<< Till startsidan
 

OBS! Här publiceras era pressutskick eller nyhetsbrev. Ja, allt ni vill ska nå ut, vare sig det är klubbinfo, teaminfo eller något annat av intresse. Är det något du vill ha med så maila till: maria@motorsportivarmland.nu

MiV är ju sidan som förmedlar allt NI vill få ut och läsa! Så välkommen att maila in din rapport!

2020

2020





20-02-13 Skutskärsratten inställd
Rallytävlingen Skutskärsratten, som var tänkt att köras lördagen den 29 februari, är inställd. Orsaken är bristen på vinter.
– I nuläget finns ingen is på specialsträckorna. Och det är en förutsättning för att vi ska kunna genomföra tävlingen. Prognosen två veckor framåt visar dessutom på fortsatt mildväder, förklarar tävlingsledaren Kurt Eliasson i arrangörsklubben Skutskärs Motorsällskap.

Skutskärsratten har körts sedan 1970 och skulle därmed ha firat 50 år denna vinter. Det är en av de äldsta rallytävlingarna i landet. Årets upplaga gällde som DM-deltävling i såväl Nedre Norra som Upplands distrikt.
– Vi har jobbat med planering sedan tidigt i höstas. Nu tvingas vi för andra året i rad ställa in av samma orsak, men vädrets makter rår vi inte över. Vi siktar på 2021 istället, fortsätter Eliasson
20-02-12 Nytt datum för Björn Waldegårds Minne
MK Rimos tävling Björn Waldegårdsminne flyttar fram från 6 jnni till 22 augusti.
Ny inbjudan kommer.
klubben kommer istället att köra en sprint den 6/6.
20-02-09 Nu är tävlingarna klara för RS-Serien i Östergötland
Nu är det klart vilka tävlingar som ingår i RS-serien i Östergötland 2020. Inledningsvis är det Västra Östergötlands MK:s traditionella Skänningeknixen söndagen 19 april. Efter den inledande deltävlingen är det fem till som skall avverkas innan totalsegrare köras.

I tur och ordning blir Sviestadsträffen i LMS regi 1 maj. Valdemarsvik Mini-åttan sista helgen i juni.

Efter lite semester blir Åtvidabergs populära Falerumsbacken 15 augusti.

Sedan återstår Norrköpings Addinol-Sprinten 3 okt och avslutningsvis blir Längbergssprinten i Linköping MS regi sista deltävlingen den 17 okt.


19
april Skänningeknixen V:a Östergötlands MK
1
maj Sviestadsträffen Linköpings MS
27
juni Mini-åttan SMK Valdemarsvik
15
aug Falerumsbacken Åtvidabergs MK
3
okt Addinolsprinten Norrköpings MK
17
okt Längbergssprinten Linköpings MS

20-02-06 Inställda tävlingar: Gestrikekannan och Rotens Minne
Järbo MK ställer in sin tävling Gestrikekannan som skulle köras 22 februari och Almunge MK ställer in tävlingen Rotens Minne den 1 mars. Bägge tävlingarna ställs in pga rådande väderlek.

20-02 -05 Tuff premiär i när SverigeSerien 2020 tog fart i Vännäs
Förhandstipsen satt klockrent när VOC Mekonomen Rally körde säsongspremiär i Vännäs. Som förväntat kunde ingen stoppa regerande klassgiganten Kristoffer Karlsson i Elit A. Simon Erlandsson var tuffare utmanad i Elit B men med en rejäl spurt på slutsträckorna så infriade även Simon sitt favoritskap. I Cupklassen blev det också som förutspått Tobias Pettersson Nordwalls stabilitet som räckte längst. Det var bara en junior till start, Gabriel Banger. Han gjorde ett kanonjobb och det på sin 16-års dag, första dag han får övningsköra gör han det med att fullfölja ett rally i riktigt svåra förhållanden.

Förväntningarna var på topp inför premiären i Vännäs. En SM-meriterad klubb, lika SM-meriterade vägar, ett genrep för klubben i närliggande Mullsjö tre veckor tidigare på helt fantastiska vägar, och en vinter som i princip varit rena drömscenariot för en vinterrallyar-rangör. Men! Den här otroligt annorlunda vintern ville annorlunda och de vägar som så sent som måndag i tävlingsveckan var perfekta "dog" på bara några dagar. Is, is, is förvandlades rekordsnabbt till mos, mos, mos.
- Jag lider med min hemmaklubb Vännäs MK. Exakt vad som hände med vägarna lämnar jag till kunnigare tänkare än mig att utröna men faktum är att underlaget var förfärligt. Men lika säkert är det att Vännäs MK inte hade en chans att göra något åt detta. Redan på transporten ut till dagens första sträcka anande jag direkt oråd. En mellanstor väg som tra-fikeras av en hel massa tung trafik dagligen, trafik som både bultar skapar is och djup tjäle hade även den rekordsnabbt förvandlats till något slags mos. Att i det scenariot kunna få mindre byvägar och skogsbilvägar att hålla för rally det är helt enkelt inte möjligt, förklarar klassansvarig Roger Fransson.

