln.

Emil Huss tog dubbelseger i Torsby stabilt vägledd av Clara Sundqvist. Emil som kände på SverigeSerien redan i fjol har utvecklats fantastiskt och det ska bli jättekul att följa honom och Clara den kommande säsongen. Robin Persson med CoDriver Johannes Lundbäck tog andraplatsen i dagens första deltävling med Stein Frederic Akre vägledd av Eivind Akre på tredjeplats. I dagens andra deltävling tog snön sin tribut och Robin tvingades bryta. Stein Frederic knep då andraplatsen och hemmaföraren Johan Larsson med en annan tidigare SverigeSerie-mästare vid sin sida, Kristoffer Karlsson körde in på en fin tredjeplats.

Med detta tackar VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie den fina tävlingen med det långa namnet Rally Finnskogsvalsen Fryksdalens Brunnsborrning för i år. Men ingen kommer att vara förvånad om vi ses om ett år igen. Så vi säger tack för den här gången både till MK Ratten och till alla förare som stod för sedvanligt imponerande insatser.

22-01-19 SSRC 2023
När vi under hösten startade planeringen inför 2023 såg vi efterhand att de arrangörer som tidigare år utgjort stommen i cupen tar paus eller väljer till exempel åtaganden i SM. En av dessa är Hässleholm som räddade SM- serien genom att gå in som femte tävling. Att de då upplåter en av sina andra tävlingar till SSRC hedrar vekligen den organisationen. En kär nykomling är Smedsvängen i Örkelljunga. De tre övriga är klassiker i form av Älmhults Silverratten, Ljungbys Midsommardans och TV-svängen i Hörby. Vi har fortfarande planen att cupen skall bestå av sex tävlingar så vi hoppas kunna återkomma om det och förstås också var och när finalen kommer att avgöras.

Under 2022 kördes också Sydsvenska Mästerskapet och Sydsvenska Sprintcupen i vår organisation men de utgår 2023.

Välkommen till Sydsvenska Rallycupen 2023.
Tävlingskalender
22 april Älmhults MK Silverratten
6 maj Ljungby MK Midsommardansen
12 augusti SMK Örkelljunga Smedsvängen
16 sept SMK Hörby TV-svängen
30 sept Temahallen Grussprint Hässleholms MK
22-01-19 Rallyradion sänder från Hälsingerallyt
När Supercupen i rally under lördagen gör premiär i Hälsingerallyt utanför Hassela finns Rally Live på plats och bevakar tävlingen i Rallyradion.
Med Sebastian Bourghardt i studion och för dagen inhoppande reportern Lars Blondell på fältet ges lyssnarna all action från tävlingen med över 100 bilar till start.
Sändningen startar 10:00 på svenskbilsporttv.se, i appen Svensk Bilsport TV och på rallyradion.se.
22-01-19 SVT sänder Royal Rally of Scandinavia
Idag släpptes äntligen nyheten att SVT köper rättigheterna för EM-deltävlingen Royal Rally of Scandinavia. SVT:s avtal är tecknat för åren 2023-2025.

7-8 juli i år är det premiär för Sveriges EM-deltävling Royal Rally of Scandinavia. Rallyts bas är Värmland där ambitionen är att återuppliva klassiska Svenska Rallyt sträckor - fast i sommarskrud.

Att nu SVT väljer att köpa sändningsrättigheterna för de kommande tre åren ger evenemanget en flygande start i arbetet med att bygga en bred spridning i Sverige och där SVT:s starka reporterteam kommer sätta högsta kvalitetsnivå på sändningarna från Värmland.
- Beskedet att SVT kliver in i en långsiktig satsning kring Royal Rally of Scandinavia ger både oss som arrangör, våra partners och framförallt våra tävlande de allra bästa förutsättningarna att synas inför den svenska tv-publiken, detta betyder fantastiskt mycket för oss alla, säger Royal Rallys vd Glenn Olsson.
- Vi vill alltid vara med och sända när stora sportevenemang avgörs på hemmaplan i Sverige. Därför är vi jätteglada att vi ska visa det svenska EM-rallyt i Värmland, som kommer bjuda på motorsport på hög nivå och förhoppningsvis bli en stor publikfest, säger SVT Sports t f sportchef Max Bursell.

