OBS!
Här publiceras era pressutskick eller nyhetsbrev.
Ja, allt ni vill ska nå ut, vare sig det
är klubbinfo, teaminfo eller något
annat av intresse. Är det något du
vill ha med så maila till:
maria@motorsportivarmland.nu
MiV är ju sidan som förmedlar allt NI
vill få ut och läsa! Så välkommen
att maila in din rapport! |
|
2023
23-01-26
Vintern i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie går
vidare i Vännäs
Bilarna är servade efter bataljen i Torsby för
två veckor sedan. Teamen är återhämtade.
Nu står minst sagt ärevördiga Vännäs
Plåt Rallyt, i det som numera är Svenska
VM-rallyts absoluta omgivningar, på kalendern
för oss i VOC Mekonomen Rally. Vännäs
lockar med en fantastisk vinter-rally-vinter. Massor
med snö. Perfekta temperaturer för att skapa
isbotten i vägen, dvs ordentliga minusgrader
med några insprängda plusgradersdagar däremellan
som får vägen att blöda och släta
ut sig. Mums! Utanpå detta lockar väderleksprognosen
inför kommande tävlingshelg med riktigt
fint rallyväder. Åtta sträckor (fyra
två gånger) väntar klassen.
Vännäs är känd mark för VOC
Mekonomen Rally. Arrangörsklubben, Vännäs
MK är en klubb med anor som återkommande
arrangerat SM och som sedan i fjol dessutom är
huvudsakligt ansvariga för sträckorna i
Sveriges deltävling av Rally VM. Klubbens starke
man Roland "Mikro" Åström drar
ett enormt lass gällande all biltävling
i landets nordliga ända och är från
och med i år också formellt sträckchef
för Rally VM. Dessutom är Vännäs
MK VOC´s klassansvariges hemadress. Förvisso
är Roger sedan många år utflyttad
och bosatt i Skellefteå ytterligare 17 mil norrut
i landet men ränder går inte ur så
lätt så på både hans och sambon
Lottas licens står det forfarande inget annat
än Vännäs Motorklubb understryker han
med illa dold stolthet.
- I år kommer Vännäs Plåt Rallyt
att bli något alldeles extra. Förutsättningarna
är perfekta och de sträckor som står
på tapeten är väldigt, väldigt
fina. Helt enkelt toppsträckor i klass med VM-sträckorna
men lite kortare. En av rallyts sträckor har
genom åren varit utbildnings-, test- och träningssträcka
för en hel rad av rallys största storheter,
säger klassansvarig Roger Fransson.
VOC står för ganska precis halva startfältet
i Vännäs.
- Trots det så hade jag hoppats att vi skulle
vara ännu fler till start. Återigen är
det vinterrally med dess höga kostnader som gäckar.
Men jag blir inte förvånad om det är
flera som i efterhand kommer att säga "jag
skulle nog åkt upp i alla fall" när
bilder och InCar-filmer från rallyt kommer ut.
Hårda bataljer att vänta i alla klasser.
Jämna bilar och många i klassen skapar
en stenhård och utvecklande konkurrens. Detta
är ett känt faktum sedan många år
även om vissa belackare just nu gör allt
man kan för att försöka kringgå
det uppenbara genom att sätta helt orimligt fokus
på detaljer av begränsat värde istället
för att se helheter. Ingen kan med hedern och
ära i behåll runda det faktum att den här
klassen, Carleric Johanssons fantastiska skapelse,
har fostrat svensk rallyelit under så många
år. Faktiskt årtionden! Om inte annat
så talar resultatet i Torsby senast sitt tydliga
språk. Femtio bilar till start och snabbaste
VOC, Magnus "Linkan" Lindqvist in på
femte plats totalt med massor av trimmade och fyrhjulsdrivna
bilar bakom sig. Det går inte att snacka bort.
Inte var det bilens fantastiska egenskaper som gjorde
det. Det var en fantastisk förare danad i en
stenhård VOC-klass.
- Att efter tiondelsbataljen mellan Magnus Lindqvist
och Patrik Fredriksson, och inte minst efter deras
fantastiska totalplaceringar senast, tippa någon
annan än en av dessa två som segrare i
Vännäs vore förmätet. Men lätt
blir det inte. Resten av VOC A är ett veritabelt
ormbo. Rutinerade rävar med massor av segrar
i bagaget utgör hela resten av startfältet
eller vad sägs om Mattias, "Nibbe"
och Anders alla med efternamnet Nilsson utan att mig
veterligen vara släkt. Eller ständigt snabba
Alexander Petterson? Det blir i alla händelser
kul att följa!
- I lägre elitkass tror jag att SverigeSerien-toppen
med Noah Grönkvist och Daniel Jonsson kommer
att klara att stå emot de mer lokala utmanarna.
Om jag ska lyfta en lokal utmanare så väljer
jag Mathias Johansson. Bara därför torde
väl det bli tändvätska för andra
i fältet och göra att till sist blir rätt
svar Jonas Lindberg eller Nils-Olov Lindström.
Nåja, det ska absolut köras om det. Klassansvariga
själva, Roger och Lotta gör återdebut
efter ett mycket långt påtvingat uppehåll
på hela tre år. Det ska bli superkul men
något med pallstriden kommer vi förstås
inte ha att göra. Gäller bara för oss
att försöka inte vara i vägen för
någon, det blir tillräckligt utmanande.
- Även i C, vår cupklass så tror
jag också att SverigeSerien-topparna klarar
den mer lokala konkurrensen. Stein Frederic Akre får
bära oket av favoritskap. Blir också kul
att se vad firma Gabriel Banger ska åstadkomma.
Stora problem med noterna senast hoppas team Banger
ska vara åtgärdade med ett CoDriverbyte.
Hemmaförare Roger Sandström blir också
spännande att följa nu i nationell konkurrens.
Välkomna nästa omgång av årets
SverigeSerie. Välkomna till årets upplaga
av Vännäs Plåt Rally. Välkomna
till vad som på alla sätt ser ut att bli
en fantastisk vinterrallydag i Rally VM´s geografiska
huvudområde.
23-01-23
Veiby tvåa i andra starten
Rally Elverum innebar första deltävlingen
i norska rallymästerskapet. För Ole Christian
Veiby var det andra rallystarten för säsongen
och den slutade med en andraplats.