Ödets absoluta ironi fullföljt.
- För att fullfölja Kung Bores totala hån mot Vännäs så slog han dessutom till med riktigt kallt på natten efter tävling, snöglopp förbyttes till solsken på söndagen och minusgraderna höll i sig hela dagen. Hade tävlingen bara gått ett dygn senare så …

Ingen rådde på Kristoffer Karlsson i högsta Elitklass
Elit A i VOC Mekonomen Rally är ett getingbo. Men kungen (eller måste vi säga drottningen då … nåja?) heter utan tvekan Kristoffer Karlsson.
- Med det självförtroende som Kristoffer Karlsson kör med just nu så är han i stort sett oslagbar, då spelar det ingen roll vilket underlag det är eller hur det ser ut. Bara att buga, lyfta på hatten och tacka för lektionen. Men bakom honom så var det en trio uppklassade förare som visade toppklass helt i enlighet med min utfärdade varning innan tävlingen. Ja-cob Johannessons andraplats framställs i vissa media som en överraskning, det är absolut ingen överraskning för mig, han är helt enkelt så här bra det kommer vi att få se mer av under säsongen. Lika lite överraskad är jag av att Jacob hade Dennis Persson flåsande pre-cis i nacken och att fajten dem emellan inte avgjordes förrän på dagens allra sista sträcka. Inte heller är jag överraskad att lika kompetente Oscar Jansson kniper fjärdeplatsen tätt bakom Dennis. Oj vad dom här kommer att fajtas under säsongen. Och oj vad kul det ska bli för oss andra att följa.

Hemmasonen Simon Erlandsson i Elit B
Hela gänget i lägre elitklass fick känna på hur svårslagen fjolårsvinnaren i VinterSerien, Si-mon Erlandsson är på det vita underlaget.
- Mitt huvudtips gick in även i Elit B, som förväntat rådde ingen på på Simon. Men det var stentufft och det krävdes en redig spurt av honom för att säkra guldet. Lika träffsäkert hade jag Magnus Lindkvist som första runner-up. Ständigt positive Robin Bäckström fanns också med i försnacket, han satsade furiöst och hade faktiskt ledningen men det slutade tyvärr i en snödriva på dagens femte sträcka. Istället blev det då planenligt (läs: tipsenligt) Patrik Lundberg som bärgade tredjeplatsen i lägre elitklass den här lördagen.

Tobias Petterson Nordwall i Cupklassen
I försnacket till tävlingen i cupklassen handlade det om två förare.
- Tobias Pettersson Nordwalls säkerhet vann tribut och han säkrade en stabil seger. Daniel Jonsson som också nämndes i favoritsnacket inför tävlingen fick problem redan på första sträckan och försvann sedan helt. Tobias hade hela dagen en schysst fajt med Ingvar Ivars-son men en konstig tid för Ingvar på dagens andra sträcka som nog Ingvar borde sett till att ha fått utredd flyttade honom ner till tredje plats. Andraplatsen togs glädjande nog av en av klassens kommande tjejer, Maja Rönnkvist. I en bil som tidigare rattats till seger i SverigeSerietävling av Simon Olsson så loggande Maja en fin-fin andra plats i sin hemma-tävling, grattis Maja! Vi behöver många fler tjejer i VOC och i rally i största allmänhet.

Sveriges garanterat yngsta rallyförare inkasserade 30 poäng i juniorklas-sen
Tråkigt nog kom bara en förare till start i juniorklassen.
- Men det var inte vem-som-helst som kom till start. Gabriel med efternamnet Banger är nästa generation i Persson/Banger-klanen att axla rallymanteln. Pappa är "Anders-håll-fullt-över-krön-det-kan-vara-rakt-Banger". Gabriel inkasserade inte bara in 30 segerpoäng utan han gjorde det också på sin 16-års dag, den första dagen man överhuvudtaget får övnings-köra bil, oslagbart yngst i rallysverige alltså. Och detta med att fullfölja ett rally på super-svårt underlag, tyder inte det på talang så säg? Hade han inte flera gånger blivit hindrad av avåkta bilar som han fick ut och hjälpa till att lyfta på vägen så hade Gabbe dessutom kun-na visa flera riktigt fina tider. Och med i servicebussen fanns lillebror Benjamin, tolv år. Vad månde bliva? Grattis Gabriel, både till 30 poäng och på födelsedagen från mig. Och från Lotta.