23-01-15 Seger i premiären för Veiby
Det blev seger direkt för Ole Christian Veiby i det första av vinterns fyra rallyn. Veiby var snabbast på tre av fyra sträckor i Sigdalsrallyt.
- Väldigt bra! Det här ger självförtroende inför fortsättningen, säger Ole Christian.

I Kristoffersson Motorsports Volkswagen Polo GTI R5 satte Veiby och co-drivern Johan Johansson full fart redan på den första specialsträckan. Snabbast med en marginal på 5,1 sekunder till Frank Tore Larsen. 
- Det var väl också en del av planen, att knäcka dem lite redan på första sträckan, berättar Ole Christian.

På den andra fartsträckan fick han däremot nöja sig med en andraplats, där Eyvind Brynildsen var en sekund snabbare. Fortsatt ledning totalt dock.
- Bilen var väl inte helt perfekt så långt, men vi gjorde några småändringar på vår set up efter det vilket gav resultat.

Under eftermiddagens två sträckor blev det ytterligare två sträcksegrar av lika många möjliga och totalt en seger med 14,5 sekunders marginal ner till tvåan Anders Gröndal. 

En bra dag på jobbet helt enkelt och en perfekt start på rallysäsongen under idealiska förutsättningar. 
- Fina vägar med en väldig massa snö och en bil som har fungerat fint, konstaterar Veiby nöjt. 

Och samarbetet med co-drivern Johan Johansson summerades med betyget: mycket bra!
- Johan har gjort ett riktigt bra jobb. Det fungerade prickfritt, trots att vi aldrig har kört ihop tidigare. 

För Ole Christian fortsätter rallysäsongen med premiären i norska mästerskapet, Rally Elverum, kommande helg. Allt med sikte på slutmålet, Rally Sweden andra helgen i februari.
- Allt går enligt planen så här långt, konstaterar en nöjd Veiby avslutningsvis. 

23-01-15 Mille Johansson på pallen i Finland efter struligt rally
Den 17-årige rallytalangen Mille Johansson från Katrineholm inledde säsongen med att ta en tredjeplats i den Finska mästerskapspremiären Arctic Lapland Rally i Rovaniemi, tillsammans med kartläsaren Julia Thulin från SMK Hörby. Detta efter en problemfylld tävling där de kämpat med motorproblem genom hela rallyt.
– Tävlingen gick inte så bra, med motorproblem under i princip hela helgen. Vi fick en sträcka där vi kunde åka på full effekt, och med rätt däck, och där hade vi farten för att slåss om segern. Så det var kul att få ett kvitto på det. Utöver det, så var detta nog den häftigaste tävlingen jag kört, säger Mille Johansson efter de 23 milen specialsträcka norr om polcirkeln.
– Det var en lärorik och utmanade tävling. Jag gillade verkligen tävlingen, och arrangemanget som organisationen hade gjort var mycket bra från start till mål. Tyvärr hade vi motorproblem stora delar av tävlingen, men vi är glada att vi lyckades kämpa oss in i mål och sluta som trea. Humöret var på topp, och vi kämpar oss uppåt hela tiden trotts motgångar, säger Julia.

Arctic Lapland Rally var också den första tävlingen för Mille i sitt nya team GN Motorsport från Skåne.
– Teamet har gjort ett jättebra jobb hela helgen, med felsökning och service på bilarna mellan sträckorna. Det har varit en lärorik vecka tillsammans med GN Motorsport, och jag ser fram emot nästa tävling tillsammans med dem, avslutar Mille.

Mille och Julia slutade trea i klassen SM3, för tvåhjulsdrivna bilar, i sin Ford Fiesta Rally4. Klassen vanns av Justus Räikkönen, brorson till F1-världsmästaren Kimi Räikkönen.

Milles tävlingsprogram för säsongen 2023 presenteras längre fram.

Resultat: https://www.ewrc-results.com/results/80001-arctic-lapland-rally-2023/
23-01-15 Utmanade Arctic Lapland Rally för GN Motorsport
Det har varit ett utmanade rally för både team och besättningar. 235,89 km sträckor av snabba, krokiga, hoppiga, spåriga sträckor med framför allt mycket snö och snövallar.

Båda besättningarna har presterat på topp under hela rallyt och GN Motorsport är glada över deras resultat.
 – Det var min första internationella start och första gången på snö. Mycket olika intryck som har varit utmanade men framför allt väldigt roligt. Teamet har hjälpt oss med allt under tävlingen och cad det än är som krävts löser dom, säger Adam.