- Vi hade inte riktigt turen med oss den här
gången, men så är det i rally ibland,
konstaterar Veiby.
Ole Christian kom till start i Kristoffersson Motorsports
Volkswagen Polo GTI R5 med klara segerförhoppningar
efter triumfen i Rally Sigdal förra helgen.
Rallyt inleddes med två kvällssträckor
där Ole Christian tappade totalt 17,7 sekunder
på Frank Tore Larsen.
- Vi hade problem med snörök från
bilen framför, så det var svårt att
se något. Det var helt klart en fördel
att starta först.
Teamchefen i KMS, Tommy Kristoffersson, förutsåg
problemet:
- Vi påpekade det här för arrangörerna
långt i förväg och ville ha två
minuters startmellanrum, inte minst av säkerhetsskäl,
men de gick inte med på det.
Samma problem låg kvar lite grann under lördag
förmiddag också, men Ole Christian och
co-drivern Johan Johansson var ändå snabbast
på tredje specialsträckan och knappade
in sex sekunder.
Fram till serviceuppehållet hade Larsen ökat
ut igen till drygt tjugo sekunder. Ut på de
sista fyra sträckorna gjorde Veiby en rejäl
ansats att minska avståndet och plockade drygt
tio sekunder på SS7 där han var snabbast
av alla.
- Men på nästa fick vi ett tekniskt fel
och tappade trettio sekunder. Då fanns det inte
mycket mer att göra, konstaterar Veiby.
- Det här är ett återkommande fel
som varken Ole Christian eller teamet kan göra
något åt. Det ligger i homologeringen
och den är låst, förklarar Tommy Kristoffersson.
Efter åttonde sträckan var avståndet
upp till Larsen 40 sekunder. Veiby fick ordning på
bilen igen och plockade ytterligare några sekunder,
men vid slutmålet var han ändå en
dryg halvminut efter segrande Larsen.
- Jag har aldrig lust att bli tvåa, men vi får
ta med oss att det var bra träning inför
fortsättningen och att vi hade bra speed när
allting fungerade, säger Ole Christian.
Närmast väntar ett par testdagar en bit
norrut i Norge innan nästa tävlingstillfälle,
Rally Lima 4 februari, vilket också är
generalrepetitionen inför Rally Sweden.
23-01-20
Torsby fin premiär i årets SverigeSerie
för VOC Mekonomen Rally
MK Ratten i Torsby bjöd traditionsenligt in till
premiärtävling i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie.
Därmed är den 34:e säsongen i klassens
som är Sveriges största märkesklass
och självklara plantskola för svensk rallyelit
igång. Finnskogsvalsen Fryksdalens Brunnsborrning
Rally delades precis som tidigare upp i två
deltävlingar i VOC. Allt inleddes med tre dagsträckor
för etapp ett följt av två utmanande
sträckor som i mörker. Trots tufft väder
veckan före start med regn och plusgrader var
2023-års sträckor sedvanligt "Torsby
fina" och fick idel lovord av klassen. Extra
glada var Patrik Fredriksson och Magnus Lindqvist
som vann var sin deltävling i Elit A, Patrik
på särskiljningen efter att de båda
åkt på tiondelen lika i första deltävlingen.
I elit B knep Tim Palmqvist segern i första deltävlingen
och Noah Grönkvist i den andra. I C tog Emil
Huss hem segern i båda deltävlingarna.
Bland juniorerna var det Hugo Carlberg som tog dubbel
i och därmed full pott.
Elaka tungor skulle kunna förringa MK Rattens
insats att sätta samman vintertävlingar
av toppkvalitet med argumentet att det inte skulle
vara så svårt med alla de vägar med
VM-anor som finns i trakterna. Deltagare från
hela landet kan dock unisont klargöra att det
krävs mer än så. Rutinen lyser igenom
och för att erbjuda det där lilla extra
fick deltagarna chansen att värma upp på
Shakedown även detta år. Hur många
klubbar har energi och väg till att bjuda på
det när man väl fått ihop sitt rally?
I år utmanade vädret med plusgrader och
regn veckan innan tävling men ett gediget grundarbete
med vägarna gjorda att de ändå stod
pall för väderutmaningen och lite minusgrader
när det väl var dags att starta säkrade
riktigt fint underlag.
Det är ingen slump att vi förlägger
vår premiärtävling i Torsby och hos
MK Ratten. Torsby bjuder allt som oftast på
säkra vinterförhållanden och arrangörsstaben
kan det här med rally. I år upprepade vi
också succén från tidigare år
med att dela upp tävlingen i två. Det gav
inte bara chansen för de som bröt på
förmiddagen att starta om, vi fick också
ett riktigt mandomsprov med två riktigt fina
och stundtals extremt utmanande sträckor att
tackla i absolut mörker, säger klassansvarig
Roger Fransson.
Patrik Fredriksson och Magnus Lindqvist i Elit A
Om någon någonsin tvekat på att
konkurrensen i VOC är stenhård så
kan denne någon sluta att tveka nu. När
vi summerade dagens första deltävling över
tre sträckor och mer än 20 minuters full-farts-åka
så var Patrik Fredriksson med CoDriver Per Wiksten
och Magnus "Linkan" Lindqvist vägledd
av Sara Ridde i högerstolen på tiondelen
lika. Särskiljning alltså till Patriks
fördel då han tog dagens första (och
andra) sträcka. Om vi till det också lägger
att Linkan åker hela dagen, dvs över alla
fem sträckor, på femte tid totalt i en
"enhjulsdriven" VOC (dvs en bil utan diff).
Med massor med prestandabegränsningar i reglementet.
Då torde alla förstå hur fort det
går i klassen och hur fantastiska förare
vi har. Linkan har en hel rad hårdtrimmade bilar
som driver på två eller fyra hjul bakom
sig. Han får dessutom som alla i VOC bara köra
med halogenljus, något som en del framhåller
som detsamma som att i princip vara utan lyse.
Bara att lyfta på kepsen för fantastiska
prestationer. Patrik slutade tyvärr i en snödriva
på dagens andra mörkerdeltävling annars
är jag säker på att kampen hade pågått
ända till mållinjen. Bakom Patrik och Linkan
så gjorde tidigare SverigeSerie-mästare
Per Nordahl imponerande comeback med Henric Persson
vid sin sida. Slutade på tredjeplats i båda
deltävlingarna. Patriks avåkning i andra
deltävlingen öppnade för Frederik Eckhardt
som med en annan gammal VOC-profil Per Allo vid sin
sida knep andraplatsen bakom Linkan i dagens andra
deltävling.