Vi lägger ett stökigt rally till handlingarna. Ett ska vi slå fast på en gång, den diskussion om noter som förekom innan tävlingen var helt missriktad, noterna var kanonbra. Det finns dock en hel del annat som vi inte kunde förvänta oss av en jätterutinerad organisation som Vännäs MK, men det tar klassledningen i omedelbar återkoppling och uppföljning med sin hemmaklubb.

Med Vännäs så både öppnar och stänger klassen vintertävlingsdelen av årets nationella se-rier denna vädermässigt mycket speciella vinter. Klassen tar nya tag i Flen med Violenrallyt 25 april. Väl mött då.
20-02-01 Inbjudan R1 i Sydsvenska Mästerskapet 2020
Vi öppnar nu förhandsanmälan för R1 klassen i Sydsvenska Mästerskapet. Under 2020 kommer tre av sex SM-tävlingar att köras i våra två sydligaste distrikt, Småland och Södra. Dessa blir då också stommen i 2020-års Sydsvenska Mästerskap och kompletteras i oktober med ett nyvaknat Rally Småland.

Sydsvenska Mästerskapet 2020 körs i fem bilklasser. De vi känner igen från föregående år är 4WD och 2WD uppdelat i R2 samt RWD och FWD.

Dessa kompletteras 2020 med en klass för R1 bilar. Bilar som kan tävla i denna klass är den internationella R1 och de nationella Grupp F, Grupp E och VOC.

De tre SM-arrangörerna garanterar att minst tjugo ekipage kommer att få starta i R1-klassen i sina respektive tävlingar. Dessa kör hela tävlingen inklusive rekognosering med möjlighet att göra egna noter. Startavgiften är satt till 5.500:-. Ingen övre åldersgräns och är öppen för A-, B- och C-förare men A- och B-förare kommer att ha företräde.

Förhandsanmälan innebär att visa en ambition att köra hela Sydsvenska Mästerskapet med start i SSR. Anmälan sker på www.resultatservice.com

Om fler än tjugo förhandsanmälningar inkommer kommer cupledningen att gallra.

Efter SSR i Älmhult i maj, Skilling 500 i Skillingaryd i juni och EC Snapphanerallyt i augusti avslutas sedan cupen med Rally Småland den 3 oktober, en utmaning som i planeringsstadiet omfattar 20 mil totalt och cirka 7 mil specialsträcka. Alla tävlingar räknas. De tio bästa i SSM-klasserna blir inbjudna till superfinalen i SSRC.

Välkomna till Sydsvenska Mästerskapet 2020.
20-01-31 Äntligen dags för premiär i 2020-års SverigeSerie, Vännäs bjuder på vintertävling av bästa snitt
I helgen ska äntligen 2020-års säsong i VOC Mekonomen rally få ta fart på riktigt, nästan en månad senare än normalt till följd av den osannolikt varma vintern. Men när den nu tar fart i Vännäs så blir det närmast magis-ka förutsättningar, SM-arrangerande klubb på SM-meriterade vintervägar där underlaget är av absolut högsta kvalitet.

Vintern har spelat många arrangörer vådliga spratt i år och en hel rad tävlingar har tvingats ställa in. Men uppe i norr har förhållandena för att bygga vinterrallyväg istället var i det närmaste helt perfekta. Vägarna har tjockt med is och den senaste veckan har dessutom snön kommit på riktigt så det kommer också att bli ordentliga plogvallar.
- Min hemmaklubb Vännäs är ett närmast stående inslag i vår SverigeSerie i år är inget undantag och det kommer att bli en kanontävling. Så här dagarna innan när detta skrivs så varnar SMHI med lätt snöfall under tävlingsdagen, inget som på nå-got sätt kommer att påverka tävlingen, men eftersom att det i stort sett aldrig kommer någon nederbörd på SverigeSerien så får vi väl avvakta och se om det verkligen blir någon snö.

Lite färre startande än normalt.
- Tyvärr är vi lite färre startande än på en normal vintertävling. Det normalt så sto-ra gänget från Värmland har nästan helt uteblivet. Självklart har det varit svårt, eller nästan omöjligt att förbereda sig då det inte funnits vintervägar hemmavid i hela mellersta och södra Sverige. Det är också en lång resa upp till seriens nordli-gaste deltävling. Men kanske finner vi den huvudsakliga förklaringen i att det är svårt att uppfordra riktig inspiration för att köra vintertävling då gräsmattorna utanför fönstret är höstgröna. Det kommer i alla händelser att bli en tuff, rättvis och utslagsgivande tävling och en riktigt spännande inledning av säsongen.