– Tävlingen gick bra efter förutsättningarna vi hade med Adams avåkning på SS1 som sedan gjorde en bra personlig förbättring med både bil och snö som underlag, säger Staffan.

– Tävlingen gick inte så bra med motorproblem under hela helgen i princip. Vi fick en sträcka där vi kunde åka på full effekt och med rätt däck och då hade vi farten för att slåss om segern så det var kul att se. Teamet har gjort ett jättebra jobb hela helgen med felsökning och service på bilarna mellan sträckorna. Det har varit en lärorik vecka tillsammans med GN Motorsport och jag ser fram emot nästa tävling tillsammans med dem, säger Mille.
– Mille hade fart för att kunna vara med och slåss om första platsen men diverse motor problem satte tyvärr stopp för detta, men kämpaglöden fanns kvar ända in i det sista vilket jag ser som väldigt positivt, säger Staffan.
23-01-13 Jonna välkomnar Nicklas Edvardsson in i teamet!
Planeringen och förberedelserna inför säsongen 2023 är i full gång. Bilen är som vanligt hos "Paka" för genomgång, han kommer fortsätta sköta bilen och blir som vanligt en viktig del i Jonna Eson Brådhes satsning tillsammans med övriga i teamet som alltid ställer upp både före, under och efter tävlingarna.

Jonna har visat på en positiv utvecklingskurva under 2022 som genererade i både en sm medalj i sprint samt även en klass seger i årets sista tävling Lausitz rally i Tyskland. Så suget att åka mer tävling har ju inte minskat direkt.

Planen är att försöka utvecklas vidare och försöka åka SM serien under 2023 med start i Lima 4-februari.
- 2022 har gått riktigt bra, var jobbigt med motorraset i början av säsongen, men med stöd och hjälp av fantastiska samarbetspartners och vänner lyckades vi få ihop bilen så vi kunde fortsätta tävlandet, är så tacksam för detta och det kan inte sägas nog ofta, säger Jonna

En nyhet för 2023 att Nicklas Edvardsson hoppar in i högerstolen till Jonna. Nicklas har åkt i många år och har gedigen erfarenhet för detta med kartläseri och noter osv.
- Jag åkt rally i 30 år och bara älskar detta så man kan inte sluta. Känner Jonna sedan tidigare och när vi väl satte oss ner och surra om 2023 kändes det naturligt och bra, och det var en självklarhet, att vill hon ha mig i högerstolen så kör vi. Jonna har utvecklats mycket och skriver även egna noter vilket är kul och ngt som jag gillar. Hon är rutinerad så det kommer bli bra, få se om jag kan bidra med något tips. Bara säga att jag är tacksam för denna chans och ska göra allt jag kan för att vi ska få till bra resultat osv, säger en Nicklas

Övrigt kör man på med samma upplägg som tidigare säsonger med samma team, kan inte nog sägas hur viktiga alla delar är i ett team då alla är en länk i kedjan.
- Vi passar på att tacka alla samarbetsparter för 2022 och välkomnar alla som följer med in i 2023, säger Jonna.

23-01-12 Glad nyhet för MAS Rallycup 2023
En glad nyhet precis innan premiären av cupen.  Silverratten 22/4 gör MAS kalendern komplett.

Efter lite dialog mellan Älmhults MK och MAS så har vi kommit överens om att silverratten blir tävling som gör MAS Rallycup Komplett för 2023.

Perfekt för cupen med ett vår datum för att sedan ha 1 tävling på sen sommaren och 1 i höst. 

Tävlingen består av 5 ss på klassiska småländska vägar. Som kommer kunna rekas innan.  Vi är glada att vi får komma ner med mas rallycup till Älmhult och prova lite nya vägar för cupen.

MAS Rallycup 2023
14/1 Finnskogsvalsen
18/2 Vinterpokalen
22/4 Silverratten
18-19/8 Snapphanerallyt
14/10 JR-Motorsportpokalen

23-01-12 MK Ratten hälsar välkomna till årets upplaga av Finnskogsvalsen
MK Ratten hälsar välkomna till årets upplaga av Finnskogsvalsen.
- Trots det ombytliga vädret så ser sträckorna bra ut, med mycket is i vägen. Likt tidigare år så välkomnar vi VOC Mekonomen Sverigeserien till Torsby och deras första deltävling i Sverigeserien. Vi välkomnar också MAS Rallycup till oss, som även de kör sin första tävling i serien hos oss, säger tävlingsledre Sven Täppers.