Tim Palmqvist och Noah Grönkvist i lägre
Elitklass.
Det var stenhårda fajter även i Elit B.
Så här i efterhand måste jag undra
om jag hade någon form av partiell hjärnblödning
som inte hade med Tim Palmqvist i mina tippade pallar
i Elit B inför Torsby. Totaltvåa i serien
i fjol och det med extremt starka vinterresultat.
Bara att be om ursäkt, sätta på sig
skämshatten och konstatera att Tim med Robin
Palmqvist vid sin sida vann dagens första deltävling
och körde in som tvåa i dagens andra. Grymt
kört! I dagens första deltävling så
tog Mikael Wallon vägledd av Jimmy Wallon andraplatsen
bara 1,5 sekund efter Tim. Duon Jonas Karlsson/Johan
Svensson tog sista pallplatsen. På service åt
nog Noah Grönkvist taggtråd för efter
paus var det ingen som rådde på honom
och CoDriver Lucas Ivarsson Olsson. Grattis! Tvåa
i andra tävlingen som nämnts Tim Palmqvist
och Mikael Wallon fick nöja sig med en tredjeplats
den här gången.
Dubbelt Emil Huss i Cupklassen
Att tippa vår hårdutvecklande C-förar
klass i svenskt rallys framtidsklass är som konstaterats
många gånger väldigt svårt.
Men den här gången var det ingen kioskvältare
i alla fall inte i vinnarcirkeln.
Emil Huss tog dubbelseger i Torsby stabilt vägledd
av Clara Sundqvist. Emil som kände på SverigeSerien
redan i fjol har utvecklats fantastiskt och det ska
bli jättekul att följa honom och Clara den
kommande säsongen. Robin Persson med CoDriver
Johannes Lundbäck tog andraplatsen i dagens första
deltävling med Stein Frederic Akre vägledd
av Eivind Akre på tredjeplats. I dagens andra
deltävling tog snön sin tribut och Robin
tvingades bryta. Stein Frederic knep då andraplatsen
och hemmaföraren Johan Larsson med en annan tidigare
SverigeSerie-mästare vid sin sida, Kristoffer
Karlsson körde in på en fin tredjeplats.
Med detta tackar VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie
den fina tävlingen med det långa namnet
Rally Finnskogsvalsen Fryksdalens Brunnsborrning för
i år. Men ingen kommer att vara förvånad
om vi ses om ett år igen. Så vi säger
tack för den här gången både
till MK Ratten och till alla förare som stod
för sedvanligt imponerande insatser.
22-01-19 SSRC
2023
När vi under hösten startade planeringen
inför 2023 såg vi efterhand att de arrangörer
som tidigare år utgjort stommen i cupen tar
paus eller väljer till exempel åtaganden
i SM. En av dessa är Hässleholm som räddade
SM- serien genom att gå in som femte tävling.
Att de då upplåter en av sina andra tävlingar
till SSRC hedrar vekligen den organisationen. En kär
nykomling är Smedsvängen i Örkelljunga.
De tre övriga är klassiker i form av Älmhults
Silverratten, Ljungbys Midsommardans och TV-svängen
i Hörby. Vi har fortfarande planen att cupen
skall bestå av sex tävlingar så vi
hoppas kunna återkomma om det och förstås
också var och när finalen kommer att avgöras.
Under 2022 kördes också Sydsvenska Mästerskapet
och Sydsvenska Sprintcupen i vår organisation
men de utgår 2023.
Välkommen till Sydsvenska Rallycupen 2023.
Tävlingskalender
22 april Älmhults MK Silverratten
6 maj Ljungby MK Midsommardansen
12 augusti SMK Örkelljunga Smedsvängen
16 sept SMK Hörby TV-svängen
30 sept Temahallen Grussprint Hässleholms MK
22-01-19
Rallyradion sänder från Hälsingerallyt
När Supercupen i rally under lördagen
gör premiär i Hälsingerallyt utanför
Hassela finns Rally Live på plats och bevakar
tävlingen i Rallyradion.
Med Sebastian Bourghardt i studion och för dagen
inhoppande reportern Lars Blondell på fältet
ges lyssnarna all action från tävlingen
med över 100 bilar till start.
Sändningen startar 10:00 på svenskbilsporttv.se,
i appen Svensk Bilsport TV och på rallyradion.se.
22-01-19
SVT sänder Royal Rally of Scandinavia
Idag släpptes äntligen nyheten att SVT köper
rättigheterna för EM-deltävlingen Royal
Rally of Scandinavia. SVT:s avtal är tecknat
för åren 2023-2025.
7-8 juli i år är det premiär för
Sveriges EM-deltävling Royal Rally of Scandinavia.
Rallyts bas är Värmland där ambitionen
är att återuppliva klassiska Svenska Rallyt
sträckor - fast i sommarskrud.
Att nu SVT väljer att köpa sändningsrättigheterna
för de kommande tre åren ger evenemanget
en flygande start i arbetet med att bygga en bred
spridning i Sverige och där SVT:s starka reporterteam
kommer sätta högsta kvalitetsnivå
på sändningarna från Värmland.
- Beskedet att SVT kliver in i en långsiktig
satsning kring Royal Rally of Scandinavia ger både
oss som arrangör, våra partners och framförallt
våra tävlande de allra bästa förutsättningarna
att synas inför den svenska tv-publiken, detta
betyder fantastiskt mycket för oss alla, säger
Royal Rallys vd Glenn Olsson.
- Vi vill alltid vara med och sända när
stora sportevenemang avgörs på hemmaplan
i Sverige. Därför är vi jätteglada
att vi ska visa det svenska EM-rallyt i Värmland,
som kommer bjuda på motorsport på hög
nivå och förhoppningsvis bli en stor publikfest,
säger SVT Sports t f sportchef Max Bursell.
23-01-15
Seger i premiären för Veiby
Det blev seger direkt för Ole Christian Veiby
i det första av vinterns fyra rallyn. Veiby var
snabbast på tre av fyra sträckor i Sigdalsrallyt.