Vem ska slå klassens nya gigant Kristoffer Karlsson i högsta Elit A?
Att Elit A i VOC Mekonomen Rally är ett extremt getingbo, det vet alla.
- Efter den rakt igenom imponerande säsongen i fjol så måste Kristoffer Karlsson vara klar favorit även i Vännäs. Men jag tror att han kommer att få stenhårt mot-stånd från lokalt håll, då tänker jag främst på Mats Ulander som loggat segrar i Vännäs tidigare men också på norrbottningen Alexander Pettersson. I det lokala utmanargänget så hittar vi också come-backande flerfaldiga distriktsmästaren An-ders Nilsson. Han sitter dessutom numera i en extremt välmeriterad bil gamla gula TCZ som rattas av Nils Fransson (numera Östgård) till massor med segrar, senast i Finland sist vi var där.

Det finns också en rad andra intressanta förare med seger- och pallplatsambitioner.
- Vi har ett gäng unga tuffa uppklassade förare som det blir intressant att följa. Dennis Persson, Oscar Jansson och Jacob Johannesson kanske räcker till för stor-verk redan nu.

Lika svårtippat i Elit B.
I säsongsinledningen så är Elit B precis lika svårtippat.
- Tvingar du mig att välja någon i mitt eget Elit B så säger jag Simon Erlandsson. Han vann VinterSerien i klassen i fjol och har uppvisat storform i lokala tävlingar. Men det kan lika gärna bli Magnus Lindkvist som dagen till ära kommer i helt ny-byggd bil. Eller supersnabba Robin Bäckström som nu klassat upp från C, bäva månde vi övriga i lägre elitklass. Vi har också två namn från Ilsbo som vi inte sett i SverigeSerien på ett tag, Patrik Lundberg och Henrik Palm. Boende i Ilsbo så har dom ju druckit samma vatten som Patrik Flodin och bara det torde säkra farten i skogen tänker jag. Men utanpå det så har dom ju haft riktig vinter i sina trakter och har kunnat testa ordentligt.

Daniel eller Tobias i Cupklassen?
I den lite mindre cupklassen torde det i huvudsak handla om två förare.
- Ja, här borde det i rimlighetens namn vara en affär mellan mitt absolut huvudtips Daniel Jonsson och Tobias Pettersson Nordwall. Daniel kom ju in som en virvelvind under senare delen av fjolårssäsongen, hade inte riktigt stabiliteten men loggade däremellan in absoluta topptider även totalt i klassen. Tobias är en stabil förare även om vi sett lite av honom på vinterunderlag ännu så länge.

Välkommen nästa generation Banger i juniorklassen, välkommen Gabriel.
I juniorklassen så kommer tyvärr bara en förare till start i Vännäs, men det är ändå högintressant.
- Vi har bara en junior till start i årets första tävling. Men namnet är högintressant av flera olika skäl. Efternamnet Banger förpliktigar, en av klassens Stora-Profiler-Genom-Tiderna är pappa Anders, ni vet "håll-fullt-över-krön-det-kan-vara-rakt-Banger" som förvisso gjort sig känd för flera vådliga krascher men som också är en otroligt kompetent rallyförare och som ju faktisk vann SverigeSeriens högsta elit-klass 2009. Dessutom finns rallyblodet också ytterligare en generation upp, farfar heter Benny Persson och är också välmeriterad rallyåkare.

Yngst av alla någonsin!
- En riktig sinkadus är att Gabriel garanterat är den yngsta rallyförare som någon-sin startat i ett svenskt rally, det vet jag tvärsäkert. Man kan ju tävla i ungdomsral-ly från och med att man fyller 16 år och minsann det gör Gabriel på lördag, han gör alltså tävlingsdebut på sin födelsedag något som alltså är oslagbart. Grattis Gabriel från klassansvariga som sedan länge räknar dig som en av "våra killar" även privat det vet du. Och hjärtligt välkommen i klassen. Rykten föregår dig och skvallrar ock-så om att du redan nu är riktigt snabb.

På lördag klockan 12.00 så går första bil ut från HQ mitt i Vännäs. Senare på ef-termiddagen kan vi byta spekulation mot faktisk kunskap. Välkommen till en ny säsong i VOC Mekonomen Rally, den trettioförsta i ordningen.

20-01-26 Vinter i Härjedalen - Härjedalens MS kör sin tävling Trötängasprinten som planerat!
Härjedalens MS kommer att genomföra Trötängasprinten den 1 februari. Arrangören har bra med is på vägarna men pga på grund av rådande vinter med brist på snö tvingas man tyvärr stryka ss2.