Karta och program säljs på:
OK/Q8, Sunne
Rottnahallen, Gräsmark
OK/Q8, Torsby
Förbutiken Toria, Torsby
Statoilmacken, Vägsjöfors
+ Stjerneskolan/HQ under tävlingsdagen.

För mer info se Rattens hemsida http://mkratten.se/ samt klubbens Facebooksida: https://www.facebook.com/profile.php?id=10005779200442
23-01-12 Mille Johansson gör säsongpremiär norr om polcirkeln
Den 17-åriga rallytalangen Mille Johansson från Katrineholm kör i helgen årets första tävling, när han och kartläsaren Julia Thulin, SMK Hörby, ställer upp i den Finska mästerskapspremiären Arctic Lapland Rally i Rovaniemi, norr om polcirkeln.

I slutet av förra veckan presenterades nyheten att Mille tillsammans med bland annat dubbla världsmästaren Pontus Tidemand är en del av det regerande svenska mästarteamet GN Motorsport, som kommer ska sköta deras tvåhjulsdrivna Ford Fiesta Rally4 under tävlingen. Arctic Lapland Rally blir deras första eldprov tillsammans. Under veckan har Mille och Julia kört igenom de 11 sträckor som utgör tävlingen och skrivit sina noter.
– Det ska bli kul att köra i Finland för första gången, och första vintertävlingen för mig med noter. Alla sträckor är unika, och tävlingen mäter 24,5 mil specislsträcka, vilket blir den längsta tävlingen jag har startat, säger Mille, som pågrund av sin unga ålder enbart får köra specialsträckorna och lämna över ratten till Julia under transporterna.
– Sträckorna är långa och snabba, med vissa partier som kommer bli väldigt dåliga då det inte finns någon isbotten. Denna tävling kommer bli riktigt rolig och frän att köra. Vi är här för att samla mil och erfarenhet. Vi ökar tempot så gott det går när jag känner mig trygg i bilen och litar på noterna.

Arctic Lapland Rally startar på fredag den 13/1 med fem sträckor, varav den längsta är nästan 4 mil. På lördagen 14/1 körs resterande sex sträckor med målgång i Rovaniemi vid 19 lokal tid. I klassen ställer totalt 14 bilar upp, där man bland annat ställs mot teamkollegan Adam Grahn, VM-teamet Toyotas tre japanska juniorer samt Finske F1-världsmästaren Kimi Räikkönen brorson Justus.

Följ tävlingen här: https://www.ewrc-results.com/results/80001-arctic-lapland-rally-2023/
23-01-12 Premiär för VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie i Torsby
Att VOC Mekonomen Rally inleder säsongen med deltävling i SverigeSerien i Torsby och Finnskogsvalsen Fryksdalens Brunnsborrning Rally är en stabil tradition. Säsongen 2023 är inget undantag. På lördag är det därför dags för VOC klassens fartfantomer att än en gång utmana Torsbyskogarnas spännande och utmanande vintervägar. Kampen kommer att blir tuff.

Torsby har bjudit VOC Mekonomen Rally på jättefina vinterrallyn i ett flertal år och har också blivit utsedd till årets arrangör av klassens deltagare flera gånger. Ett rally som slogs med en del problem i fjol under ny ledning men där gamla krafter nu är tillbaka i centrum för både för klubben och tävlingen. Toppklass att förvänta alltså.
- Rallyt har blivit en tradition, nästan en institution i vår SverigeSeries kalender. I år kommer vi precis som vi gjort tidigare att dela rallyt i två. De första sträckorna i dagsljus, en perfekt inledning på säsongen. Efter en lite förlängd service så kör vi ytterligare sträckor som ett andra rally i mörker som för oss alltså räknas som deltävling två i årets SverigeSerie, säger klassansvarig Roger Fransson.

För de i klassen som eventuellt tvingats bryta före service är det öppet att starta om i tävling två, det vill säga efter service, utan några tidstillägg bara man hinner till sin tid i fältet ut från service.