- Väldigt bra! Det här ger självförtroende
inför fortsättningen, säger Ole Christian.
I Kristoffersson Motorsports Volkswagen Polo GTI R5
satte Veiby och co-drivern Johan Johansson full fart
redan på den första specialsträckan.
Snabbast med en marginal på 5,1 sekunder till
Frank Tore Larsen.
- Det var väl också en del av planen, att
knäcka dem lite redan på första sträckan,
berättar Ole Christian.
På den andra fartsträckan fick han däremot
nöja sig med en andraplats, där Eyvind Brynildsen
var en sekund snabbare. Fortsatt ledning totalt dock.
- Bilen var väl inte helt perfekt så långt,
men vi gjorde några småändringar
på vår set up efter det vilket gav resultat.
Under eftermiddagens två sträckor blev
det ytterligare två sträcksegrar av lika
många möjliga och totalt en seger med 14,5
sekunders marginal ner till tvåan Anders Gröndal.
En bra dag på jobbet helt enkelt och en perfekt
start på rallysäsongen under idealiska
förutsättningar.
- Fina vägar med en väldig massa snö
och en bil som har fungerat fint, konstaterar Veiby
nöjt.
Och samarbetet med co-drivern Johan Johansson summerades
med betyget: mycket bra!
- Johan har gjort ett riktigt bra jobb. Det fungerade
prickfritt, trots att vi aldrig har kört ihop
tidigare.
För Ole Christian fortsätter rallysäsongen
med premiären i norska mästerskapet, Rally
Elverum, kommande helg. Allt med sikte på slutmålet,
Rally Sweden andra helgen i februari.
- Allt går enligt planen så här långt,
konstaterar en nöjd Veiby avslutningsvis.
23-01-15 Mille
Johansson på pallen i Finland efter struligt
rally
Den 17-årige rallytalangen Mille Johansson från
Katrineholm inledde säsongen med att ta en tredjeplats
i den Finska mästerskapspremiären Arctic
Lapland Rally i Rovaniemi, tillsammans med kartläsaren
Julia Thulin från SMK Hörby. Detta efter
en problemfylld tävling där de kämpat
med motorproblem genom hela rallyt.
Tävlingen gick inte så bra, med
motorproblem under i princip hela helgen. Vi fick
en sträcka där vi kunde åka på
full effekt, och med rätt däck, och där
hade vi farten för att slåss om segern.
Så det var kul att få ett kvitto på
det. Utöver det, så var detta nog den häftigaste
tävlingen jag kört, säger Mille Johansson
efter de 23 milen specialsträcka norr om polcirkeln.
Det var en lärorik och utmanade tävling.
Jag gillade verkligen tävlingen, och arrangemanget
som organisationen hade gjort var mycket bra från
start till mål. Tyvärr hade vi motorproblem
stora delar av tävlingen, men vi är glada
att vi lyckades kämpa oss in i mål och
sluta som trea. Humöret var på topp, och
vi kämpar oss uppåt hela tiden trotts motgångar,
säger Julia.
Arctic Lapland Rally var också den första
tävlingen för Mille i sitt nya team GN Motorsport
från Skåne.
Teamet har gjort ett jättebra jobb hela
helgen, med felsökning och service på bilarna
mellan sträckorna. Det har varit en lärorik
vecka tillsammans med GN Motorsport, och jag ser fram
emot nästa tävling tillsammans med dem,
avslutar Mille.
Mille och Julia slutade trea i klassen SM3, för
tvåhjulsdrivna bilar, i sin Ford Fiesta Rally4.
Klassen vanns av Justus Räikkönen, brorson
till F1-världsmästaren Kimi Räikkönen.
Milles tävlingsprogram för säsongen
2023 presenteras längre fram.
Resultat: https://www.ewrc-results.com/results/80001-arctic-lapland-rally-2023/
23-01-15
Utmanade Arctic Lapland Rally för GN Motorsport
Det har varit ett utmanade rally för både
team och besättningar. 235,89 km sträckor
av snabba, krokiga, hoppiga, spåriga sträckor
med framför allt mycket snö och snövallar.
Båda besättningarna har presterat på
topp under hela rallyt och GN Motorsport är glada
över deras resultat.
Det var min första internationella
start och första gången på snö.
Mycket olika intryck som har varit utmanade men framför
allt väldigt roligt. Teamet har hjälpt oss
med allt under tävlingen och cad det än
är som krävts löser dom, säger
Adam.
Tävlingen gick bra efter förutsättningarna
vi hade med Adams avåkning på SS1 som
sedan gjorde en bra personlig förbättring
med både bil och snö som underlag, säger
Staffan.
Tävlingen gick inte så bra med motorproblem
under hela helgen i princip. Vi fick en sträcka
där vi kunde åka på full effekt och
med rätt däck och då hade vi farten
för att slåss om segern så det var
kul att se. Teamet har gjort ett jättebra jobb
hela helgen med felsökning och service på
bilarna mellan sträckorna. Det har varit en lärorik
vecka tillsammans med GN Motorsport och jag ser fram
emot nästa tävling tillsammans med dem,
säger Mille.
Mille hade fart för att kunna vara med
och slåss om första platsen men diverse
motor problem satte tyvärr stopp för detta,
men kämpaglöden fanns kvar ända in
i det sista vilket jag ser som väldigt positivt,
säger Staffan.
23-01-13
Jonna välkomnar Nicklas Edvardsson in i teamet!
Planeringen och förberedelserna inför säsongen
2023 är i full gång. Bilen är som
vanligt hos "Paka" för genomgång,
han kommer fortsätta sköta bilen och blir
som vanligt en viktig del i Jonna Eson Brådhes
satsning tillsammans med övriga i teamet som
alltid ställer upp både före, under
och efter tävlingarna.
Jonna har visat på en positiv utvecklingskurva
under 2022 som genererade i både en sm medalj
i sprint samt även en klass seger i årets
sista tävling Lausitz rally i Tyskland. Så
suget att åka mer tävling har ju inte minskat
direkt.
Planen är att försöka utvecklas vidare
och försöka åka SM serien under 2023
med start i Lima 4-februari.