Istället kommer man att köra 1st SS på 4,7km 4 gånger totalt 18.8km SS.
Det ligger ett PM med bilder och mer info info på www.halsingeserien.se http://www.smkhalsinge.se/hserien/resultat/rdok/2020/pm1_200201.pdf

Anmälan senast 27 febr.
» Inbjudan och anmälan
20-01-26 Valösprinten inställd
Tävlingsledningen i Östhammars MK har beslutat att ställa in Valösprinten som skulle köras 9 februari
20-01-23 Fords rallybil Fiesta WRC presenteras med ny nittiotalsinspirerad design
Nu presenteras Ford Fiesta WRC med en ny iögonfallande design inför FIA World Rally.Championship 2020. Rallyteamet M-sport har sedan länge ett lyckat samarbete med Ford och i år kommer teamet att få köra en nittiotalsinspirerad EcoBoost-driven Ford Fiesta WRC, designad av grafikern Phil Dixon.



Den grafiska designern Phil Dixon har tagit fram ytterligare en iögonfallande kreation inför Fia World Rally Championship. Varje år ser rallyfans fram emot Dixons design och den här säsongen hämtade han inspiration från tryckta mönster från tidigt till mitten av nittiotalet.
– Phil är en riktig talang så det är inte förvånande att hans design blir fansens favorit år efter år. I år har han fångat en känsla av nostalgi samtidigt som den känns modern och uppfinningsrik. Jag måste säga att jag tycker det är en av hans bästa, säger Richard Millener, teamchef för M-sport.

Färgerna representerar samarbetet med Ford och det ökade stödet från Castrol
Färgschemat 2020 består av en vit design med inslag av blått och grönt för att representera det nära samarbetet mellan Ford och Castrol. Befintliga partners som MS-RT, Michelin, Sparco, OZ Racing, NGK, Lazer, Stilo, Acronis, Endless, Audes, Eibach och SWP visas också stolt på designen.

Min inspiration kom från François Delecours Ford Escort RS Cosworth från 1995. Vita bilar har alltid varit populära, och med det ökade stödet från Castrol var färgschemat självklart. Designen hämtad från tidigt till mitten av nittiotalet. Mönster och trender från den eran är verkligen aktuellt just nu, så jag ville skapa något i den stilen samtidigt som designen fortfarande kändes trendig och relevant idag, säger Phil Dixon, grafisk designer.
|20-01-22 Dennis Rådström kickstartar säsongen med fyra dagar test
Rallyföraren Dennis Rådström från Torsby tillsammans med sin kartläsare Johan Johansson, Valdemarsvik, ska under 2020 köra Junior-EM i rally tillsammans med Tjeckiska teamet Orsák Rally Sport i en Ford Flesta R2T ifrån M-Sport Poland. Dessutom kör de VM-tävlingen Rally Sweden på hemmaplan i mitten av februari.

Som uppladdning inför säsongen är Dennis och Johan denna vecka på plats i Polen för att köra fyra dagar test.
– Vi är strax utanför Krakow där vi kör test tillsammans med fabriken som bygger Fords tävlingsbilar, M-Sport Poland. Det är samma team vi tävlat med de senaste åren i Junior-VM, och vi hoppas få en bra start på säsongen med mycket körning och komma in i arbetet med teamet, säger Dennis.

Ett av huvudmålen för året är att lära sig mer om arbetet med hur man utvecklar en tävlingsbil och jobbar tillsammans med ingenjörer i det arbetet, något Dennis hoppas kunna påbörja under veckans test.
– Vi vill hitta ett bra samarbete med ingenjörerna och hoppas de kan dra nytta av vår feedback i det fortsatta utvecklingsarbetet med bilen.

Junior-EM är ett tufft mästerskap där många av världens bästa juniorer tävlar i olika bilmärken, och all tid i bilen är värdefull i förberedelserna för Rally Sweden i februari och EM-premiären i slutet på mars.
– Vi har inte kört sen slutet av förra säsongen och behöver få upp farten. Så vi ser fram mot många dagar med mycket körning och en bra start på säsongen, avslutar Dennis.

Junior-EM, FIA European Rally Championship, avgörs över 6 deltävlingar 2020:
Rally-VM: Rally Sweden (snö & is), 13-16 Februari (Ej ingående i Junior-EM)
Tävling 1: Azores Rallye (grus), 26-28 Mars
Tävling 2: Rally Islas Canarias (asfalt), 7-9 Maj
Tävling 3: Rally Liepaja (Lettland, grus), 29-31 Maj
Tävling 4: 77th Rally Poland (grus), 26-28 Juni
Tävling 5: Rally di Roma Capitale (asfalt), 24-26 Juli
Tävling 6: Barum Czech Rally Zlín (asfalt), 28-30 Augusti
20-01-19 Givande rallypremiär för Johan
Efter en avåkning på första sträckan kunde inte Johan Kristoffersson utmana om totalsegern i Sigdalsrallyt, men han fick viktig träning inför Rally Sweden och hade bra tempo under slutsträckorna.
— Vi är ändå nöjda med dagen. Det var en bra känsla, sammanfattar Johan.