Vädret i området har den senaste månaden varit jättebra för vinterrally. Den senaste veckan har dock bjudit på utmaning i form av plusgrader men enligt tävlingsledningen inte alls i sådan omfattning att det har förstört den härliga isbotten som finns uppbyggd i vägarna. I Torsby tätort ser det fortsatt varmt ut men välkomna minusgrader i prognosen för helgen gällande skogarna kring Sysslebäck, som bättre speglar väderförhållandena ute på sträckorna, borgar för fina tävlingsvägar.
- Antalet startande är i år sisådär, 24 VOC ekipage till start inklusive en junior är förvisso nästan halva startfältet men ändå lite färre än vad man kunnat hoppas på. Kanske är detta "det nya normala" för svenskt vinterrally? Däckpriser som skjutit i höjden tillsammans med allt mer oförutsägbara vintrar som gör att ganska få i vårt avlånga land faktiskt kan räkna med att få användning för sina däck utan att tvingas till långa resor för tävling, det ställer till det en hel del.

Sedvanligt tuffa tag att förvänta i VOC Mekonomen Rally
År efter år så kan vi konstatera hur tuffa klasserna är i VOC. Den stora mängden tävlande i klassen totalt och de precis jämna bilarna skapar en stenhård och utvecklande konkurrens.
- Något färre till start i Torsby än vad vi varit tidigare om åren men med flera kanonförare på plats så blir konkurrensen ändå tuff.

Går det att förutspå en vinnare i klasserna?
- Absolut! Fjolårets mästare Patrik Fredriksson får utan tvekan bära oket av att vara favorit i högsta elitklassen. Det tror jag för övrigt är en mening som jag kommer att upprepa många gånger under kommande säsong. Spännande att följa blir hur väl uppklassade Magnus "Linkan" Lindqvist tar sig an sin nya omgivning.
- I lägre elitkass är det knepigare. Daniel Jonsson, Noah Grönkvist och Jonas Karlsson - det tror jag är pallen, men i vilken ordning det står skrivet i stjärnorna. En sak är säker och det är att ingen av dem kommer att vika ner sig utan kamp.
- Som vanligt är det extremt vanskligt att tippa bland C-förarna. Speciellt tidigt på säsongen. Några helt nya namn blir spännande att följa, kanske någon som överraskar stort? Men måste jag tippa så säger jag Robin Persson eller Adam Martinsson som vinnare. Men jag vill också gardera med Gabriel Banger som kliver in från att vinna juniorklassen stort i fjol och med fantastiskt fin fart redan utan noter. Vad tänker han hitta på nu när han får veta vad som döljer sig bakom krönet och inte behöver lita till den Bangerska grundregeln "håll fullt över krön - det kan vara rakt"?

Ett jättekul inslag i klassen är att vi har långväga gäster i form av Jochen Walter (A) och Jürgen Krause (C). Extra hjärtligt välkomna till er som skänker lite skön internationell aura till Finnskogsvalsen Fryksdalens Brunnsborrning Rally.

Välkomna alla till en ny rafflande säsong i VOC Mekonomen Rally. Välkomna till Finnskogsvalsen Fryksdalens Brunnsborrning Rally. Välkomna till en härlig rallydag där fajterna kommer att ta underhållande proportioner.

23-01-09 Svenska RallyCupen 2023 är på gång, arrangörerna samlade för upptakt
Under söndagen samlades representanter från årets sex arrangörsklubbar för ett gemensamt arrangörsmöte ihop med Svenska RallyCupen där säsongen sparkades igång.

Till årets cup ser vi Götene MK, SMK Nyköping och Kullings MS under första halvan. I början på september ser vi en nykomlingen i cupen, där gör tävlingsmeriterade Vimmerby MS debut och följs sedan av Eskilstuna MK och final hos Västra Östergötlands MK.

På plats i Skänninge hos Västra Östergötlands MK samlades ett 15-tal verkliga rallyentusiaster, otaliga tävlingar och tävlingsmil har lagts av gänget i de respektive klubbarna genom åren, både i tävlingsledning och som aktiva i rallybil då som nu.

Mötet inleddes med en genomgång av cupens reglemente, med basen från 2022 och de synpunkter som inkommit till cup och tävlingsarrangörer kunde det snabbt konstateras att vi ligger rätt i tiden. Några mindre punkter kom till diskussion om eventuella ändringar eller förtydligande, något som nu ska utvärderas tillsammans innan 2023 års regler spikas, men ni behöver inte vara oroligt - det handlar om "detaljnivå".