- 2022 har gått riktigt bra, var jobbigt med
motorraset i början av säsongen, men med
stöd och hjälp av fantastiska samarbetspartners
och vänner lyckades vi få ihop bilen så
vi kunde fortsätta tävlandet, är så
tacksam för detta och det kan inte sägas
nog ofta, säger Jonna
En nyhet för 2023 att Nicklas Edvardsson hoppar
in i högerstolen till Jonna. Nicklas har åkt
i många år och har gedigen erfarenhet
för detta med kartläseri och noter osv.
- Jag åkt rally i 30 år och bara älskar
detta så man kan inte sluta. Känner Jonna
sedan tidigare och när vi väl satte oss
ner och surra om 2023 kändes det naturligt och
bra, och det var en självklarhet, att vill hon
ha mig i högerstolen så kör vi. Jonna
har utvecklats mycket och skriver även egna noter
vilket är kul och ngt som jag gillar. Hon är
rutinerad så det kommer bli bra, få se
om jag kan bidra med något tips. Bara säga
att jag är tacksam för denna chans och ska
göra allt jag kan för att vi ska få
till bra resultat osv, säger en Nicklas
Övrigt kör man på med samma upplägg
som tidigare säsonger med samma team, kan inte
nog sägas hur viktiga alla delar är i ett
team då alla är en länk i kedjan.
- Vi passar på att tacka alla samarbetsparter
för 2022 och välkomnar alla som följer
med in i 2023, säger Jonna.
23-01-12
Glad nyhet för MAS Rallycup 2023
En glad nyhet precis innan premiären av cupen.
Silverratten 22/4 gör MAS kalendern komplett.
Efter lite dialog mellan Älmhults MK och MAS
så har vi kommit överens om att silverratten
blir tävling som gör MAS Rallycup Komplett
för 2023.
Perfekt för cupen med ett vår datum för
att sedan ha 1 tävling på sen sommaren
och 1 i höst.
Tävlingen består av 5 ss på klassiska
småländska vägar. Som kommer kunna
rekas innan. Vi är glada att vi får
komma ner med mas rallycup till Älmhult och prova
lite nya vägar för cupen.
MAS Rallycup 2023
14/1 Finnskogsvalsen
18/2 Vinterpokalen
22/4 Silverratten
18-19/8 Snapphanerallyt
14/10 JR-Motorsportpokalen
23-01-12
MK Ratten hälsar välkomna till årets
upplaga av Finnskogsvalsen
MK Ratten hälsar välkomna till årets
upplaga av Finnskogsvalsen.
- Trots det ombytliga vädret så ser sträckorna
bra ut, med mycket is i vägen. Likt tidigare
år så välkomnar vi VOC Mekonomen
Sverigeserien till Torsby och deras första deltävling
i Sverigeserien. Vi välkomnar också MAS
Rallycup till oss, som även de kör sin första
tävling i serien hos oss, säger tävlingsledre
Sven Täppers.
Karta och program säljs på:
OK/Q8, Sunne
Rottnahallen, Gräsmark
OK/Q8, Torsby
Förbutiken Toria, Torsby
Statoilmacken, Vägsjöfors
+ Stjerneskolan/HQ under tävlingsdagen.
För mer info se Rattens hemsida http://mkratten.se/
samt klubbens Facebooksida: https://www.facebook.com/profile.php?id=10005779200442
23-01-12
Mille Johansson gör säsongpremiär norr
om polcirkeln
Den 17-åriga rallytalangen Mille Johansson från
Katrineholm kör i helgen årets första
tävling, när han och kartläsaren Julia
Thulin, SMK Hörby, ställer upp i den Finska
mästerskapspremiären Arctic Lapland Rally
i Rovaniemi, norr om polcirkeln.
I slutet av förra veckan presenterades nyheten
att Mille tillsammans med bland annat dubbla världsmästaren
Pontus Tidemand är en del av det regerande svenska
mästarteamet GN Motorsport, som kommer ska sköta
deras tvåhjulsdrivna Ford Fiesta Rally4 under
tävlingen. Arctic Lapland Rally blir deras första
eldprov tillsammans. Under veckan har Mille och Julia
kört igenom de 11 sträckor som utgör
tävlingen och skrivit sina noter.
Det ska bli kul att köra i Finland för
första gången, och första vintertävlingen
för mig med noter. Alla sträckor är
unika, och tävlingen mäter 24,5 mil specislsträcka,
vilket blir den längsta tävlingen jag har
startat, säger Mille, som pågrund av sin
unga ålder enbart får köra specialsträckorna
och lämna över ratten till Julia under transporterna.
Sträckorna är långa och snabba,
med vissa partier som kommer bli väldigt dåliga
då det inte finns någon isbotten. Denna
tävling kommer bli riktigt rolig och frän
att köra. Vi är här för att samla
mil och erfarenhet. Vi ökar tempot så gott
det går när jag känner mig trygg i
bilen och litar på noterna.
Arctic Lapland Rally startar på fredag den 13/1
med fem sträckor, varav den längsta är
nästan 4 mil. På lördagen 14/1 körs
resterande sex sträckor med målgång
i Rovaniemi vid 19 lokal tid. I klassen ställer
totalt 14 bilar upp, där man bland annat ställs
mot teamkollegan Adam Grahn, VM-teamet Toyotas tre
japanska juniorer samt Finske F1-världsmästaren
Kimi Räikkönen brorson Justus.
Följ tävlingen här: https://www.ewrc-results.com/results/80001-arctic-lapland-rally-2023/
23-01-12
Premiär för VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie
i Torsby
Att VOC Mekonomen Rally inleder säsongen med
deltävling i SverigeSerien i Torsby och Finnskogsvalsen
Fryksdalens Brunnsborrning Rally är en stabil
tradition. Säsongen 2023 är inget undantag.
På lördag är det därför
dags för VOC klassens fartfantomer att än
en gång utmana Torsbyskogarnas spännande
och utmanande vintervägar. Kampen kommer att
blir tuff.
Torsby har bjudit VOC Mekonomen Rally på jättefina
vinterrallyn i ett flertal år och har också
blivit utsedd till årets arrangör av klassens
deltagare flera gånger. Ett rally som slogs
med en del problem i fjol under ny ledning men där
gamla krafter nu är tillbaka i centrum för
både för klubben och tävlingen. Toppklass
att förvänta alltså.