Kristoffersson och co-drivern Stig Rune Skjaermoen gjorde säsongsdebut i norska mästerskapets premiärtävling under lördagen. Med tanke på att SM-premiären i Sandviken om två veckor har blåsts av på grund av bristande vinterväglag så var Sigdalsrallyt extra viktigt som uppladdning inför Rally Sweden.
— Väldigt bra körträning inför Svenska.

Men det kunde ha blivit en mycket kort träningsrunda för Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-ekipaget. Redan sex kilometer in på SS 1 landade Johan djupt in i en snövall. Han berättar:
— Vi provade att åka absolut så fort vi kunde från start. Det gick superbra fram tills dess och egentligen kom vi inte alldeles för fort heller, men tajmingen blev fel så jag styrde in lite för tidigt.

Det högg på insidan och touchade ett träd innan Johan landade ute i snövallen - en mycket djup vall…
— Jag tror att all snö som borde ha legat i resten av Norge och Sverige låg just i den svängen. Vi skottade och skottade och skottade, berättar Johan.

Drygt 40 minuter försvann innan Johan och Stig Rune hade fått upp sin Polo GTI R5 på vägen igen. Det blev en fortsättning på resterande sju sträckor, men förstås utan möjlighet till topplacering. Det viktiga var ändå möjligheten att hitta ett bra tävlingstempo, och det kom så småningom.
— Vi hade inte riktigt tempot på SS 2, 3 och 4 men det tror jag berodde på att vi fick starta längre bak efter vår avåkning. Greppet var sämre när vägen blev uppkörd.

Den sista loopen gick på samma vägar som de tre första sträckorna. Därmed blev förutsättningarna ganska lika för Johan och de andra R5-ekipagen längst fram i fältet. Då visade också Kristoffersson att tempot fanns där. På de tre sista sträckorna var det bara rutinerade WRC-föraren Mads Östberg som var snabbare än Johan.

— Vi vet att Mads åker riktigt fort, så det var ändå bra. Känslan fanns där.
Kristoffersson var tacksam för att det bjöds på relativt bra vinterförutsättningar på de norska vägarna nordväst om Drammen. Hur resten av uppladdningen inför Rally Sweden kommer att se ut är inte helt klart.
— Eftersom det blev inställt i Sandviken kan Rally Finnskog vara ett alternativ, om det nu kan genomföras. Och sedan får vi förstås hoppas att vintern kommer så att Svenska kan bli av, avslutar Johan.
20-01-15 Enormt intresse för Midnattssolsrallyt
Lite mer än en timme – längre tid tog det inte innan de 100 platserna i föranmälan tog slut. Intresset för årets tävling är enormt. I år blir det flera förändringar i Sveriges största historiska rally, KAK Midnattssolsrallyt. En av dem är möjligheten att föranmäla sig till tävlingen och få en garanterad plats i startfältet utan risk att bli utgallrad.

Klockan 18.00 den 15 januari öppnade anmälan och de tävlande hände bokstavligen på låset. Strax efter klockan 19 hade 100 ekipage anmält sig och föranmälan stängdes. Därmed kan vi konstatera att intresset för årets tävling är enormt.

De som inte hann anmäla sig under föranmälan kan göra det när den ordinarie anmälan öppnar i påsk, men då tillämpar arrangören fri gallring.

Bland övriga nyheter i årets tävling märks två nyinstiftade pris vid sidan av totalsegern, klassegern och Ewy Rosqvists Pokal till snabbaste kvinnliga förare. Den ena är Saab TvåtaktsTrofén som delas ut till den snabbaste föraren av en Saab tvåtaktare, och den andra är Opel 400 Trofén vilken delas ut till den snabbaste Opel 400:an oavsett om det är en Ascona eller Manta.

Midnattssolsrallyt 2020 körs den 8 till 11 juli med Örebro som huvudort och med serviceplats på Örebrotravet.
20-01-14 Johan tillbaka på snö och is
Johan Kristoffersson inleder sitt tävlande 2020 med Sigdalsrallyt i Norge på lördag. Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-föraren får kämpa om segern mot bland andra Mads Östberg och Mattias Ekström.
- Kul att få tävla igen och mot bra motstånd dessutom. Östberg bör väl vara i en klass för sig, men Ekström ska vi ta en fajt med.