Även de generella reglerna för sporten, nya myndighetsdirektiv och andra frågeställningar diskuterades, bland annat gjorde förbundets sportgrenskoordinator Lars Jonsson ett kort besök, svarade på frågor samt samlade synpunkter och frågeställningar från klubbarna på plats - bland annat gällande de striktare direktiven kring skyltning utefter vägar.

Avslutningsvis gick vi borden runt bland arrangörerna där klubbarna gav en kort presentation av sin tilltänka tävlingsbana, med tanke på tidsspannet skiljer det också stort i hur långa klubbarna kommit i arbetet - vissa har just avslutat 2022 års tävling medans de tidiga arrangörerna har banan klar i detalj - startar gör vi i Götene Folkets Park den 6:e maj.

Vi kan konstatera att snittet kommer ligger på 4-5 specialsträckor och runt 4 mil special. Vissa arrangörer kommer bjuda på en riktiga publiksträckor under rallyt, kortare och publikvänlig sträcka där vi också kan nå ut till en större målgrupp medans resterande del av banan innebär rejäla sträckor i skogen.

Tävlingskalender 2023:
» 06/05: Götenerundan, Götene MK.
» 03/06: Gästabudstrofén, SMK Nyköping.
» 05/08: Kullingstrofén, Kullings MS.
» 02/09: Emiltrofén, Vimmerby MS.
» 23/09: EMK-Kannan, Eskilstuna MK.
» 21/10: Marknadsnatta, Västra Östergötlands MK.
23-01-08 GN Motorsport satsar på juniorer som vill framåt
Juniorer är vår framtid och med rätt resurser samt personer ska vi hjälpa dessa framåt.

Så vi välkomnar Mille Johansson till GN Motorsport och han blir den andra junioren som kommer tävla för oss under 2023.

GN Motorsport tillsammans med Mille Johansson kommer under detta år genomföra en internationell säsong.

Där vi kommer hjälpa till med support och driva rallybilen innan, mellan och under dessa tävlingar.
- Det är otroligt kul att få förtroendet från GN Motorsport att köra för dem. Det är ett team med mycket erfarenhet och bra historik. Framförallt känns det väldigt kul att de väljer satsa på juniorer. Med GN’s erfarenhet och kompetens inom rallysporten så är detta ett självklart steg i karriären. Det är ett långvarigt samarbete som precis börjat och med personerna i teamet så kommer detta bli riktigt bra, berättar Mille.

- Vi på GN Motorsport ser detta som ett långsiktigt samarbete som sträcker sig framåt. Det är kul att få med en junior som Mille i teamet. Mille har en klar målsättning om vart han vill vara om några år och med våra resurser i teamet så ska vi hjälpa honom nå dit, berättar Staffan.

Första tävlingen tillsammans blir Arctic Lapland Rally i Finland denna vecka med start 13 januari.
23-01-08 Mille Johansson blir en del av mästarteamet GN Motorsport och coachas av världsmästare
17-åriga rallytalagen Mille Johansson från Katrineholm kommer 2023 köra för det regerande Svenska Mästarteamet GN Motorsport från Skåne. Teamet, som de senaste tre åren vunnit SM i högsta klassen med den tidigare Juniorvärldsmästaren P-G Andersson, kommer hjälpa till med support och drift av rallybilen innan, mellan och under tävlingar. Detta som en del i teamets storsatsning på juniorer.
– Det är otroligt kul att få förtroendet från GN Motorsport att köra för dem. Det är ett team med mycket erfarenhet och bra historik. Framförallt känns det väldigt kul att de väljer att satsa på juniorer. Med GN’s erfarenhet och kompetens inom rallysporten så är det ett självklart steg i karriären. Det är ett långvarigt samarbete som precis börjat, och med personerna i teamet så kommer detta bli riktigt bra, berättar Mille.
– Det är kul att få med en junior som Mille i teamet. Mille har en klar målsättningen om vart han vill vara om några år och med våra resurser i teamet så ska vi hjälpa honom nå dit, säger Staffan Andersson från GN Motorsport.

Under 2022 gjorde Mille Johansson, då endast 16 år gammal, internationell debut när han körde det Slovenska mästerskapet för VM-meriterade teamet IKSport Racing i en Ford Fiesta Rally4 tillsammans med kartläsaren Julia Thulin, SMH Hörby. Den bilen återfinns nu hos GN Motorsport där Julia även jobbar som koordinator.
– GN Motorsport är ett stabilt team med en bra framtid. De vill framåt och har många bra personer i organisationen som kan hjälpa och stötta, säger Julia. Det känns kul att samarbeta med Mille, och det är alltid kul att få hjälpa en junior framåt.