- Rallyt har blivit en tradition, nästan en institution
i vår SverigeSeries kalender. I år kommer
vi precis som vi gjort tidigare att dela rallyt i
två. De första sträckorna i dagsljus,
en perfekt inledning på säsongen. Efter
en lite förlängd service så kör
vi ytterligare sträckor som ett andra rally i
mörker som för oss alltså räknas
som deltävling två i årets SverigeSerie,
säger klassansvarig Roger Fransson.
För de i klassen som eventuellt tvingats bryta
före service är det öppet att starta
om i tävling två, det vill säga efter
service, utan några tidstillägg bara man
hinner till sin tid i fältet ut från service.
Vädret i området har den senaste månaden
varit jättebra för vinterrally. Den senaste
veckan har dock bjudit på utmaning i form av
plusgrader men enligt tävlingsledningen inte
alls i sådan omfattning att det har förstört
den härliga isbotten som finns uppbyggd i vägarna.
I Torsby tätort ser det fortsatt varmt ut men
välkomna minusgrader i prognosen för helgen
gällande skogarna kring Sysslebäck, som
bättre speglar väderförhållandena
ute på sträckorna, borgar för fina
tävlingsvägar.
- Antalet startande är i år sisådär,
24 VOC ekipage till start inklusive en junior är
förvisso nästan halva startfältet men
ändå lite färre än vad man kunnat
hoppas på. Kanske är detta "det nya
normala" för svenskt vinterrally? Däckpriser
som skjutit i höjden tillsammans med allt mer
oförutsägbara vintrar som gör att ganska
få i vårt avlånga land faktiskt
kan räkna med att få användning för
sina däck utan att tvingas till långa resor
för tävling, det ställer till det en
hel del.
Sedvanligt tuffa tag att förvänta i VOC
Mekonomen Rally
År efter år så kan vi konstatera
hur tuffa klasserna är i VOC. Den stora mängden
tävlande i klassen totalt och de precis jämna
bilarna skapar en stenhård och utvecklande konkurrens.
- Något färre till start i Torsby än
vad vi varit tidigare om åren men med flera
kanonförare på plats så blir konkurrensen
ändå tuff.
Går det att förutspå en vinnare i
klasserna?
- Absolut! Fjolårets mästare Patrik Fredriksson
får utan tvekan bära oket av att vara favorit
i högsta elitklassen. Det tror jag för övrigt
är en mening som jag kommer att upprepa många
gånger under kommande säsong. Spännande
att följa blir hur väl uppklassade Magnus
"Linkan" Lindqvist tar sig an sin nya omgivning.
- I lägre elitkass är det knepigare. Daniel
Jonsson, Noah Grönkvist och Jonas Karlsson -
det tror jag är pallen, men i vilken ordning
det står skrivet i stjärnorna. En sak är
säker och det är att ingen av dem kommer
att vika ner sig utan kamp.
- Som vanligt är det extremt vanskligt att tippa
bland C-förarna. Speciellt tidigt på säsongen.
Några helt nya namn blir spännande att
följa, kanske någon som överraskar
stort? Men måste jag tippa så säger
jag Robin Persson eller Adam Martinsson som vinnare.
Men jag vill också gardera med Gabriel Banger
som kliver in från att vinna juniorklassen stort
i fjol och med fantastiskt fin fart redan utan noter.
Vad tänker han hitta på nu när han
får veta vad som döljer sig bakom krönet
och inte behöver lita till den Bangerska grundregeln
"håll fullt över krön - det kan
vara rakt"?
Ett jättekul inslag i klassen är att vi
har långväga gäster i form av Jochen
Walter (A) och Jürgen Krause (C). Extra hjärtligt
välkomna till er som skänker lite skön
internationell aura till Finnskogsvalsen Fryksdalens
Brunnsborrning Rally.
Välkomna alla till en ny rafflande säsong
i VOC Mekonomen Rally. Välkomna till Finnskogsvalsen
Fryksdalens Brunnsborrning Rally. Välkomna till
en härlig rallydag där fajterna kommer att
ta underhållande proportioner.
23-01-09
Svenska RallyCupen 2023 är på gång,
arrangörerna samlade för upptakt
Under söndagen samlades representanter från
årets sex arrangörsklubbar för ett
gemensamt arrangörsmöte ihop med Svenska
RallyCupen där säsongen sparkades igång.
Till årets cup ser vi Götene MK, SMK Nyköping
och Kullings MS under första halvan. I början
på september ser vi en nykomlingen i cupen,
där gör tävlingsmeriterade Vimmerby
MS debut och följs sedan av Eskilstuna MK och
final hos Västra Östergötlands MK.
På plats i Skänninge hos Västra Östergötlands
MK samlades ett 15-tal verkliga rallyentusiaster,
otaliga tävlingar och tävlingsmil har lagts
av gänget i de respektive klubbarna genom åren,
både i tävlingsledning och som aktiva i
rallybil då som nu.
Mötet inleddes med en genomgång av cupens
reglemente, med basen från 2022 och de synpunkter
som inkommit till cup och tävlingsarrangörer
kunde det snabbt konstateras att vi ligger rätt
i tiden. Några mindre punkter kom till diskussion
om eventuella ändringar eller förtydligande,
något som nu ska utvärderas tillsammans
innan 2023 års regler spikas, men ni behöver
inte vara oroligt - det handlar om "detaljnivå".
Även de generella reglerna för sporten,
nya myndighetsdirektiv och andra frågeställningar
diskuterades, bland annat gjorde förbundets sportgrenskoordinator
Lars Jonsson ett kort besök, svarade på
frågor samt samlade synpunkter och frågeställningar
från klubbarna på plats - bland annat
gällande de striktare direktiven kring skyltning
utefter vägar.
Avslutningsvis gick vi borden runt bland arrangörerna
där klubbarna gav en kort presentation av sin
tilltänka tävlingsbana, med tanke på
tidsspannet skiljer det också stort i hur långa
klubbarna kommit i arbetet - vissa har just avslutat
2022 års tävling medans de tidiga arrangörerna
har banan klar i detalj - startar gör vi i Götene
Folkets Park den 6:e maj.
Vi kan konstatera att snittet kommer ligger på
4-5 specialsträckor och runt 4 mil special. Vissa
arrangörer kommer bjuda på en riktiga publiksträckor
under rallyt, kortare och publikvänlig sträcka
där vi också kan nå ut till en större
målgrupp medans resterande del av banan innebär
rejäla sträckor i skogen.