Även Frank Tore Larsen och Anders Gröndal kommer säkerligen att bjuda bra motstånd för Kristoffersson och co-drivern Stig Rune Skjaermoen.
- Det tror jag. De har jag kämpat mot förr, säger Kristoffersson, som även förra året inledde sin satsning mot Rally Sweden på norska rallyvägar.

Den milda och snöfria vintern reser frågetecken kring det svenska VM-rallyt i mitten av februari, men fjolårets trea i WRC 2-klassen räknar med start.
- Vi är optimister och hoppas att vintern kommer så att det blir ett VM-rally.

Förberedelserna fortsätter därför enligt planen med SM-premiären i Sandviken som steg nummer två i månadsskiftet januari-februari.

Och faktiskt finns det vintervägar även i Värmland redan nu. Det fick Kristoffersson erfara under måndagens och tisdagens test i trakterna av Anttila, där han äntligen fick lufta teamets Polo GTI R5 på fina vägar, förtjänstfullt iordningställda av Anders Hedström.
- Väldigt bra dagar. Det kändes inte så rattrostigt som jag var rädd för. Det är ju ganska länge sedan jag körde rally, men jag kom in i det snabbt, både med att skriva och lyssna på noter.

En del uppgraderingar har gjorts på bilen och teamet kunde testa många olika inställningar. Särskilt måndagen blev en fullmatad testdag.
- Vi körde från det ljusnade på morgonen tills det var kolsvart på kvällen. Det blev en hel del gjort på bilen.

Kristoffersson hade det lite jobbigt i mörker under gångna höstens SM-rallyn, men nu var känslan en annan.
- Det blir lättare när det är snö som lyser upp. Riktigt kul att köra i mörker då!

Förhållandena i Nordvärmland var helt enkelt överraskande bra under testdagarna, sett till de vädermässiga förutsättningarna.
- Tjock, hård is på vägen. Snö hade vi också där vi körde, men det är väldigt lokalt.

Efter ompackning hemma i Arvika bär det iväg till Sigdal, nordväst om Drammen, där rallyt startar på lördag förmiddag. Drygt nio mil fartsträckor väntar, fördelat på åtta SS.
- Härligt att få en ordentlig genomkörning nu, avslutar Johan Kristoffersson förväntansfullt.
20-01-13 Treskerundan tvingas ställa in
Pga rådande väderlek tvingas MK Team Westom ställa in sin tävling Treskerundan som skulle ha körts 1 februari.
20-01-12 Bra säsongsöppning för Chribbe & Nicklas
Det blev en mycket bra start på denna säsong då Chribbe Haglund och Nicklas Edvardsson med team var i Hassela för att åka årets första tävling Hälsingerallyt. Tävlingen mätte ca 9 mil ss och man hade även öppnat upp för recce så vi kunde skriva egna noter vilket vi är mycket tacksamma för, tack SMK hälsinge för det. Reccen gick bra och en god känsla fanns inför tävlingen. Det hanns även med att åka 4.5 km shake down för att känna på bilen osv.

Tävlingen flöt på bra och allt fungerade utan några problem. Tempot infann sig direkt och det hela slutade med att det blev en vinst både i klassen och totalt vilket bådar gott framöver.
- Har ju inte suttit i en tävlingsbil sedan Marknadsnatta i höstas och med endast 4,5 km shake down så var det svårt att säga vad man hade att förvänta sig och hur långt tempot skulle räcka. Har ju även en ny kartläsare och jag/vi skrev egna noter för första gången så med tanke på detta är jag mycket nöjd med resultatet säger Chribbe.
- Är alltid lite nervöst att komma in i ett nytt team och det här var vår första tävling tillsammans samt första gången med egna noter, man vet aldrig hur det kommer fungera förens man sitter i tävlingsbilen i full fart. Men det kändes bekvämt från första stund och noterna fungerade bra, det var en behaglig och mycket rolig resa jag fick. Är alltid en förmån att få chansen till att åka i en sån här bil (Ford Fiesta R5) vilket jag är mycket tacksam för säger Nicklas.
- Vi får inte heller glömma servicen som är med och håller ordning på allt kring bilen och detta gjordes med bravur av Johan och Mikael stort tack till er fyller Chribbe och Nicklas i.

Nästa tävling är årets första SM tävling som går av stapeln i Sandviken, vi håller alla tummar vi kan att vädergudarna finns med oss.
Väl mött.