Mille blir teamkollega med junioren Adam Grahn, som även han kommer tävla i en Ford Fiesta Rally4. Dessutom presenterade teamet förra veckan att den dubbla Världsmästaren Pontus Tidemand kommer vara en del av GN Motorsport, dels som förare, men även som coach och mentor till juniorerna. Mille och Pontus inledde sitt samarbete under helgen, när Pontus coachade Mille på ett test på snö och is i Östersund.
– Testet gick väldigt bra. Det lite ovant med snö, och framförallt en betydligt starkare bil än vad jag kört tidigare på vinterväg. Pontus åkte med och gav väldigt positiv feedback, och även tips på hur jag kan nyttja däcken på ett bättre sätt. Han tyckte att jag hade lyssnat på de råd han gav och var väldigt imponerad av min körning, vilket var kul att höra. Det är supernyttigt att ha med Pontus i teamet, som vet vad som krävs för att nå framgång, avslutar Mille.

Första tävlingen för Mille och Julia tillsammans med GN Motorsport blir den Finska mästerskapspremiären Arctic Lapland Rally i Rovaniemi, norr om polcirkeln, med start nu på fredag den 13 Januari. Milles internationella rallysatsning för 2023 kommer presenteras längre fram.

Läs mer om GN Motorsport här: https://www.facebook.com/gnmotorsport.se
23-01-04 MAS Rallycup hälsas välkomna till Torsby och Finnskogsvalsen/Fryksdalens Brunnsborrnings Rally
Det går fort i rally. Efter det tråkiga beskedet att Reaxcrrallyt fick flytta sin tävling så har cup organisation jobbat hårt för att hitta en ny arrangör för ett januari datum och funnit en bra lösning ihop med MK Ratten. Det som blir speciellt denna gång är att dem som vill reka ska anmäla sig i rek klassen. Men där finns max 40 platser så först till kvarn gäller där. Men alla som deltar i Finnskogsvalsen/Fryksdalens Brunnsborrnings Rallyt kommer räknas med i resultatlistan i MAS Rallycup även om du inte rekar så har du chans att plocka poäng i cupen.

Från tävlingsorganosationen för Finnskogsvalsen/Fryksdalens Brunnsborrnings Rally hälsar alla tävlande i MAS-cupen hjärtligt välkomna till oss i Torsby!

Inbjudan och anmälan hittas här: https://www.infiniteracing.se/races/

23-01-03 Vädergudarna tvingar Reaxcer Rallyt flytta till 25 februari
Vädergudarna är inte på Jämtlands Motorklubbs sida. Reaxcer Rallyt specialsträckor har inte tävlingsmässig kvalitet. Det utlovade blidvädret blev mycket kortvarigt. Det blev plusgrader några timmar, men samtidigt snöade det. Snö isolerar som bekant, så de välpreparerade vägarna hann inte bli isbelagda. Hårdpackad snö är för dåligt underlag, speciellt som sträckorna ska köras två gånger Med tanke på vad tävlingsdäcken kostar idag och för att undvika onödig däcksslakt, flyttas tävlingen till lördag 25 februari. JMK vill varken ha missnöjda deltagare eller markägare.

Det kommer att bli kostsamt för klubben. Startfältet kommer att krympa, då MAS Rally Cup inte kommer att bli en del av tävlingen. Anledningen är att cupen har en deltävling i Sandviken, helgen innan det nya datumet. Tävling två helger på raken, är inte populärt bland en del förare. Nu är det Rallyklassikerna som blir huvudklass.

» Inbjudan
23-01-02 De blev tyvärr inget Midnattssolsrally i Tierp - MK Tierp kör Rally Uppland istället
Men efter som banan var klar med 480 km totalt och 160 km SS så gör vi en tävling Rally Uppland. Fast det blir en tvådagarstävling istället för tredagars och lite kortare.

MK Tierp kör 28-29 juli med start och och mål på Tierps Arena.
Det kommer att va 2 SS på fredag och 8 SS på lördag.
Totalt ca 290 km, 100 km SS. Startavgift 6000 kr, el och boende i depån ingår.