Tävlingskalender 2023:
» 06/05: Götenerundan, Götene MK.
» 03/06: Gästabudstrofén, SMK Nyköping.
» 05/08: Kullingstrofén, Kullings MS.
» 02/09: Emiltrofén, Vimmerby MS.
» 23/09: EMK-Kannan, Eskilstuna MK.
» 21/10: Marknadsnatta, Västra Östergötlands
MK.
23-01-08
GN Motorsport satsar på juniorer som vill framåt
Juniorer är vår framtid och med rätt
resurser samt personer ska vi hjälpa dessa framåt.
Så vi välkomnar Mille Johansson till GN
Motorsport och han blir den andra junioren som kommer
tävla för oss under 2023.
GN Motorsport tillsammans med Mille Johansson kommer
under detta år genomföra en internationell
säsong.
Där vi kommer hjälpa till med support och
driva rallybilen innan, mellan och under dessa tävlingar.
- Det är otroligt kul att få förtroendet
från GN Motorsport att köra för dem.
Det är ett team med mycket erfarenhet och bra
historik. Framförallt känns det väldigt
kul att de väljer satsa på juniorer. Med
GNs erfarenhet och kompetens inom rallysporten
så är detta ett självklart steg i
karriären. Det är ett långvarigt samarbete
som precis börjat och med personerna i teamet
så kommer detta bli riktigt bra, berättar
Mille.
- Vi på GN Motorsport ser detta som ett långsiktigt
samarbete som sträcker sig framåt. Det
är kul att få med en junior som Mille i
teamet. Mille har en klar målsättning om
vart han vill vara om några år och med
våra resurser i teamet så ska vi hjälpa
honom nå dit, berättar Staffan.
Första tävlingen tillsammans blir Arctic
Lapland Rally i Finland denna vecka med start 13 januari.
23-01-08
Mille Johansson blir en del av mästarteamet GN
Motorsport och coachas av världsmästare
17-åriga rallytalagen Mille Johansson från
Katrineholm kommer 2023 köra för det regerande
Svenska Mästarteamet GN Motorsport från
Skåne. Teamet, som de senaste tre åren
vunnit SM i högsta klassen med den tidigare Juniorvärldsmästaren
P-G Andersson, kommer hjälpa till med support
och drift av rallybilen innan, mellan och under tävlingar.
Detta som en del i teamets storsatsning på juniorer.
Det är otroligt kul att få förtroendet
från GN Motorsport att köra för dem.
Det är ett team med mycket erfarenhet och bra
historik. Framförallt känns det väldigt
kul att de väljer att satsa på juniorer.
Med GNs erfarenhet och kompetens inom rallysporten
så är det ett självklart steg i karriären.
Det är ett långvarigt samarbete som precis
börjat, och med personerna i teamet så
kommer detta bli riktigt bra, berättar Mille.
Det är kul att få med en junior
som Mille i teamet. Mille har en klar målsättningen
om vart han vill vara om några år och
med våra resurser i teamet så ska vi hjälpa
honom nå dit, säger Staffan Andersson från
GN Motorsport.
Under 2022 gjorde Mille Johansson, då endast
16 år gammal, internationell debut när
han körde det Slovenska mästerskapet för
VM-meriterade teamet IKSport Racing i en Ford Fiesta
Rally4 tillsammans med kartläsaren Julia Thulin,
SMH Hörby. Den bilen återfinns nu hos GN
Motorsport där Julia även jobbar som koordinator.
GN Motorsport är ett stabilt team med
en bra framtid. De vill framåt och har många
bra personer i organisationen som kan hjälpa
och stötta, säger Julia. Det känns
kul att samarbeta med Mille, och det är alltid
kul att få hjälpa en junior framåt.
Mille blir teamkollega med junioren Adam Grahn, som
även han kommer tävla i en Ford Fiesta Rally4.
Dessutom presenterade teamet förra veckan att
den dubbla Världsmästaren Pontus Tidemand
kommer vara en del av GN Motorsport, dels som förare,
men även som coach och mentor till juniorerna.
Mille och Pontus inledde sitt samarbete under helgen,
när Pontus coachade Mille på ett test på
snö och is i Östersund.
Testet gick väldigt bra. Det lite ovant
med snö, och framförallt en betydligt starkare
bil än vad jag kört tidigare på vinterväg.
Pontus åkte med och gav väldigt positiv
feedback, och även tips på hur jag kan
nyttja däcken på ett bättre sätt.
Han tyckte att jag hade lyssnat på de råd
han gav och var väldigt imponerad av min körning,
vilket var kul att höra. Det är supernyttigt
att ha med Pontus i teamet, som vet vad som krävs
för att nå framgång, avslutar Mille.
Första tävlingen för Mille och Julia
tillsammans med GN Motorsport blir den Finska mästerskapspremiären
Arctic Lapland Rally i Rovaniemi, norr om polcirkeln,
med start nu på fredag den 13 Januari. Milles
internationella rallysatsning för 2023 kommer
presenteras längre fram.
Läs mer om GN Motorsport här: https://www.facebook.com/gnmotorsport.se
23-01-04
MAS Rallycup hälsas välkomna till Torsby
och Finnskogsvalsen/Fryksdalens Brunnsborrnings Rally
Det går fort i rally. Efter det tråkiga
beskedet att Reaxcrrallyt fick flytta sin tävling
så har cup organisation jobbat hårt för
att hitta en ny arrangör för ett januari
datum och funnit en bra lösning ihop med MK Ratten.
Det som blir speciellt denna gång är att
dem som vill reka ska anmäla sig i rek klassen.
Men där finns max 40 platser så först
till kvarn gäller där. Men alla som deltar
i Finnskogsvalsen/Fryksdalens Brunnsborrnings Rallyt
kommer räknas med i resultatlistan i MAS Rallycup
även om du inte rekar så har du chans att
plocka poäng i cupen.
Från tävlingsorganosationen för Finnskogsvalsen/Fryksdalens
Brunnsborrnings Rally hälsar alla tävlande
i MAS-cupen hjärtligt välkomna till oss
i Torsby!