20-01-09 Föranmälan till Midnattssolsrallyt öppnar 15 januari
Föranmälan med garanterad plats i tävlingen 2020 och två nya tävlingar i tävlingen. Nyheterna blir allt fler i KAK Midnattssolsrallyt 2020. För att deltagare lättare ska kunna planera och inte minst få gott om tid att planera har Midnattssolsrallyt beslutat att öppna en föranmälan till årets tävling. Föranmälan öppnar den 15 januari på www.midnattssolsrallyt.com och stängs när 100 föranmälningar har kommit in, eller senast den 15 februari.

Dessa 100 är därmed garanterade en plats i tävlingen. Den ordinarie anmälan öppnar i påsk och för de som anmäler sig då tillämpar arrangören fri gallring.

Förutom de sedvanliga vinnarna totalt och i varje klass, delas sedan 2012 ut ett pris till snabbaste dam som får motta Ewy Rosqvists Pokal. Pokalen är döpt efter Sveriges genom tiderna mest framgångsrika kvinnliga rallyförare. I år instiftas två nya pokaler i tävlingen som hyllar två klassiska bilmodeller inom rally.

Den ena pokalen, Saab TvåtaktsTrofén, delas ut till den snabbaste föraren av en Saab tvåtaktare. Den andra pokalen heter Opel 400 Trofén och delas ut till den snabbaste Opel 400:an oavsett om det är en Ascona eller Manta.

Midnattssolsrallyt 2020 körs den 8 till 11 juli med Örebro som huvudort och med serviceplats på Örebrotravet.
20-01-07 Tractive Winter Rally tvingas ställa in
Tyvärr meddelar SMK Dala Falun meddela att Tractive Winter Rally 25 januari är inställd.
- Avsaknaden av vinter med snö och is gör det omöjligt att genomföra tävlingen, säger Stig Nyström, SMK Dala Falun.
20-01-06 CTEK Masnatta inställd
Det milda vädret tar hårt på våra vägar och nu tvingas även Hamre MK ställa in sin tävling CTEK Masnatta som skulle köras 18 januari.
20-01-04 Hälsingerallyt erbjuder vinterväg
11 januari kör SMK Hälsinge sin tävling Hälsingerallyt. Här är ett smakprov från SS3 i Hassela.

» Inbjudan

   
» Större bild    

20-01-04 Nu börjar det närma sig för säsongen 2020 för Haglund Motorsport
Nu börjar det närma sig för säsongen 2020. Som vi tidigare nämnt så är främsta målet att åka SM samt Svenska Rallycupen i år. Finns även en del planer på att komma till start i en eller ett par tävlingar utomlands också.

Under hösten har bilen fått sig en ordentlig genomgång vilket känns jättebra, allt detta har skötts ypperligt av JBT med Johan Björnsson i spetsen, JBT kommer ta hand om bilen under hela säsongen inkl servicen under tävlingarna. Bilen kommer även en ny design (se bilden). Även träningen med att skriva egna noter har man lagt en del tid på, det har blivit några mil kring detta av Chribbe och nya kartläsare Nicklas Edvardsson, jobbet med noterna rullar på och det känns bra, men som alla vet är konststycket med egna noter en process som tar tid och är en ständigt pågående resa.

Som uppladdning och förberedelse inför SM ska teamet åka en första test och tävling nästa helg 11/1 och då Hälsingerallyt, en bra tävling som även ger möjlighet till recce och iom det ännu mer träning i notskrivningen. Rallyt mäter nästan 10 mil ss som är fördelat på 5 sträckor med bra längd på varje sträcka, tex ss 5 mäter över 3 mil. Hassela där tävlingen avgörs har bra vinter för tillfället så det ser ljust ut och förutsättningarna är goda.

Vi återkommer med mer nyheter inom kort, bla gällande det nya teammästerskapet som kommer ingå i årets Rally SM.
20-01-02 MK Ratten tvingas ställa in 2020-års upplaga av Finnskogsvalsen
11 januari skulle MK Ratten ha kört sin stora traditionella vintertävling Finnskogsvalsen. Det ca 20 mil långa rallyt bestående två sträckor i dagsljus och en mörkersträcka ingick som första deltävling VOC Sverigeserien och Vinterserien 2020.

Dessvärre är inte vädrets makter med den värmländska klubben och man tvingas ställa in årets upplaga av Finnskogsvalsen:
- MK Ratten tvingas pga nuvarande vädersituation ställa in 2020 års Finnskogsvals. Det med hänsyn till både markägare och tävlande, säger tävlingsledare Sven Täppers.
20-01-02 Finnskogsvalsen inställd
MK Ratten tvingas pga nuvarande vädersituation ställa in 2020 års Finnskogsvals. Det med hänsyn till både markägare och tävlande.

Tryck här för mer info!