Prispengar till segrare i varje klass.
Tävlingsklasser kommer att bli:
1. STD-GT/GTS E bilar oavsett cyl volym
2. STD-GT/GTS F bilar 0-1300 cc
3. STD-GT/GTS F bilar 1300-1600 cc
4. STD-GT/GTS F bilar >1600 cc
5. STD-GT/GTS G1 & G2 bilar oavsett cyl volym
6. STD-HT/H1 bilar oavsett cyl volym
7. STD-GT/GTS H2 och I bilar <2000 cc
8. STD-GT/GTS H2 och I bilar >2000 cc
9. STD-GT/GTS J bilar oavsett cyl volym
10. 4 WD upp till 1990

På lördagen kör även Supercupen 4 SS med startavgift 3.000 kr, el och Boende i depån ingår.
NOTER KOMMER ATT FÅ ANVÄNDAS I KLASS 7-10 och i Supercupen.

Tidsschema.
Inbjudan: 1/5
Anmälan öppnar: 22/5
Anmälan stänger: 9/7
Depå öppnar: 27/7 Kl. 17,00
Anmälan och besiktning: 28/7 Kl. 10,00-15,00
Start: SS 1 Kl. 16,00
Första bil i mål. Kl. 17,30
UPPTRÄDANDE MED. THE REFRESHMENTS. 20,00

Start lördag: 9,00
Start Supercupen 11,30
Första bil i mål: 16,00
Depå stänger söndag 30/7 Kl 14,00
Trubadur spelar på lördag kväll för dom som vill vara kvar.
BOKA IN HELGEN I ALMANACKAN TA MED FAMILJEN O NJUT AV RALLY OCH UNDERHÅLLNING.

Övriga frågor: joons.jorgen@telia.com 070-371 61

/Tävlingsledningen MK Tierp
23-01-02 Hällerundan ställs in
Tyvärr så måste vi meddela att Hällefors MK har under eftermiddagen fattat beslutet att ställa in tävlingen Hällerundan den 21/1-23 pga flera orsaker, vägar som inte har någon is och dåligt med anmälda så vill de inte dra på sig alla kostnader som det medför att ställa in en tävling sent.
23-01-02 Reaxcer Rallyt 13-14/1 2023 - Flyttas till 25 februari
Tyvärr så måste vi flytta fram tävlingen, då specialsträckorna inte kommer att hålla. Vi kan för tillfället bara erbjuda hårdpackad snö. Med tanke på vad däcken kostar idag, så är det oförsvarbart att köra den 14/1. Vi hade två dagar med plusgrader, men samtidigt så snöade det. Snö isolerar som bekant, så vi fick inte mycket hjälp av det tövädret. Vi vill varken ha missnöjda deltagare eller markägare.

- Vi planerar att köra tävlingen den 25 februari.
- Tävlingen kommer att ingå i Rallyklassikernas cuper för KRC, HRC och JRC.
- Har inte fått något besked hur det blir med MAS Rally Cup.
- Ny inbjudan kommer inom kort på www.raceconsulting.se
- Du som inte planerar att delta den 25/2 måste avanmäla dig. På anmalan@rcsportodesign.se
- Du som tänker köra, låter anmälan stå kvar.
- Glöm inte avboka/bok om hotellrummet. Scandic Östersund Syd har samma villkor som senast.
23-01-01 Jubileumsår för Hässleholms MK
Året 2023 kommer för Hässleholms MK att vara ett jubileumsår, vilket vi inleder med en stor jubileumsfest på Statt i Hässleholm den 25/2. Denna fest kommer att föregås av att Södra Bf har blivit inbjudna att ha sitt årsmöte också på Statt under eftermiddagen samma dag.

Klubben firar 190 år under 2023.
Hur kan vi göra detta?

Jo, det är så att:
Hässleholms Motorklubb fyller 70 år
Lille Mats/Hässleholms GP fyller 60 år
AM/EC Snapphanerallyt fyller 55 år
Temahallen grussprint fyller 5 år
Alltså firar vi 190 år under 2023.

2023 är ett jubileumsår även i övrigt för oss (och motorsporten i Sverige). För första gången genomför en klubb 2 st SM rally under samma år = Hässleholms MK. Klubben är också den enda klubben som genomför alla 3 "grenarna" i Rally SM, dvs "stora" SM, grus- och asfaltsprint SM.

Ingen annan klubb i Sverige har fått detta erbjudande från SRM.

Samt: klubben genomför sin 30:e SM-tävling under 2023. Allt sedan 1985 dvs under bara 38 år.
Tryck här för mer info!