Inbjudan och anmälan hittas här: https://www.infiniteracing.se/races/
23-01-03
Vädergudarna tvingar Reaxcer Rallyt flytta till
25 februari
Vädergudarna är inte på Jämtlands
Motorklubbs sida. Reaxcer Rallyt specialsträckor
har inte tävlingsmässig kvalitet. Det utlovade
blidvädret blev mycket kortvarigt. Det blev plusgrader
några timmar, men samtidigt snöade det.
Snö isolerar som bekant, så de välpreparerade
vägarna hann inte bli isbelagda. Hårdpackad
snö är för dåligt underlag, speciellt
som sträckorna ska köras två gånger
Med tanke på vad tävlingsdäcken kostar
idag och för att undvika onödig däcksslakt,
flyttas tävlingen till lördag 25 februari.
JMK vill varken ha missnöjda deltagare eller
markägare.
Det kommer att bli kostsamt för klubben. Startfältet
kommer att krympa, då MAS Rally Cup inte kommer
att bli en del av tävlingen. Anledningen är
att cupen har en deltävling i Sandviken, helgen
innan det nya datumet. Tävling två helger
på raken, är inte populärt bland en
del förare. Nu är det Rallyklassikerna som
blir huvudklass.
» Inbjudan
23-01-02
De blev tyvärr inget Midnattssolsrally i Tierp
- MK Tierp kör Rally Uppland istället
Men efter som banan var klar med 480 km totalt och
160 km SS så gör vi en tävling Rally
Uppland. Fast det blir en tvådagarstävling
istället för tredagars och lite kortare.
MK Tierp kör 28-29 juli med start och och mål
på Tierps Arena.
Det kommer att va 2 SS på fredag och 8 SS på
lördag.
Totalt ca 290 km, 100 km SS. Startavgift 6000 kr,
el och boende i depån ingår.
Prispengar till segrare i varje klass.
Tävlingsklasser kommer att bli:
1. STD-GT/GTS E bilar oavsett cyl volym
2. STD-GT/GTS F bilar 0-1300 cc
3. STD-GT/GTS F bilar 1300-1600 cc
4. STD-GT/GTS F bilar >1600 cc
5. STD-GT/GTS G1 & G2 bilar oavsett cyl volym
6. STD-HT/H1 bilar oavsett cyl volym
7. STD-GT/GTS H2 och I bilar <2000 cc
8. STD-GT/GTS H2 och I bilar >2000 cc
9. STD-GT/GTS J bilar oavsett cyl volym
10. 4 WD upp till 1990
På lördagen kör även Supercupen
4 SS med startavgift 3.000 kr, el och Boende i depån
ingår.
NOTER KOMMER ATT FÅ ANVÄNDAS I KLASS 7-10
och i Supercupen.
Tidsschema.
Inbjudan: 1/5
Anmälan öppnar: 22/5
Anmälan stänger: 9/7
Depå öppnar: 27/7 Kl. 17,00
Anmälan och besiktning: 28/7 Kl. 10,00-15,00
Start: SS 1 Kl. 16,00
Första bil i mål. Kl. 17,30
UPPTRÄDANDE MED. THE REFRESHMENTS. 20,00
Start lördag: 9,00
Start Supercupen 11,30
Första bil i mål: 16,00
Depå stänger söndag 30/7 Kl 14,00
Trubadur spelar på lördag kväll för
dom som vill vara kvar.
BOKA IN HELGEN I ALMANACKAN TA MED FAMILJEN O NJUT
AV RALLY OCH UNDERHÅLLNING.
Övriga frågor:
joons.jorgen@telia.com 070-371 61
/Tävlingsledningen MK Tierp
23-01-02
Hällerundan ställs in
Tyvärr så
måste vi meddela att Hällefors MK har under
eftermiddagen fattat beslutet att ställa in tävlingen
Hällerundan den 21/1-23 pga flera orsaker, vägar
som inte har någon is och dåligt med anmälda
så vill de inte dra på sig alla kostnader
som det medför att ställa in en tävling
sent.
23-01-02
Reaxcer Rallyt 13-14/1 2023 - Flyttas till 25 februari
Tyvärr så måste vi flytta fram tävlingen,
då specialsträckorna inte kommer att hålla.
Vi kan för tillfället bara erbjuda hårdpackad
snö. Med tanke på vad däcken kostar
idag, så är det oförsvarbart att köra
den 14/1. Vi hade två dagar med plusgrader,
men samtidigt så snöade det. Snö isolerar
som bekant, så vi fick inte mycket hjälp
av det tövädret. Vi vill varken ha missnöjda
deltagare eller markägare.
- Vi planerar att köra tävlingen den 25
februari.
- Tävlingen kommer att ingå i Rallyklassikernas
cuper för KRC, HRC och JRC.
- Har inte fått något besked hur det blir
med MAS Rally Cup.
- Ny inbjudan kommer inom kort på www.raceconsulting.se
- Du som inte planerar att delta den 25/2 måste
avanmäla dig. På anmalan@rcsportodesign.se
- Du som tänker köra, låter anmälan
stå kvar.
- Glöm inte avboka/bok om hotellrummet. Scandic
Östersund Syd har samma villkor som senast.
23-01-01
Jubileumsår för Hässleholms MK
Året 2023 kommer för Hässleholms MK
att vara ett jubileumsår, vilket vi inleder
med en stor jubileumsfest på Statt i Hässleholm
den 25/2. Denna fest kommer att föregås
av att Södra Bf har blivit inbjudna att ha sitt
årsmöte också på Statt under
eftermiddagen samma dag.
Klubben firar 190 år under 2023.
Hur kan vi göra detta?
Jo, det är så att:
Hässleholms Motorklubb fyller 70 år
Lille Mats/Hässleholms GP fyller 60 år
AM/EC Snapphanerallyt fyller 55 år
Temahallen grussprint fyller 5 år
Alltså firar vi 190 år under 2023.
2023 är ett jubileumsår även i övrigt
för oss (och motorsporten i Sverige). För
första gången genomför en klubb 2
st SM rally under samma år = Hässleholms
MK. Klubben är också den enda klubben som
genomför alla 3 "grenarna" i Rally
SM, dvs "stora" SM, grus- och asfaltsprint
SM.
Ingen annan klubb i Sverige har fått detta erbjudande
från SRM.
Samt: klubben genomför sin 30:e SM-tävling
under 2023. Allt sedan 1985 dvs under bara 38 år.

|
|
|